نقش پررنگ ایرانی تبارها در ساختار آمریک
ایرانیان اغلب به پیشرفت های چشمگیری در عرصه های علمی و سیاسی در کشور آمریکا دست یافته اند که آنها را به شخصیت های بارز و ویژه ای در جامعه آمریکایی تبدیل کرده است.
ایران و آمریکا پس از انقلاب سال 57 ایران و چرخش آشکار مواضع تهران در برابر واشنگتن وارد عرصه تقابل با یکدیگر شدند و روابط دیپلماتیک فی مابین را قطع کردند. با این حال اما روابط دو کشور خارج از روابط سیاسی و دیپلماتیک طی 34 سال گذشته همچنان ادامه داشته است.

تهران و واشنگتن طی سه دهه گذشته روابط خود را در عرصه های مختلفی همانند تبادل دانشجو و استاد، توریست و غیره ادامه دادند تا جایی که آمارها بیانگر آن است که ایرانیان یکی از عمده شهروندان خارجی مقیم آمریکا محسوب می شوند. در حال حاظر در حدود 50 هزار نفر از شهروندان ایرانی در ایالت های مختلف آمریکا تابعیت این کشور را دریافت کرده اند.در همین حال برخی از گزارش ها از جمعیت یک میلیونی ایرانیان ساکن آمریکا خبر می دهد.



در این بین ایرانیان اغلب به پیشرفت های چشمگیری در عرصه های علمی و سیاسی در این کشور دست یافته اند که آنها را به شخصیت های بارز و ویژه ای در جامعه آمریکایی تبدیل کرده است که بر خلاف روابط اغلب خصمانه میان دو کشور اما پیام آور صلح و دوستی میان مردم دو کشور بودند.

ایرانیان مقیم آمریکا همچنین، تحصیلکرده ترین گروه مهاجران در این کشور محسوب می شوند که 50 درصد بالاتر از حد میانگین جامعه آمریکا کسب درآمد می کنند.

حضور آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در شاکله دولت این کشور، از عمق نفوذ فرهنگ ایرانی در قلب واشنگتن حکایت دارد، نفوذی که حتی پیام های سالانه نوروزی رئیس جمهوری آمریکا را نیز تحت تاثیر اشعار شعرای بزرگ ایران قرار داده است.

آلن ایر این روزها به یکی از شخصیت های نام آشنای ایرانیان تبدیل شده است، حضورش در فضای اجتماعی فیس بوک و فارسی صحبت کردنش با ایرانیان و به اشتراک گذاشتن اشعار و اخبار فارسی و همچنین مطرح کردن بحث های اجتماعی ویژه ایران و مشارکت جوانان ایرانی در این گفت‌وگو با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چهره دیگری از سیاستمداران آمریکایی را برای جوانان ایرانی تبیین کرده است.

باراک اوباما، ردیس جمهوری آمریکا هم پس از پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری خود شخصی را به عنوان وزیر خارجه این کشور انتخاب کرد که یک داماد ایرانی داشت. دختر کوچک جان کری با یک پزشک ایرانی ساکن آمریکا ازدواج کرده است و دارای فرزند است.

بهروز والا ناهید، داماد ایرانی وزیر خارجه آمریکا که به دلیل مواضعش در قبال ایران جنجال بسیاری پس از انتخابش به سمت وزارت خارجه آمریکا برپا کرده بود، به همراه همسرش وانسا کری در بیمارستان ماساچوست بوستون مشغول طبابت هستند. دکتر بهروز والا ناهید همچنین استادیار دانشگاه هاروارد در رشته جراحی اعصاب نیز هست.

جان کری، در پیام نوروزی خود در سال 93 در حالی که ایران و گروه 1+5 توانسته بودند به توافق تاریخی هسته ای ژنودست پیدا کنند، گفت: خانواده خود من امروز به خاطر مهر ایرانی-آمریکاییان قویتر است، وی افزود: از بودن یک ایرانی تبار در جمع خانواده خود احساس غرور می‌کنم

در ادامه نگاهی داریم به دیگر ایرانیان برجسته آمریکایی که در این کشور حضور دارند و تابعیت آن را در اختیار دارند و شخصیت های شناخته شده ای در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و علمی به شمار می روند.

