یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آینده روابط میان آمریکا و ایران منوط به برگزاری انتخابات ایران است، گفت: حداقل در کوتاه مدت احتمال اینکه سیاست خارجی امریکا در ارتباط با ایران دچار تغییر و تحول بنیادین شود، وجود ندارد زیرا هیچ نشانه روشنی در این زمینه مشاهده نمی شود.

صادق زیبا کلام  در گفتگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه هم ایران و هم امریکا منتظر برگزاری انتخابات در  ایران هستند، عنوان داشت: اگر ایران به این نقطه برسد که ضدیت با امریکا به منافع ملی ما ضربه می زند،  آنگاه وجود اوباما، جان کری و چاگ هگل شرایط خوبی برای رفتن به سمت تنش زدایی میان دو کشور پیش می آورد.

این استاد دانشگاه افزود: خیلی از گروههای سیاسی  و شخصیت ها در داخل ایران و حتی خود اصولگرایان نیز به تدریج به این جمع بندی رسیده اند که منافع ملی ایران هزینه زیادی را به خاطر دشمنی با امریکا می پردازد.

زیباکلام ادامه داد: بنابراین امتداد دادن افق دشمنی میان امریکا و ایران برای جریان های رادیکالی و تندرویی که همچنان خواهان ضدیت و دشمنی با امریکا هستند، دشوارتر می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با ابراز خوش بینی نسبت به اینده تنش زدایی میان روابط ایران و آمریکا اظهار داشت: فارغ از اینکه رییس جمهور آینده ایران خاتمی، هاشمی، ولایتی، مشایی و یا هر کس دیگری باشد، یکی از گام های مهمی که رییس جمهور آینده برخواهد داشت رفتن به سمت تنش زدایی با امریکا خواهد بود.

زیبا کلام با تاکید بر اینکه شرط بوجود امدن روابط عادی میان طرفین این نیست که طرفین باید در تمامی زمینه ها توافق داشته باشند، اظهار داشت:  تنها عاملی که باعث عادی شدن روابط ایران و امریکا می شود این است که ایران در داخل به این نتیجه برسد که ضدیت و دشمنی با امریکا به منافع ملی ما ضربه می زند.

وی گفت: با توجه به شرایطی که در ایران دارد آرام ارام تغییر می کند من به اینده تنش زدایی بین ایران و امریکا امیدوار هستم.البته در خیلی از حوزه های جهانی هست که ما ممکن است سیاست های ما با امریکا یی ها موافق نباشد و یا موافق باشد همچنان که با سایر کشورها هم همینطور است.

زیباکلام اظهار کرد: با امدن چاگ هگل و جان کری لزوما روابط بین ایران و آمریکا بهبود پیدا خواهد کرد اینطور نیست تاثیری نخواهد گذاشت.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
بازی جاه طلبانه ترکیه با شانگهای و اتحادیه اروپا
مدت سربازی هم تحت شرایطی در سوابق بیمه‌ای فرد لحاظ می‌شود
محاکمه یکی از مدیران عامل سابق ایران خودرو به اتهام قتل غیر عمد
نتانیاهو بار دیگر از عباس خواست پای میز مذاکره بازگردد
محدودیت ترافیکی میدان آزادی از شنبه