حق‌شناس
یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی‌ گفت: ابتدا باید بسترهای لازم برای تشکیل احزاب فراگیر در کشور فراهم شود سپس این احزاب تشکیل شوند.
محمدجواد حق‌شناس با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری احزاب در اروپا و همچنین ایران، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه شاهد هستیم که قانونگذار فعالیت احزاب را به رسمیت شمرده است، اما در رابطه با فعالیت احزاب، قانون جامعی وجود ندارد.

وی یادآور شد: اکنون نزدیک به 250 حزب و تشکل پروانه تاسیس از کمیسیون ماده 10 گرفته‌اند که این اتفاق موجب لوث شدن فعالیت احزاب در کشور شده است. ما نیازمند این هستیم که تعریف جامع و مانعی از فعالیت حزب صورت بگیرد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه "پیوند منطقی و معناداری میان قانون احزاب و قانون انتخابات وجود ندارد"، خاطرنشان کرد: بستر اصلی فعالیت احزاب در فضای انتخابات است ولی ما شاهد هستیم که در کشور ما قانون انتخابات هیچ فضایی را برای احزاب تعریف نمی‌کند و انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان به عنوان شخصیت حقیقی روبروی هم قرار می‌گیرند و نهادی مثل حزب که باید پیونددهنده، سازنده، حمایت‌کننده، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد در قانون انتخابات حذف می‌شود.

این فعال سیاسی همچنین افزود: بیش از 34 انتخابات در کشور ما برگزار شده است ولی به دلیل همین ضعف نتوانسته‌ایم نهاد حزب را تقویت کنیم و آن را به عنوان یکی از دستاوردهای نظام مورد بهره‌برداری قرار دهیم. حتی به دلیلِ نبودن انتخابات حزبی، برخی از دوره‌های انتخابات که می‌توانستند تبدیل به فرصت شوند به تهدیدی تبدیل شدند و مشکلاتی را برای کشور، جامعه و فعالان عرصه سیاست به بار آوردند.

وی همچنین با بیان اینکه "در کشور ما یک نگاه مناسب به فعالیت حزبی وجود ندارد"، تصریح کرد: این مشکل هم به مردم، هم به نخبگان و هم به مسئولان کشور برمی‌گردد. ما شاهدیم روسای‌ جمهوری که انتخاب شده‌اند، حمایت‌هایی را که احزاب از آنها به عمل آورده‌اند فراموش و رابطه خود با آنها را انکار کرده‌اند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه با اشاره به اینکه "نظام سیاسی باید خود را موظف بداند که از احزاب شناخته شده، استاندارد و دارای پایگاه مردمی حمایت کند"، خاطرنشان کرد: نظام سیاسی باید مسیر فعالیت احزاب را ساماندهی کند و حتی مشوق‌هایی را هم برای احزاب تعریف کند به طور مثال می‌توان سهمی را برای احزاب در مجلس در نظر گرفت که مردم در انتخابات مجلس بتوانند هم به افراد و هم به احزاب رای دهند بدین وسیله هم سطح مجلس از لحاظ کیفی ارتقا می‌یابد و هم از نیروهای توانمند کشور در رقابت‌های سیاسی استفاده می‌شود.

حق‌شناس همچنین اظهار کرد: شکل‌گیری احزاب فراگیر و سراسری که دارای امکانات حضور در حداقل دو سوم استان‌های کشور و دارا بودن ارگان رسمی و سخنگو را داشته باشند و بتوانند نیروهای حزبی را در سطح استان‌ها شناسایی و کادر تربیت کنند، یکی از ضرورت‌های کشور است که البته باید ابتدا بسترهای آن در جامعه فراهم شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "اکنون در بهترین موقعیت برای تشکیل احزاب فراگیر هستیم"، گفت: باید احزاب فراگیر در جناح‌های اعتدال‌گرا، اصلاح‌طلب و اصولگرا تشکیل شوند. من معتقدم کشور این ظرفیت را دارد که پنج یا شش حزب بزرگ و شناخته شده را ساماندهی کند و شخصیت‌های سیاسی شناخته شده مانند هاشمی رفسنجانی، مهدوی کنی، سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری این موقعیت را دارند که به عنوان رهبر در رأس این احزاب قرار بگیرند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
ژاپن پیشنهاد روسیه درباره جزایر کوریل را رد کرد
پرونده عملیات عمره ۹۲ - ۹۱ بسته شد
جدیدترین خبرها از محل بازداشت مرسی
نرخ کارمزدها جایگاه های CNG را به تعطیلی کشاند
شمار قربانیان قتل‌عام در خان‌العسل سوریه به 220 تن رسید