در آن لحظات دلهره آور سقوط هواپیما چه گذشت؟
روایت دو بازمانده از سقوط هواپیما....
دو تن از بازماندگان سانحه هواپیمای ایران 140 که امروز یکشنبه با 48 خدمه و سرنشین در تهران سقوط کرد و در میان آنها، فقط 9 نفر آنهم با جراحات و صدماتی شدید توانسته اند جان بدر ببرند، نحوه سقوط هواپیما را روایت کرده اند.

یکی از بازماندگان سانحه امروز که هم اکنون در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران در حال درمان سوختگی است، گفت: چند لحظه بعد از پرواز هواپیما و افتادن یکی از بال های آن در حالی که فاصله زیادی از زمین نداشتیم هواپیما منحرف شد و بعد از برخورد با دیوار بتنی حفره ای عمیق در آن ایجاد شد.

احمد عابدزاده یکی از بازماندگان سانحه هواپیمایی تهران-طبس در گفتگو با سایت خاورستان اعلام کرد که حفره ایجاد شده در بدنه هواپیما سبب نجات من و همسرم شد.

وی اظهار داشت: با ایجاد این حفره در بدنه هواپیما با سرعت از آن حفره به همراه همسرم بیرون پریدیم که پس از آن بدنه هواپیما آتش گرفت.

خلبان نگفت هواپیما نقص فنی دارد

علی دالوندی یکی دیگر از بازماندگان این سانحه نیز در باره سقوط هواپیما به خبرنگاران گفت: موتور راست هواپیما اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد از کار افتاد، هیچ گزارشی از سوی خلبان و خدمه ارائه نشد اما مشخص بود که هواپیما قصد بازگشت به فرودگاه را دارد.

وی افزود: احساس کردیم موقع برگشتن، بال هواپیما به جایی برخورد کرد و دچار سانحه شد. این اتفاق حدود سه دقیقه پس از پرواز و بلافاصله پس از برخاستن رخ داد.

وی ادامه داد: من در صندلی بال سمت راست هواپیما نشسته بودم. هواپیما پس از سقوط به زمین آتش گرفت و ما دچار سوختگی شدیم الان هم با تزریق مرفین امکان صحبت کردن داریم.

روایت یک خبرنگار از محل حادثه

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز مشاهدات خود را از محل حادثه چنین بیان کرده است: بسرعت به همراه عکاس خبرگزاری راهی منطقه شدیم؛ لحظاتی پس از حرکت مشخص شد که یک فروند هواپیمای ایران 140 (آنتونف 140) ساعت 9 و 18 دقیقه، در یک منطقه غیرمسکونی در خیابان شیشه مینای شهرک آزادی تهران سقوط کرده است.

مسیر منتهی به منطقه توسط مامورین راهنمایی و رانندگی مسدود شده بود و نیروهای آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس و انتظامی در حال مدیریت حادثه بودند.

به گفته شاهدان، این هواپیما که از سمت شرق به غرب در حال اوج گیری بود به یکباره ارتفاعش کم می شود و به دیوار یک منطقه غیرمسکونی برخورد می کند. در نتیجه این برخورد هواپیما به آتش کشیده شده و بخش انتهایی هواپیما به داخل خیابان پرتاب می شود.

از راهی که به دلیل تخریب دیوارها ایجاد شده بود خود را به لاشه هواپیما رساندم، تلی از آهن و اجساد آنجا انباشه شده بود.

اجساد به سختی سوخته بودند به طوری که تنها از روی تکه لباس ها و زیوآلات می شد تن های سوخته را از آهن های در هم تنیده تشخیص داد.آثار تخریب دیوار یک سمت خیابان را مسدود کرده بود و دم هواپیما نیز در سمتی دیگری از خیابان قرار داشت.

آبی که نیروهای آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده کرده بودند، خیابان را خیس کرده و باعث ایجاد گل و لای در اطراف لاشه های هواپیما شده بود.لباس، دوربین عکاسی، عروسک، چند چمدان سوخته، بسته های مواد خوراکی و تکه آهن ها وسایل مسافران ˈانتونف 140ˈ بود که در میان گل و لای اطراف لاشه های هواپیما خود نمایی می کرد.

نیروهای امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی که در صحنه حاضر بودند با استفاده از جرثقیل و قیچی های آهن بر تکه های هواپیما را از یکدیگر جدا کرده و اجساد را از میان آنها خارج می کردند.

در نهایت با جدا شدن تکه بزرگی از آهن های در هم تنیده شده هواپیما توسط جرثقیل آخرین اجساد که زیر لاشه ها بودند نیز پیدا شدند.پس از جدا کردن اجساد از لاشه هواپیما متخصصان پروازی و نیروهای امدادی وارد عمل شده و کار جستجو برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما را آغاز کردند.

ˈامین صابرنیاˈ رییس اورژانس کشور، سید حسین هاشمی استاندار تهران ، احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و چندی دیگر از مسوولان در صحنه حاضر بودند اما کسی حاضر به مصاحبه نمی شد.

آمار در خصوص کشته شده ها ضد و نقیض بود و هر لحظه بر تعداد اجسادی که در کنار خیابان چیده شده بود، افزوده می شد.یکی از مسوولان سازمان هواپیمایی با فهرست مسافران و خدمه پرواز از راه رسید و مسوولان حاضر در صحنه به گرد او جمع شدند تا هویت افراد حاضر در پرواز را مشخص کنند.

در نهایت بر اساس آماری که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد مشخص شد که 40 مسافر و 8 خدمه پروار در هواپیمای انتونف 140 حضور داشتند که 38 نفر از آنان در لحظه سقوط کشته و 10 نفر نیز به بیمارستان منتقل شده اند.

احمد مجیدی اعلام کرد که 34 نفر از مسافران بزرگسال، سه نفر زیر 2 سال و سه نفر بین 2 تا 12 سال بوده اند و دو خلبان، دو مهماندار، دو مامور امنیت پرواز و دو نیروهای فنی نیز گروه خدمه پرواز را تشکیل می دادند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی :
مشاهداتی از محل سقوط هواپیما ، بوی کباب می‌آمد+ تصاویر(+18)
سعیده حسین وارثی، سیاستمداران مرد را با لفظی رکیک خطاب کرد
سقوط هواپیمای مسافربری سپاهان در مهرآباد+ عکس/این خبر لحظه به لحظه تکمیل می شود
ازدحام بی سابقه در بیمارستان امام ، بخاطر مصدومان سقوط هواپیمای تهران - طبس
پرواز هواپیمای سقوط کرده سپاهان آزمایشی بود؟؟؟