دستگاه امنیتی
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان خطاب به دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات گفت: راه را برای دیپلماسی باز و به دانشگاه، اساتید بزرگ و دانشجویان اعتماد کنید.
حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که دولت می‌داند با دنیای سیاست بسیار پیچیده‌ای روبرو است، اظهار کرد: باید باورمان شود که دنیا و جهان سیاست در برابر انتخابات 24 خرداد ایران سر فرود آورد.

وی با اشاره به سفر خود به نیویورک، گفت: ‌در سفر به نیویورک، عظمت ملت ایران را از دید جهانیان بهتر لمس کردم و به شما می‌گویم تمام کشورهای پیشرفته بدون استثناء طالب ملاقات با رییس‌جمهور منتخب ملت بزرگ ایران بودند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در ملاقات‌های روسای جمهور و مقامات عالیرتبه با مسئولین ایران مثل گذشته به ما نصیحت نمی‌کردند، گفت: این بار بیشتر از مسئولین کشور شما سوال می‌کردند و برای همکاری در مسائل منطقه‌ای و جهانی اعلام آمادگی کردند، همچنین برای تعامل و گفت‌وگو آمادگی خود را نشان دادند و هیچ کس نبود که در این ملاقات‌ها بر عظمت انتخابات 73 درصدی ملت بزرگ ایران در 24 خرداد 93 به صراحت اشاره نکند.

روحانی با بیان این‌که افتخار انتخابات 24خرداد مربوط به ملت ایران است، خاطرنشان کرد: افتخار انتخابات 24 خرداد مربوط به هدایت‌های مقام معظم رهبری است، اما دولت از این فضا برای حل مشکلات کشور استفاده می‌کند.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه است، تصریح کرد: در گزارش هفته گذشته یک صندوق اعلام کرد که بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و صندوق دیگری گفت طلبکاریش بیش از اینهاست، البته اینها گوشه‌ای از بدهکاری‌های دولت است، اما دولت با امید کامل و اعتماد به مردم و عقلانیت و تدبیر و البته کلید همت فرهیختگان و اندیشمندان و استقامت ملت ایران به تعبیر مقام معظم رهبری از این پیچ به خوبی عبور خواهد کرد.



وی خطاب به دانشگاهیان و دانشجویان گفت: ما نیاز به دیپلماسی علم داریم و شما عالمان و فرهیختگان باید از طریق علم و دانش و مقاله و تحقیق و حضور در مجامع علمی جهان در این راستا تلاش کنید و از همین جا به وزارت اطلاعات اعلام می‌کنم که راه را برای این دیپلماسی باز کنید، به دانشگاه اعتماد کنید و به اساتید بزرگ این دانشگاه‌ها اعتماد کنید و البته به دانشجویان عزیزمان اعتماد کنید، چون همه این عزیزان ایران را دوست دارند و توسعه این کشور را می‌خواهند.

روحانی که در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری سخن می‌گفت، همچنین سال تحصیلی 92 93 را به همه دانشگاهیان تبریک گفت و تصریح کرد: همه مسئولان بدانید اگر جو را امنیتی کردید، نفاق را توسعه داده‌اید.

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید به دانشگاه آزاد و منتقد، فرهنگ‌دوست، اندیشه‌ورز و تعلیم دهنده شهروند متخصص، مشارکت‌جوی و آگاه افتخار می‌کند، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید از دانشگاه می‌خواهد در تمام زمینه‌ها به کمک دولت بیاید.

وی با بیان این‌که شما دانشگاهیان و دانشجویان بودید که 24 خرداد 92 را آفریدید، تصریح کرد: تدبیر و امید و اعتدال را به ناامیدی، افراط و تفریط پیروز ساختید و این ندای دانشگاهیان و فرهنگیان بود که ملت عزیز ما آن را به گوش جان خریدند و در انتخاباتی شکوهمند شرکت کردند و حماسه مورد نظر رهبری معظم انقلاب را آفریدند و ان‌شاءالله همین مردم و دانشگاه حماسه اقتصادی را نیز می‌آفریدند.

روحانی تصریح کرد: باید تکیه‌مان بر خودمان باشد، درست است که سرمایه انسانی و اجتماعی خودمان است که افتخارات را می‌آفریند و در برابر بیگانگان ملت ما استوار خواهد ایستاد، اما فراموش نکنیم که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که دروازه‌ها و دیوارها و مرزبندی‌ها به صورت سابق وجود ندارد و باید جهانی شدن را باور کنیم پس به خود تکیه می‌کنیم که هیچگاه به دیگری تکیه نخواهیم کرد، اما یادمان باشد همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای دوست و یا همه کشورهای جهان را به صورتی داشته باشیم.

رییس‌جمهور افزود: شما می‌گویید روی پای خود و خود و خود بایستیم، اما وقتی اولین درآمد بودجه ما متکی به نفت و میعانات گازی است و آن را باید به دیگران بفروشیم پس باید کالا بفروشیم و وارد کنیم پس در دنیای امروز درون‌نگر و درون‌گرا بودن به مفهوم گذشته دیگر معنایی ندارد و همه مشکلات ما این بود که در سال‌های گذشته در اقتصاد و سیاست خارجی دانش‌بنیان نبودیم و از دانشگاه و متخصصان استفاده نکردیم.

