ابعاد جدیدی از حادثه دردناک مهد کودک آزار
تحقیقات قضایی ما نشان می‌دهد در این حرکت توطئه‌ای نبوده، بلکه مربی خاطی به شکل غیر‌انسانی کودکان را تحت فشار روحی و روانی قرار داده است
 نزدیک به سه هفته از موضوع کودک آزاری در مهدکودک ستایش در اردبیل می‌گذرد و قرار بود که عاملان این کودک آزاری هفته گذشته در دادگستری اردبیل محاکمه شوند، اما جلسه این محاکمه به علت انجام تحقیقات به هفته بعد موکول شد. این درحالی است که به گفته دادستان اردبیل، تنها مربی کودک‌آزار در بازداشت به سر می‌برد و مدیر مهدکودک با قرار آزاد است. مدیر و خدمه خاطی این مهدکودک بلافاصله بعد از ورود به دادسرا دستگیر و روانه زندان شده بودند، اما در حال حاضر مدیر این مهد کودک آزاد است.

صبح 15 تیرماه امسال بود که پدر یکی از کودکان مهد ستایش اردبیل با مراجعه به بهزیستی استان اردبیل فیلمی را روی میز رویا احمدیان گذاشت که در آن فیلم خدمه این مهد با اعمال ناشایست و پرخاشگری اقدام به کودک آزاری کرده بود. انتشار این فیلم در فضای مجازی موجی از انتقاد به نحوه نظارت بر عملکرد مهدهای کودک ایجاد کرد. در این فیلم مربی کودکی را کتک می‌زند، با زور به او غذا می‌خوراند و از موهایش بلندش می‌کند. با انتشار فیلم کودک‌آزاری که توسط یکی از مربیان مهد ستایش اردبیل ضبط شده بود و ایجاد موج اینترنتی، اکیپ‌های کارشناسی به این مهد اعزام شدند تا با بررسی زوایای مختلف این کودک‌‌آزاری و سوال از مدیر، مربی و خدمه مهد، علت این پرخاشگری روشن شود.

مهدکودک ستایش یکی از مهدهای سه ستاره استان بود و بعد از شکایت والدین از این مهدکودک و پخش فیلم کودک آزاری، این موضوع بلافاصله به رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل ارجاع داده شد. یک روز بعد از این شکایت طبق اعلام کتبی سازمان بهزیستی کشور، پلمب مهدکودک تصویب و پرونده برای بررسی نهایی به تهران ارجاع داده شد. همچنین متهمان این کودک آزاری نیز به مراجع قضایی تحویل داده شدند. به خاطر حیاتی بودن این مساله حتی چند نفر از نمایندگان مجلس نیز پیگیر موضوع شدند.

پس از این کش‌وقوس‌ها و اتفاقات، چند روز بعد، پرونده این کودک‌آزاری مهدکودک به مراجع قضایی اردبیل ارجاع شد. گرچه هزینه پرداختی خانواده‌ها به این مهد کودک به آنها پس داده شد و چند جلسه مشاوره رایگان برای جلوگیری از آسیب دیدن روحیه این کودکان در اردبیل برگزار شد، اما این اقدامات تاثیری در ادامه پیگیری پرونده نداشت.

در حال حاضر درسطح استان اردبیل 271 مهد کودک فعالیت می‌کنند که از این تعداد 118 مهد شهری و 153 مهد روستایی هستند.
فیلم این کودک‌آزاری در حالی در صفحات اجتماعی منتشر شد که به‌گفته مسئولان بهزیستی اردبیل، طی بهمن سال 92 تا تیر سال 93 پنج مورد بازدید اکیپ بازرسی سازمان بهزیستی از این مهدکودک صورت گرفته بود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اردبیل پس از این حادثه اعلام کرد: ما برای بررسی وضعیت تمام مهدهای کودک استان، اکیپ‌های بازرسی مستمر برای در جریان قرار گرفتن کارها و اقدامات مهدهای سطح استان می‌فرستیم. به همین دلیل تا بهمن سال 92 بیش از پنج مورد بازدید از مهد ستایش انجام دادیم که این تعداد بازدید در 271 مهد کودک شهری بی‌سابقه بوده و در این بازدید‌ها هیچ مورد تخلفی دیده نشده است.

