فاجعه ای به نام معماری در تهران
صرفا بخاطر جاه طلبی و تمایلات شخصی گروهی بساز و بفروش دیده می‌شود و اتفاقا هیچ مقاومتی نیز در زمینه جلوگیری از این موضوع صورت نمی‌گیرد.
  مقداد شریف امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه جامعه معماری ایران از گفتن چالش ها محروم هستند، گفت: برگزاری سومین همایش بین المللی معماری معاصر برای این است که وضعیت معماری ایران وارد گفت و گوی معمارانه با دنیا شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد واقعیت های معماری تهران صحبت کنیم، باید بگویم که از نمای کلی شهر تهران می توان حس کرد که کشوری که قرن های متمادی یکی از تاثیرگذارترین جوامع در حوزه معماری بود، امروز به جایی رسیده است که وضعیت معماری آن نگران کننده است.

وی تاکید کرد: از شمال تهران تا نقاط میانی و پایینی شهر تهران نماهای رومی و عجیب و غریب و صرفا بخاطر جاه طلبی و تمایلات شخصی گروهی بساز و بفروش دیده می‌شود و اتفاقا هیچ مقاومتی نیز در زمینه جلوگیری از این موضوع صورت نمی‌گیرد.

معماری اسلامی ایرانی یا معماری رومی؟!

شریف ادامه داد: تهران در حال تبدیل شدن به جولانگاه معماری رومی است و اگر فکری به حال آن نشود، به سرعت چهره شهر تهران از بین خواهد رفت و اینکه چه میراثی به آیندگان خواهیم داد، مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم به مقوله فرهنگ توجه کنیم، یکی از جدایی ناپذیرترین موضوع فرهنگ، پرداختن به مقوله معماری آن کشور است، گفت: یکی از چالش‌های مهم معماری در ایران این است که خانه در ایران ابتدا به مسکن و سپس به کالا برای تجارت تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر معماری ایران بدون فکر و اندیشه است، گفت:‌ بازار ساخت و ساخت کشور در دست سه گروه غیرمتخصص یعنی متخصصان پزشک، بازاری‌ها و مشاوران املاک است.

وی افزود: وضعیت پایتخت در حوزه معماری نگران‌کننده بوده و نماهای آن رومی و عجیب و غریب است. واقعیت آن است که در حوزه ساخت و سازها جاه‌طلبی و تمایلات شخصی کارفرمایان و بساز و بفروش‌ها دیده می‌شود.

شریف گفت: در حدود 100 سال از ورود معماری حرفه ای به ایران می گذرد، اما در این 100 سال معماران هیچ تشکل واحد و مشخصی ندارند.وی اضافه کرد:در تمام دنیا نظام معماری دارند که مستقیما روی بحث معماری نظر دارد و به چالش های معماری رسیدگی می کند.

دبیر سومین همایش بین‌المللی معماری معاصر با تاکید بر این‌که چالش عمده دیگر معماری عدم آگاهی جامعه با حوزه معماری است، افزود: همواره از سازمان نظام مهندسی برای حل مشکلات و چالش‌های بخش ساخت و ساز صحبت می‌شود، این در حالی است که در تمام دنیا سازمان‌های نظام معماری داریم.

*کاتوزیان: معماری به ساختمان سازی تبدیل شده

شهاب کاتوزیان کارشناس معماری نیز در ادامه این نشست به جدایی بین معماری و اندیشه اشاره کرد و گفت:جدایی بین معماری و اندیشه بدین معناست که اندیشه را از معماری کم کنیم و معماری به ساختمان سازی تبدیل شود.

وی ادامه داد: معماری را به صورت مکتوب نداشتیم، اما سینه به سینه و نسل به نسل دیگر منتقل شده است.وی گفت: معماری و شهر نیز بدین معنی است که مگر می توان در خصوص اصفهان و شهر اصفهان صحبت کنیم، اما بازار را از آن جدا کرد.

کاتوزیان ادامه داد: جدایی معماری و دنیای دیجیتال نیز در دنیای امروز بدین معنی است که نرم افزارهای مختلف جایگزین معماری شدند پس ارتباط با دیگر حرفه ها و طرز تفکرها مهم است. به گفته کاتوزیان معمار خوب باید موسیقی را خوب بشناسد.

*آشفتگی معماری در ایران و تهران

کلانتری نیز در این نشست گفت: چرا ما باید در تهران این قدر آشفتگی ببینیم و چرا باید از جامعه ایران ذائقه عمومی و ارزش‌های زیبایی شناسی رخت بربسته است.

وی ادامه داد: ساده باید گفت که  بالاخره معماران به دموکراسی اعتقاد دارند، چرا که وقتی دموکراسی تثبیت می شود، قشر متوسط جامعه رشد می کند.سومین همایش بین‌المللی معماری معاصر 23 و 24 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با حضور «پیتر آیزنمن» معمار برجسته آمریکایی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jamnews.ir

مطالب پیشنهادی :
افزایش بخشش‌ محکومان به اعدام
آمریکا آقای رئیس جمهور را هم تحریم می کند؟
خواهرکشی با نوشیدنی مسموم
ابهام در چگونگی انتخاب رئیس دانشگاه تهران
حاشیه‌های تمام نشده سفر اشتون به ایران