وی با تاکید بر اینکه ما جامعه استوانه نمی‌خواهیم و نیاز به هرم داریم و باید بدانیم در قله چه کسانی و در قاعده چه کسانی باشند، خاطرنشان کرد: باید در دانشگاه‌هایمان زبان علم و تحقیق به عنوان زبان رسمی باشد و فقط قانون باید در دانشگاه حکم‌فرما باشد چون این دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نخواهد پذیرفت.

وی تاکید کرد: در دانشگاه اسلامی یک گروه باید ملامت شوند و آن کسانی هستند که در تولید علم و فناوری کاهلی کردند، پس ما نباید در روند معیوب نابجای بازنشستگی زودهنگام اساتید گرفتار شویم، بلکه باید با تضارب آرا، نقد و انتقاد و مباحثه به ثبات و رای درست و واقعی دست یابیم تا دانشگاه به مراتب بالای علمی خود دست یابد و اینطور نباشد که استاد کلاس در بیان عقاید خود آزاد نباشد.

رییس‌جمهور افزود: برخی تلاش می‌کنند 75 یا 76 میلیون جمعیت کشور را ضرب در 2 کنند یعنی همه دو چهره داشته باشند و آنجا که بحث نمره، ارتقا و شغل است یک چهره و زمانی که زندگی آزاد است، چهره دیگری داشته باشند که ما این را نمی‌خواهیم.

وی با بیان این‌که به عنوان رییس‌جمهور ملت بزرگ ایران خود را در این جمع شکوهمند احساس نمی‌کنم، بلکه احساس یک دانشجو از این دانشگاه را دارم، گفت: به همه اساتید بزرگ و شهیدان دانشگاه تهران درود می‌فرستم و بر امام بزرگوار که راه نهضت، استقلال و آزادی را به ما آموخت و رهبری معظم که مسیر امام (ره) را برای هدایت جامعه ادامه داد، سلام می‌کنم.

وی با بیان این‌که دانشگاه تهران حلقه وصل سنت آموزشی گذشته و جدید است، خاطرنشان کرد: در آغاز کار دانشگاه تهران به ویژه در علوم انسانی اساتید بزرگی از حوزه‌های علمیه به این مرکز علمی هجرت کردند و در نسل‌های بعدی شهیدان مطهری و دکتر بهشتی و در نسل بعد طلابی مثل من توانستیم از این مرکز علمی بهره ببریم، پس دانشگاه تهران به عنوان مرکزی است که نه تنها تولید علم کرده است، بلکه احساس مسئولیت سیاسی و اجتماعی را در جامعه دیروز و حتی در جامعه امروز نشر داده و خواهد داد.

روحانی با بیان این‌که حضور در جمع دانشگاهیان را باعث افتخار می‌دانم، تصریح کرد: مراسم شروع سال تحصیلی امسال با کمی تاخیر برگزار شد و امید است در سال‌های آینده در زمان مناسب‌تر چنین مراسمی برگزار شود و شروع سال تحصیلی امسال می‌تواند به معنای آغازی پربرکت برای مسیر علم و دانش باشد.

وی با اشاره به قرائت بیانیه دو تشکل دانشجویی در این مراسم، گفت: برایم بسیار زیبا بود که دو بیانیه از دو گروه دانشجویی در مراسم امروز قرائت شد که هر دو زیبا بود چون هر دو حرف دل خود را در نوشتاری اعلام کردند و این جزء افتخارات کشور ماست و چنین آزادی برای اظهارنظر در همه کشورها وجود ندارد و این جزء آثار و افتخارات انقلاب اسلامی است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که نقد دانشجویان همان قدر زیباست که حمایت آنها زیباست، گفت: مگر نقد، حمایت نیست، نقد از دولت و دولتمردان نعمت بزرگی است که باید برابر آن با کمال تواضع سر فرود آورد و نقد دلسوزانه و سازنده برای دولت و کشور می‌تواند ثمرات ارزشمندی به همراه داشته باشد.

روحانی با بیان این‌که درست است که دانشگاه مرکز حزب نیست، افزود: فعالیت یک دانشجو و دانشگاه ولو سیاسی و اجتماعی که حق طبیعی اوست به عنوان عضو یک حزب نخواهد بود و دانشجو از منظر یک سیاستمدار نمی‌خواهد به مسائل بنگرد، بلکه دانشگاه به مثابه عالم و اندیشمند و روشنفکر به مسائل اجتماعی و سیاسی می‌نگرد.

