جزئیات و حواشی نشست شب گذشته دولت و مجلس
نشست شب گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات دولت سومین جلسه این دو نهاد مهم پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بود.
 ازدحام غیر معمولی در خیابان پاستور حکمفرما بود. در حالیکه خودروهای نمایندگان مجلس و وزرای کابینه یکی پس از دیگری از درب های خیابان پاستور، امام خمینی (ره) و ولیعصر وارد محوطه نهاد ریاست جمهوری می شدند، میهمانان ضیافت افطاری رییس جمهوری در مقابل ورودی سالن شهید بهشتی در گروه های سه، چهار نفره تجمع کرده بودند. عقربه های ساعت که به هفت شب نزدیک شد همه آرام آرام وارد سالنی شدند که پس از سالها از حادثه تلخ انفجار دفتر نخست وزیری در شهریور سال 1360 و شهادت دو تن از بهترین فرزندان انقلاب رجایی و باهنر آکنده از عطر و یاد یاران رهبری انقلاب و خادمان مردم است.
 
فقط با کمی تاخیر دکتر حسن روحانی و دکتر علی لاریجانی دوشادوش یکدیگر وارد سالن شدند و پس از لحظاتی همه نمایندگان و وزرا صف در صف به احترام سرود ملی دوشادوش یکدیگر ایستادند. صدای دلنشین قاری قرآن که آیاتی متناسب با ماه میهمانی خدا و شان جلسه برگزیده بود آرامش و سکوت دلنشینی را بر جمع حاضر در سالن حکمفرما کرد.
 
حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی و امور مجلس رییس جمهور به همه حاضران خیر مقدم گفت و ابراز امیدواری کرد که همه مسلمانان بویژه مدعوان جلسه از برکات ماه ضیافت الهی بویژه لیالی قدر بیشترین بهره را ببرند. او که پیش از این نیز بارها از ارتباط گرم دولت و مجلس سخن به میان آورده بود از اینکه در دولت تدبیر و امید سومین نشست مشترک مجلس و دولت شکل گرفته نیز ابراز خرسندی کرد.
 
نخستین سخنران از مجلس حجت الاسلام سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بود که بعد از بسم الله گفت: « و اما موضوع آب زاینده رود فراموش نشود!» این جمله مانند بمبی فضای خنده و شادی را در سالن پراکنده کرد. در حالیکه هر یک از حاضران نکته ای را مطرح می کرد مجری مراسم به حجت الاسلام سالک تذکر داد که از وقت پنج دقیقه ای شما کاسته می شود و بعد از آن بود که رییس کمیسیون فرهنگی با سرعت هر چه تمام تر گزارش خود را در خصوص مسایل فرهنگی نظیر عفاف و حجاب که در روزهای گرم تابستان بیش از هر زمان دیگر مطرح می شود قرائت کرد.
 
بلافاصله علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون حاضر شد و این تداعی را بوجود آورد که شاید در پی سخنان هر نماینده یک وزیر در حوزه مربوطه توضیحاتی ارایه خواهد کرد، اما این اتفاق در طول مراسم نیفتاد. جنتی همانند سخنرانی اش در همایش «دل آرامیم» از بیکاری و مشکلات اقتصادی و تاثیر اقتصاد و سیاست در افزایش آسیب های اجتماعی و فرهنگی سخن به میان آورد و تاکید کرد وزارتخانه اش بر اساس رهنمودهای رهبری در حوزه کتاب، سینما، مطبوعات و سایر زمینه ها حرکت خواهد کرد.
 
شاید خبری ترین جمله رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در آخر نطق پنج دقیقه اش عنوان شد که تایید بلند همه حاضران را به دنبال داشت. او با توضیحی آماری افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت را غیر قانونی خواند و از رییس جمهوری خواست تا در این زمینه اقدام کند. موضوعی که در روزهای اخیر نمایندگان بارها عنوان کرده اند که رییس جمهور رییس شورای رقابت را برکنار کند. نکته جالب تحسین رحمانی از سوی قریب باتفاق نمایندگان بود که نشان از ناخرسندی کلیت مجلس از ماجرای افزایش قیمت خودرو داشت.
 
فضای حاکم بر سالن کاملا صمیمی و دوستانه بود و این را می شد از گپ و گفت نمایندگان با وزرا که از سر اتفاق در کنار هم نشسته بودند دریافت. در انتهای سالن علیرضا محجوب با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رایزنی می کرد در سویی دیگر مهرداد بذرپاش با مصطفی پورمحمدی اختلاط می کرد و...
 