احمدیان گفت: خوشبختانه تصاویر این کودک‌آزاری توسط مربی این مهدکودک که به مدت چهار ماه در این مهد مشغول به کار بوده، گرفته شده و در اختیار ما قرار گرفته که تمام تلاش ما بر این خواهد بود که از حق و حقوق کودکان بی‌گناه دفاع کنیم.
 
محاکمه مقصران حادثه مهدکودک اردبیل

دادستان اردبیل دیروز درباره این پرونده گفت: قرار بود محاکمه عاملان این کودک آزاری هفته گذشته برگزار شود، اما به دلیل طولانی شدن پیگیری‌ها و تحقیقات، در حال حاضر با بررسی‌های انجام شده و صدور کیفرخواست، محاکمه عاملان این حادثه هفته آینده در اردبیل انجام خواهد شد تا مقصران حادثه به‌سزای عمل خود برسند. در حال حاضر نیز پرونده این خاطیان در شعبه 4 دادگاه اردبیل در حال بررسی است. ناصر عتباتی عنوان کرد دلیل طولانی شدن تحقیقات، احتمال وقوع کودک‌آزاری‌های دیگر در این مهد کودک است که باید به جد مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم از همان روزهای نخست پیگیر پرونده بوده و در شناسایی و دستگیری عوامل همکاری جدی را با سایر دستگاه‌ها داشته است، افزود: مسئولان بهزیستی استان اردبیل نیز در این ارتباط نهایت همکاری را داشتند تا به سرعت عوامل این حادثه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شوند.

وی با بیان اینکه مدیر مهدکودک در حال حاضر با قرار معین آزاد است، گفت: با توجه به اینکه این حادثه‌ جو ناامنی روانی را در جامعه دامن زده بود و برخی رسانه‌ها نیز قصد سوءاستفاده از این جریان را داشتند، دادگستری استان اردبیل با سرعت تحقیقات و بررسی‌های خود را انجام داده است و امیدواریم تا هفته آینده تحقیقات به پایان برسد تا با برگزاری جلسه محاکمه، مجرمان به‌سزای اعمال‌شان برسند.

عتباتی با رد شایعه توطئه بودن این ماجرا و مشکوک بودن آن، گفت: تحقیقات قضایی ما نشان می‌دهد در این حرکت توطئه‌ای نبوده، بلکه مربی خاطی به شکل غیر‌انسانی کودکان را تحت فشار روحی و روانی قرار داده و به برخی حقایق نیز معترف بوده که نشان می‌دهد همه آنها حقیقت داشته است.

وی درباره دستگیری عامل فیلمبردار این صحنه نیز گفت: هنوز فرد مورد نظر بازداشت نشده، اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد تا علت پخش شدن فیلم را از طریق شبکه‌های مجازی بفهمیم و دلیل آن را برای مردم بازگو کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی باید تلاش کنند تا با آموزش مربیان کارهای زیربنایی و نظارت و بازرسی مستمر از وقوع این حوادث جلوگیری کنند تا از این پس شاهد رخ دادن چنین حوادث ناگواری در بین خانواده‌ها نباشیم.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: farhikhtegan.ir

مطالب پیشنهادی :
عذرخواهی مشروط انگلیس برای کودتای ۲۸مرداد
سرباز گرفتن به سبک داعش!+ عکس
امروز ،گرمترین روز پایتخت در سال جاری
حضور تکفیری‌ها در اردبیل تکذیب شد
باد خنک صلواتی در راهپیمایی!+ عکس