وی افزود: نه تنها آشنایی دانشجویان به مسائل مهم سیاسی کشور، منطقه و جهان مفید است، بلکه ضروری است، اما یادمان نرود که رسالت اصلی دانشگاه، تولید علم و فناوری است و همان‌طور که دانشگاه، شهروند متخصص را می‌سازد و تحویل جامعه می‌دهد شهروند مشارکت‌جوی آگاه را نیز تحویل جامعه خواهد داد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دانشجویان باید به مسائل سیاسی و اجتماعی به معنای عام کلمه آگاه و آشنا باشند، اظهار کرد: مقصود از سیاست تنها بحث‌های مهم سیاست داخلی و خارجی نیست، بلکه مقصود از حضور دانشگاه و دانشجو و اساتید در مسائل سیاسی و اجتماعی یعنی حضور در فعالیت‌،‌در حوزه محیط زیست، مسائل فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی و به ویژه در شرایط حاضر فعالیت در عرصه اقتصادی.

روحانی با بیان این‌که همان‌طور که از اقتصاد دانش‌بنیان حرف می‌زنیم و مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، باید بدانیم امروز مرکب پیشرفت جهان، علم و دانش است و افزود: قدرت در دنیای امروز در سایه علم و دانش است که تعبیر مصرع هر که توانا بود هر که دانا بود، همین است.

وی با اشاره به این‌که بی‌تردید دانشگاه و دانشجو باید مدیریت آینده، اقتصاد آینده و سیاست آینده را بر دوش بگیرد، تصریح کرد: افتخار می‌کنیم بخشی از دولت تدبیر و امید از اساتید بنام دانشگاه‌های کشورمان هستند و باید توجه داشته باشیم که تنها نباید اقتصاد دانش‌بنیان باشد، بلکه سیاست، فرهنگ و سیاست خارجی هم باید دانش‌بنیان باشد و به طور کل دولت مدرن یعنی دولت دانش‌بنیان و در تمام رشته‌ها علم و دانش باید حاکم باشد و این امر زمانی تحقق می‌یابد که دانشگاهیان‌مان محیط آزاد نقد، اندیشه و اظهارنظر داشته باشند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که باعث سرشکستگی یک دولت است که دانشجویش و یا استادش به خاطر بهانه‌جویی عده‌ای دم فرو بندد و نتواند اظهارنظر کند، گفت: دانشگاه جای بیان اظهارنظر است و در دانشگاه یک زبان را بیشتر نمی‌پذیریم و آن زبان علم، خرد و عقلانیت است.

روحانی با تاکید بر این‌که در دانشگاه باید آزادی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک وجود داشته باشد، اظهار کرد: باید بتوانیم به تولید علم،‌ دانش و حکمت بپردازیم و علم و دانش تنها برای کاربرد و ساخت و ساز نیست، بلکه علم و دانش باید بتواند خلاقیت، تحلیل و فکر علمی را در جامعه به ارمغان آورد، چون آثار تحلیل علمی و فکر علمی برای آینده کشور حتی گاهی از فناوری هم بیشتر است.

وی با اشاره به این‌که گفته می‌شود دانشگاه و مراکز علمی کشور در مسیر پیشرفت قرار دارند و این باعث افتخار ماست، تاکید کرد: چرخه علم و دانش و تولید علم فقط مقاله isi نیست و حتی اگر همه این مقالات را نویسنده با خون و دل و بیدار ماندن شب نوشته باشد تا چه رسد به آنکه دلاری، پولی یا مسائلی به مقاله‌ای منتهی گردد و حتی اگر همه مقالات دقیق باشد باید بدانیم مقاله علمی یک حلقه کوچک از حلقه علم و فناوری است و باید همه حلقه‌های علم و فناوری را تکمیل کنیم.

روحانی با بیان این‌که باید خودمان را خوب با دیگر کشورها مقایسه کنیم، گفت: حلقه علم و فناوری از ایده شروع می‌شود و به تحقیق، نمونه فناوری، توسعه فناوری، صنعتی شدن، پیدایش بازار و تبدیل به ثروت ملی و قدرت ملی منتهی می‌شود پس دل خوش نکنیم به مقالاتی که گاهی برخی از آن مقالات مشکل فناوری و دانش کشور ما را نیز حل نمی‌کند، بلکه مشکل دیگران را حل می‌کند.

وی افزود: البته نمی‌گویم مقاله نوشتن بی‌ارزش است و یا نمی‌گویم همین زمینه واحد که باعث افتخار ماست را کنار بگذاریم، بلکه تاکیدم این است که دانشگاه‌هایمان به سمت استاندارد جهانی حرکت کنند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما به لحاظ کمیت رشد بسیار خوبی داشته‌اند، گفت: دانشجویی که با خون و دل وارد دانشگاه می‌شود و صاحب مدرک می‌شود، متاسفانه صاحب شغل و حتی گاهی صاحب منزلت اجتماعی هم نمی‌شود، پس ما باید رشته‌های تحصیلی، تعداد دانشجویان و برنامه‌ریزی دانشگاه‌هایمان را با نیاز جامعه کاملا منطبق کنیم.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com


مطالب پیشنهادی:
مقامات سیاسی قبل و بعد از انقلاب کشور در قاب عکس
رئیس جمهور فردا به دانشگاه تهران می رود
علت بروز فساد توسط یقه سفیدها چیست؟
زادگاه بنی صدرها کجا بود؟ + عکس
اقدام عجیب یک سایت خبر