عکسی که دنیا را تکان داد؛ جنایت با طعم لبخند
اگر روزی قرار باشد تکان دهنده‌ترین عکس یک صد سال اخیر انتخاب شود، افکار عمومی کدام عکس را انتخاب خواهند کرد؟
عکس‌های بسیاری هستند که روایت‌گر صحنه‌هایی تلخ و دردناک در طول تاریخ معاصر بوده و هستند. اگر بخواهیم مهم‌ترین این عکس‌ها را انتخاب کنیم بر روی کدام‌یک تاکید خواهیم کرد؟


عکس مشهور «جو روزنتال» از نگه داشتن پرچم آمریکا در جنگ جهانی دوم توسط سربازان آمریکایی؟ عکس مربوط به کشته شدن یک ویت کنگی توسط رییس پلیس ویتنام که توسط «ادی آدامز» گرفته شد؟ عکسی که «جف وایدنر» از مرد ایستاده در مقابل تانکهای چینی گرفت؟
 
بی‌شک ده‌ها نمونه دیگر از این عکس‌ها هستند که هر یک تاثیرات بسیاری را بر افکار عمومی مردم جهان داشته و دارند.
 
این روز‌ها در میان هزاران عکس تاثر برانگیزی که از فاجعه‌ای که در غزه در حال رخ دادن است، گرفته شده عکسی در فضای مجازی منتشر شده که بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است.
 
«آلن سورنسن» خبرنگار دانمارکی عکسی را در شهر سدروت (نزدیک‌ترین شهر اسرائیل به غزه) سرزمین‌های اشغالی گرفته که در آن عده‌ای از صهیونیست‌ها به تماشای کشتار مردم فلسطین نشته‌اند و با اشتیاق جنایت‌های سربازان خود را دنبال می‌کنند.
 
او در توضیح عکس خود نوشته است: «سینما سدروت! اسرائیلی‌هایی که در سدروت برای تماشای تازه‌ترین رویدادهای غزه با خود صندلی آورده و روی تپه‌ای جمع شده‌اند و با شنیدن صدای انفجار‌ها دست می‌زنند»
 
عکسی که در آن شماری از مردم سرزمین‌های اشغالی بی‌خیال و بی‌اهمیت و با اشتیاق به تماشای بمباران مناطق مختلف باریکه غزه نشسته‌اند به شدت این روز‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
 
مردمی که گویی برای ساعاتی به تفریح و یا پیک نیک آمده‌اند، در حالی که مشغول خوردن و آشامیدن هستند و با دست و سوت سربازان اسراییلی را در به شهادت رساندن ده‌ها زن و کودک و مرد بی‌گناه همراهی می‌کنند.
 
این عکس با آنکه به صورت کاملا مبتدی و با یک دوربین معمولی گرفته شده اما توانسته ظرف همین مدت زمان کوتاه چهار روزه به شدت مورد توجه افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.
 
عکسی تکان دهنده از آنچه که این روز‌ها مردم سرزمین‌های اشغالی در سر دارند. عکسی که نشان از حکایتی متفاوت در خود دارد. عکسی که نشان می‌دهد این دیگر یک جنگ نیست. مردم سرزمین‌های اشغالی از کشته شدن فلسطینان لذت می‌بردند. مشکل آن‌ها طبق آنچه که خود می‌گویند فقط اختلاف با مردم فلسطین نیست. آن‌ها می‌کشند و از کشتن لذت می‌بردند و آن را یک سرگرمی به حساب می‌آورند.
 
حتی در ساده‌ترین حالت هیچ انسانی از کشته شدن کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع لذت نمی‌برد. اما گویی هزاران کیلومتر آن طرف‌تر مردمانی هستند که حتی کشته شدن زن‌ها و کودکان نیز برایشان لذت بخش است.
 
آن‌ها اشغالگرانی در لباس غیر نظامی هستند که سرزمین‌‌ همان کودکانی را که به تماشای مرگشان نشسته‌اند را غصب کرده‌اند.
 
اما دیدن این عکس شاید برخی را به یاد صحبت‌های چند سال پیش رهبر انقلاب در مخالفت با مطالب مطرح شده در مورد دوستی با مردم سرزمین‌های اشغالی انداخته باشد.
بد نیست در اینجا نگاهی بیندازیم به سخنان رهبری در نماز جمعه 29 شهریور سال 87.
 
درست در روزهایی که برخی هیاهوی دوستی با مردم سرزمین‌های اشغالی را در سر می‌پروراندند رهبر معظم انقلاب در سخنانی اعلام کردند:
 
«اینکه گفته شود ما با مردم اسرائیل هم مثل مردم دیگر دنیا دوستیم این حرف درستی نیست، حرف غیرمنطقی است... مردم اسرائیل مگر چه کسانی هستند؟‌‌ همان کسانی هستند که غصب خانه، غصب سرزمین، غصب مرزعه و غصب تجارت به وسیله همین‌ها دارد، انجام می‌گیرد. سیاهی لشکر عناصر صهیونیست همین‌ها هستند. نمی‌شود ملت مسلمان نسبت به افرادی که اینجوری عامل دست دشمنان اساسی دنیای اسلام هستند، بی‌تفاوت باشد، نه. ما با یهودی‌ها هیچ مشکلی نداریم، با مسیحی‌ها هیچ مشکلی نداریم، با اصحاب ادیان در دنیا هیچ مشکلی نداریم، اما با غاصبان سرزمین فلسطین چرا، مشکل داریم. غاصب هم فقط رژیم صهونیستی نیست. این موضع نظام است این موضع انقلاب و موضع مردم است.... این با کشورهای دیگر فرق می‌کند که مردمش روی سرزمین غصبی ننشستند. شهرک‌های یهودی نشین امروز به وسیله همین مردمی که گفته می‌شود مردم اسرائیل، به وسیله همین‌ها پر شده.»
 
این سخنان رهبری آن روز‌ها بسیار مورد توجه رسانه‌های مختلف در سراسر جهان قرار گرفت. حالا و با نمایش این عکس در سطح جهانی مفهوم صحبت‌های آن روز رهبری بیشتر آشکار می‌شود. و اینکه نه تنها ایران بلکه مردمان سرزمین‌های اشغالی، دوست هیچ کشور و سرزمینی نیستند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com

مطالب پیشنهادی :
چرا فیلم و عکسی از اعدام مه‌ آفرید منتشر نشد؟؟؟
درماه رمضان، دختران را وادار به رقص کردند
کودک آزاری در مهد ستایش +عکس
هارف: کری با ظریف دیدار می‌کند
دغدغه ای به نام مانتو برای مسئولان