فولادگر رییس کمیسیون اصل 44 دست بر روی سوژه ای گذاشت که امروز دل مشغولی بسیاری از دست اندرکاران اقتصادی کشور است. چگونه می توان نرخ رشد تورم را ثابت نگه داشت و در عین حال از دوران رکود خارج شد. او به رییس جمهور گفت: شما از نقدینگی سرگردان بسیار شنیده اید و این طرف هم از تولیدگران بسیار شنیده اید که دچار کمبود نقدینگی هستند، اگر بتوانید این گره رساندن نقدینگی سرگردان به تولیدکنندگان را باز کنید بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
 
رجایی رییس کمیسیون کشاورزی هم توصیفی کرد که واقعا وضع کشاورزی را اسفناک نشان می داد. او گفت کشاورزان ما توان باز پرداخت تسهیلات با سود چهار –پنج درصدی را ندارند به آنها یارانه بدهید. این در حالی است که بخش تولید برای دریافت وام های با سود چهارده –پانزده درصدی دست و پا می زند. گله او از واردات بی رویه محصولات کشاورزی هم نشان داد که ما هنوز در مدیریت توزیع و تنظیم کالاهای کشاورزی مشکل داریم.
 
شاید به همین دلیل بود که در پایان جلسه دوربین تلویزیون به سراغ حجتی وزیر جهاد کشاورزی رفت تا درباره مسایل مختلفی که کشاورزان درگیر آن هستند پرس و جو کند.
 
تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه در سخنانش اظهار امیدواری کرد که کنترل نرخ تورم از سوی دولت ادامه داشته باشد و مردم بیشتر از این طعم ثبات اقتصادی را درک کنند. تاجگردون از رییس جمهوری خواست تا نظام بانکی را مجاب کند که سرمایه هایشان را برای رونق اقتصادی بکار گیرند. او به اصرار سایر نمایندگان درباره ماده 180 نیز نکاتی را گفت.
 
نوبت به رییس مجلس رسید که در سخنانش با توجه به موقعیت حساس کنونی کشور در عرصه داخلی و خارجی و تاکید رهبر معظم انقلاب از وفاق و همدلی سخن بگوید. لاریجانی سپس به  توضیح برخی مطالب در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی پرداخت. لاریجانی برای اینکه فضای جلسه که بخاطر مراسم افطار برگزار شده بود از حالت خیلی خشک خارج شود هنگامی که یک نماینده سخنانش  را قطع کرد و توضیحاتی راجع به بیکاری و اقتصاد داد و از رییس مجلس خواست تا این مسایل را بیان کند، پاسخ داد؛ شما همه چیز را گفتید و همین توضیحاتی که ایشان داد!
 
دکتر لاریجانی دراین نشست یکبار دیگر توجه حاضران را به بحران های سیاسی منطقه نظیر آنچه در غزه و عراق می گذرد جلب کرد و یکبار دیگر فعال شدن دستگاه دیپلماسی و دیپلماسی پارلمانی را اینگونه تکرارکرد: باید از تمامی ظرفیت های دنیای اسلام برای حل بحران های منطقه استفاده کنیم.
 
رییس مجلس درباره رکود اقتصادی کشور هم گفت: ما باید با هم فکری از همه ظرفیت ها برای ایجاد ثبات و نشاط درعرصه اقتصادی استفاده کنیم.
 
رییس مجلس گفت که به زمان اذان مغرب چیزی باقی نمانده است و از دکتر روحانی خواست تا او نیز در جمع سخن بگوید. رییس جمهور در ابتدا با ذکر حدیثی درباره امام حسن (ع)و امام حسین (ع) از اینکه زمان به اندازه کافی نبود که نظر همه نمایندگان را بشنود ابراز تاسف کرد. او وقتی گفت که من خود را فرزند مجلس می دانم و امیدوارم تا پایان هم همینطور باشد از نمایندگان پاسخ احسنت شنید. از این تفسیر که امر به معروف فقط باید در خیابان و برای عده ای بدحجاب باشد انتقاد کرد و از درمان اقتصاد بیمار کشور از طریق لایحه ای برای رونق اقتصادی سخن به میان آورد او هشدار داد که نباید مردم در شامه شان بوی رفتار جناحی از عملکرد دولت و مجلس بیاید.
 
اتحاد و یکپارچگی در عین اختلاف نظر بر سر مسایل جزیی را در صفوف نماز جماعت پیدا کرد. همه نمایندگان از جبهه پایداری گرفته تا فراکسیون اقلیت، همه وزرا در کنار هم نماز را اقامه کردند تا مردم بدانند که مسولانی که آنها برای خدمت و اداره امور جاری کشور انتخاب کرده اند همه بیش از همه چیز و همه کس به اسلام و منافع کشور می اندیشند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5: موضوعات حل‌ نشده در مذاکرات از نگاه گاردین
دیدار ظریف با جان کری در وین +عکس
ویلیام هیگ: ایران باید واقع‌بین‌تر باشد
تابستان داغ هم جلوی آمدن برف در اردبیل را نگرفت !
اعترافات تکان‌دهنده زن متهم به قتل رئیس بانک