انتخاب عضو هیأت نظارت بر مطبوعات فراکسیون های مجلس را رو در روی هم قرار داد.
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با معرفی دو نامزد خود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای انتخاب یکی از آنها به منظور عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی، فراکسیون های مجلس را روی در روی یکدیگر قرار داد.

هیأت نظارت بر مطبوعات، که دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است به موجب مواد ۱۰ و ۱۱ قانون مطبوعات شکل گرفته‌است و همانطور که از اسمش پیدا است وظیفه نظارت بر مطبوعات را دارد و این نهاد قدرتمند اختیار دادن تذکر، اخطار به مطبوعات و حتی صدور حکم توقیف را دارد.

بر اساس ماده ۱۱، قانون مطبوعات، رسیدگی به درخواست صدور پروانه و تشخیص صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول هم به عهده هیأت نظارت بر مطبوعات است و در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در قانون مطبوعات را از دست بدهد، به تشخیص هیأت نظارت پروانهٔ نشریه لغو می‌شود.

اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات، عبارتند از: نماینده از قضات به انتخاب رییس قوه قضاییه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار او، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، نمانیده شورای عالی حوزه علمیه قم، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا، نماینده مدیران مسئول مطبوعات به انتخاب آنان و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس.

با پایان دوره دو ساله عضویت نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، کمیسیون فرهنگی باید اقدام به معرفی اعضای پیشنهادی خود به صحن علنی برای رای گیری توسط نمایندگان می کرد.

از میان پنج نماینده ای که برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات نامزد شده بودند، یعنی علی مطهری، جواد هروی، حسن کامران، حمید رسایی، محمود نبویان، کمیسیون فرهنگی نبویان و رسایی نمایندگان تهران و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و اصل نود را که هر دو از یک خط فکری مشترک هستند را به عنوان کاندیداهای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات به عنوان ناظر، به صحن مجلس معرفی کرد.

نبویان، از شاگردان مصباح یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری و عضو این جریان و حمید رسایی از تندورترین نماینده های مجلس که تا چندی پیش او نیز عضو پایداری بود اما به دلیل برخی اختلافاتی آشکار نشده از این جبهه خارج شد.

همین انتخاب صدای اعتراض برخی نمایندگان را بلند کرد و این انتخاب را سیاسی دانستند حتی علی مطهری معرفی رسایی و نبویان برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات را معرفی نمانیده جبهه پایداری دانست تا نمانیده مجلس.

مطهری درباره انتخاب کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «کمیسیون فرهنگی 12عضو دارد که از این تعداد حداقل هشت‌نفر عضو جبهه پایداری هستند. درواقع کار کمیسیون فرهنگی خلاف قانون نبود بلکه به نظر من خلاف تدبیر و خلاف اخلاق حرفه‌ای بود. یعنی کمیسیون فرهنگی نباید از اکثریت خود که اختصاص به جبهه پایداری دارد استفاده نادرست می‌کرد و مجلس را برای انتخاب نماینده قوه‌مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات در تنگنا قرار می‌داد که یا باید به آقای رسایی رای بدهید یا به آقای نبویان که هردو از نظر تفکر و مشی سیاسی یکی هستند و درواقع انتخابی در کار نیست.»

در پی این اقدام علی مطهری نماینده تهران و کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در جلسه روز چهارشنبه مجلس به این اقدام کمیسیون فرهنگی و این شیوه انتخاب اعتراض کردند و آن را برداشت سیاسی از آئین نامه داخلی مجلس عنوان کردند.

در این راستا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر موضوع در جهت رفع ابهام، انتخاب عضو ناظر را به تعویق و دستور به بررسی موضوع در هیات رئیسه مجلس داد.

به این ترتیب با تصمیم رییس فراکسیون رهروان ولایت یا فراکسیون اکثریت مجلس، رای گیری برای انتخاب نماینده معرفی شده از سوی کمیسیون فرهنگی در برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات از دستور جلسه روز چهارشنبه گذشته مجلس خارج شد.