انوشه انصاری متولد مشهد در ایران، کاوشگر و رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور (TTI) است. او متولد شهر مشهد در ایران است و در سال ۱۳۶۳ به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کردند. انوشه مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS) از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی ارشد خود را درزمینهٔ مهندسی الکترونیک از دانشگاه جورج واشنگتن اخذ کرده‌است.

سازمان فضایی روسیه در اردیبهشت سال 85 به‌طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری به‌عنوان اولین زن گردشگری فضایی در یکی از پروازهای فضاپیمای سایوز، که برای بهار ۱۳۸۵ برنامه‌ریزی شده‌بود، به مدار زمین سفر خواهد کرد. اما پس از رد صلاحیت دایسوکه انوموتو، داوطلب ژاپنی، به دلایل پزشکی و جا ماندن او از مأموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹، قرار شد انوشه انصاری در ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ با این گروه همراه شود.

وی اولین فضانورد ایرانی دنیاست و اولین زن کیهان‌گرد و چهارمین نفری است که هزینهٔ سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است. او همچنین پس از عبدالاحد مومند فضانورد افغان دومین فضانورد فارسی‌زبان است.

کریستیان امانپور متولد لندن از پدری ایرانی است که یکی از خبرنگاران نامدار جهان است. کریستین تحصیلات خود را تا سن یازده سالگی در ایران و پس از آن تا پایان دوره دبیرستان در بریتانیا انجام داد. او در سال ۱۹۹۸ با جیمز روبین که در آن زمان سخنگوی دولت آمریکا بود، ازدواج کرد.

امانپور به مدت ۲۰ سال گزارشگر ارشد بخش اخبار بین‌المللی شبکه خبری سی‌ان‌ان بوده است، وی از سال ۲۰۱۰ مجری برنامه «این هفته» در شبکه ای‌بی‌سی است.

گزارش‌های امان‌پور از بالکان باعث شد که در سال ۱۹۹۴ جایزه امی دو جایزه جورج فاستر پیبادی، دو جایزه جورج پولک و جایزه شجاعت در گزارشگری دریافت کند. در دسامبر ۱۹۹۲، هنگام آغاز عملیات نیروهای آمریکا در سومالی، امان‌پور برای مدت کوتاهی به سومالی رفت تا از موگادیشو به‌طور زنده گزارش کند.

امان‌پور مصاحبه‌های بسیاری انجام داده‌است که از آن جمله می‌توان به مصاحبه با ژاک شیراک ۲۰۰۳ (قبل از جنگ عراق)، محمود عباس ۲۰۰۳، ملک عبدالله ۱۹۹۹، پرویز مشرف ۲۰۰۱، یاسر عرفات ۲۰۰۰ ، محمد خاتمی ۱۹۹۷ ، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی ۲۰۱۳ اشاره کرد.

جیمی دلشاد، شهردار بورلی هیلز در کالیفرنیا از سال ۲۰۰۳ تا کنون، ناتاشا کامرانی، معاون دوم در سازمان آموزش پرورش در تگزاس، فرید جواندل، عضو ارشد شورای شهری آلبانی، در کالیفرنیا، راس میرکریمی، عضو هیئت ناظر در شورای شهری سانفرانسیسکو، سوزان اعتضادی، قاضی ارشد دادگاه عالی شهرستان سان ماتئو در کالیفرنیا، شیلا مشکین هنسون، قاضی ارشد دادگاه عالی شهرستان ارنج در کالیفرنیا، تامیلا ابراهیمی، قاضی ارشد دادگاه عالی سن دیگو از دیگر ایرانیانی هستند که در عرصه سیاسی و قضایی در مناصب بالای در آمریکا مشغول به فعالیت هستند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: namehnews.com

مطالب پیشنهادی :
زنان بی تخلف در مجلس!
تهرانی‌ ها رکورد انصراف از دریافت یارانه را شکستند
همسر اوباما وقتی عصبانی می شود+عکس
نعمت زاده قول داد هر 2 ماه سبد کالا توزیع شود!
ریحانه را قصاص می کنیم! واقعیت قتل پدرم باید مشخص شود