از میان 12 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس 10 عضو آن یا در فراکسیون اصولگریان و یا در فراکسیون پایداری عضویت دارند.

پس از تصمیم لاریجانی برای از دستور کار خارج شدن رای گیری انتخاب نماینده عضو هیات نظارت بر مطبوعات، نیز سخنگوی هیات رییسه مجلس از تهیه طرح استفساریه ای در مجلس توسط تعدادی از نمایندگان در مورد انتخاب عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات خبر داد.

بهروز نعمتی، دیروز گفت: بر اساس این طرح انتخاب ناظران مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات تنها با نامزدهای معرفی شده از سوی کمیسیون فرهنگی نخواهد بود. این کار حق دیگر نمایندگان را ضایع می‌کند و سایر نمایندگان نیز حق دارند تا در این انتخابات شرکت کنند.

نمایندگان مجلس در حالی اقدام کمیسیون فرهنگی در انتخاب دو نماینده نزدیک به پایداری برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات را سیاسی قلمداد می کنند که اعضای این کمیسیون آن را رد می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی: انتخاب کمیسیون سیاسی نبود

مفید کیایی نژاد نماینده ساوجبلاغ در مجلس درباره انتخاب نامزدهای کمیسیون فرهنگی برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: پس از پایان دوره دوسال عضویت آقای مطهری در هیات نظارت بر مطبوعات طبق آیین نامهف کمیسیون باید اقدام به معرفی افراد جدید به صحن علنی برای رای گیری مجلس می کرد.

وی با بیان اینکه نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات یک نماینده است گفت: بر اساس آیین نامه کمیسیون فرهنگی باید دوبرابر نماینده ای که باید در هیات نظارت بر مطبوعات عضو باشد را به صحن علنی مجلس معرفی می کرد.

کیایی نژاد افزود: به این ترتیب با توجه به اینکه 5 نماینده برای عضویت در این هیات نامزد شده بودند، کمیسیون فرهنگی با استماع نظرات و سخنان آنها اقدام به رای گیری کرد که از میان این 5 نفر کمیسیون فرهنگی رای به آقایان رسایی و نبویان داد. آقای مطهری هم با 5 رای به عنوان نفر سوم برگزیده شدند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اعتراض آقایان این است که چرا مطهری انتخاب نشده است گفت: سوالی که من دارم فکر می کنید که اگر آقای مطهری به عنوان نامزد کمیسیون به صحن علنی معرفی می شد این همه جنجال به راه می افتاد.

وی افزود: آقایان مدعی اند که کمیسیون فرهنگی نامزد جبهه پایداری را معرفی کرده است این در حالی است که اساسا همه اعضای کمیسیون عضو پایداری نیستند یکی خود من. بر این اساس انگ انتخاب سیاسی زدن به رای و نظر کمیسیون درست نیست.

کیایی نژاد تصریح کرد: البته اعتراضی که مطرح شده است شاید به حق باشد که آیین نامه تاکید دارد که حداقل دو برابر باید به صحن معرفی شوند که به این ترتیب حتی کمیسیون می توانست تا 4 نماینده هم معرفی کند.

وی با بیان اینکه احتمالا رای گیری مجددی برای انتخاب نامزد کمیسیون فرهنگی جهت معرفی به صحن علنی انجام می گیرد گفت: یکی از ایرادات مطرح این است که چرا از میان اعضای کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون تخصصی، نامزد بیشتری به غیر از آقای مطهری برای عضویت در هیات نظارت اعلام آمادگی نکردند که امیدوارم در رای گیری جدید اعضای بیشتری از کمیسیون فرهنگی نامزد شوند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
فاضلی: چرا اصناف وزیر ندارند؟
سرباز گرفتن به سبک داعش!+ عکس
امروز ،گرمترین روز پایتخت در سال جاری
حضور تکفیری‌ها در اردبیل تکذیب شد
باد خنک صلواتی در راهپیمایی!+ عکس