نفوذی‌هایِ دولت روحانی
این نفوذی‌ها اما یكی از هزاران یادگاری دولت سابق هستند. همان‌ها كه عده‌یی نیروهای «مشایی» در دولت می‌خوانندشان و دولت هم هنوز فرصت تغییرشان را پیدا نكرده است
«نفوذی»ها سناریو می‌چینند. در كنار اتاق عملیاتی‌شان این‌بار خبر از نفوذ عده‌یی نفوذی در بدنه دولت آمده است كه با سردسته مخالفان دولت یعنی «جبهه پایداری» مشغول همكاری هستند. نفوذی‌هایی كه این‌بار بخشی از نمایندگان مجلس نسبت به حضور آنان در دولت هشدار داده‌اند و حتی می‌خواهند در جهت روشنگری، لیست این نفوذی‌ها را به روحانی بدهند.

این نفوذی‌ها اما یكی از هزاران یادگاری دولت سابق هستند. همان‌ها كه عده‌یی نیروهای «مشایی» در دولت می‌خوانندشان و دولت هم هنوز فرصت تغییرشان را پیدا نكرده است. حرف‌های چند روز پیش حسن روحانی حالا دارد شكل ملموس‌تری به خود می‌گیرد و شاید این نفوذی‌ها كه حتی در بدنه دولت هم وجود دارند همان تخریب‌گرانی باشند كه رییس‌جمهور گفته بود قصد سكوت در برابر آنها را ندارد. وضعیت در استان‌ها و شهرستان‌های كوچك بدتر است. عدم?تغییر برخی مدیران استانی موجب شده است كه به گفته برخی، در شهرستان‌ها در خود دولت پایگاه علیه حسن روحانی ایجاد شود.

حالا دولت نه تنها با بخشی از مخالفان در مجلس شورای اسلامی و بیرون از آن مواجه است بلكه مخالفان در میان خودشان هم نفوذ پیدا كرده‌اند و با تندروترین مخالفان دولت هم در ارتباط هستند و شاید با آنان همفكری كنند. حسن روحانی شاید بدشانس‌ترین رییس‌جمهور ایران از حیث تنوع در مخالفان باشد. اگر روسای جمهور قبلی تنها با یك طیف مخالف روبه‌رو بودند حالا روحانی با طیف‌های مختلفی روبه‌رو است كه برخی‌ از آنها برای ماندن در دولت اصرار می‌كنند.

خبر نفوذی‌های بدنه دولت را روز گذشته یك نماینده مجلس داد و در همین مورد به« تدبیر »گفت و در مورد تخریب‌چی‌های دولت اعلام كرد كه «این گروه تخریب‌چی كه هم در مجلس هستند و هم در بیرون از مجلس و هم رسانه و تریبون دارند دنبال این هستند كه دولت را ناكارآمد و شكست‌خورده نشان دهند. در حال حاضر همه مشكلات را روحانی یك تنه به دوش می‌كشد در حالی كه تیمی كه كنار روحانی است باید كمك كنند تا فشار را از شخص رییس‌جمهوری بردارند. » او تاكید می‌كند: «تریبون نمایندگان در مجلس از هشت صبح تا 12 ظهر باز است. تلویزیون هم به آنان تریبون می‌دهد. در مقابل، تیم رسانه‌یی دفتر رییس‌جمهوری انگار در خواب است. » این نماینده مجلس اما انتقاداتی هم به تیم رسانه‌یی رییس‌جمهور دارد و می‌گوید: «رییس‌جمهوری مملكت حرف زده و به مردم گفته برخی دنبال منزوی نگه داشتن ایران در دنیا هستند؛ جریان مقابل طوری رفتار می‌كند كه انگار یك خارجی آن اظهارها را مطرح كرده است.

تیم رسانه‌یی دفتر رییس‌جمهوری چه كرده است؟ به جرات می‌شود گفت هیچ. آیا محدود كردن رییس‌جمهوری و اجازه ندادن به او برای حرف زدن امكان‌پذیر و منطقی است؟مشخص است كه پاسخ این سوال منفی است اما آیا باید فقط شخص رییس‌جمهوری بار را به دوش بكشد. پس این همه مشاور رسانه‌یی و مدیر روابط عمومی در نهاد ریاست‌جمهوری چه می‌كنند؟» او اما از موضوعی خبر می‌دهد كه پیش از این نیز بسیاری در مورد آن هشدار دادند اما كسی توجهی نكرده است.

لزوم تجدید نظر روحانی در چینش نیروها
این نماینده نزدیك به اصلاح‌طلبان در مجلس نهم تاكید می‌كند: «روحانی باید یك تجدید نظر جدی در برخی اعضای میانی دولتش بكند. در حال حاضر بدنه دولت حسن روحانی دلسوزان كمی دارد. به عنوان نمونه هنوز نزدیك‌ترین یاران مشایی در استانداری ایلام هستند، بنابراین چه انتظاری دارید كه دولت تخریب نشود.» شوهانی می‌گوید: «من به شما خبر می‌دهم كه تخریب‌ها علیه دولت سازماندهی شده است. تخریب‌چیان اطلاعات را از نیروهای نفوذی در استانداری‌ها و برخی افراد در بدنه دولت می‌گیرند بعد در اختیار تریبون‌هایشان می‌گذارند. ما خبر داریم كه نفوذی‌های بدنه دولت با جبهه پایداری همكاری می‌كنند.

درواقع دولت قبل هنوز در بدنه سیاسی كشور پایگاه دارد و اخبار را به آقایان در مجلس و جاهای دیگر منتقل می‌كنند. اما آیا دولت قبل این‌گونه با مسوولان دولت آقای خاتمی برخورد كرد؟»عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش كه آیا تا به حال وجود این نفوذی‌ها در استانداری‌ها را با وزیر كشور درمیان گذاشته‌اید، می‌گوید: «نمی‌گویم چون تاثیر ندارد. شما ببینید كنار بعضی وزراء چه كسانی جا باز كردند، تندترین افراد مخالف دولت روحانی الان آنجا هستند و پایگاه درست كردند. من شخصا بارها این موضوع را به نزدیك‌ترین فرد به آقای روحانی یعنی برادرش منتقل كردم، او گفت این مشكلات را حل می‌كنم اما برخی در بدنه دولت تمكین نمی‌كند. شما تصور كنید كه فقط كافی‌ است چند استاندار این‌گونه عمل كنند، آن وقت تمام دولت به هم می‌ریزد.»

هزارتوی نیروهای ناهماهنگ روحانی
پروژه روحانی و نیروهای ناهماهنگ دولتش دیگر تبدیل به یك هزارتو شده است، هزارتویی كه همه دولتی‌ها در آن گیر كرده‌اند. عده‌یی تاییدش و عده‌یی تكذیبش می‌كنند. چندی پیش بود كه خبر عدم تغییر بیش از 80 درصد فرمانداران دولت قبل رسانه‌یی شد و وزارت كشور آن را تكذیب كرد با این وجود حالا روحانی با مشكلی مواجه است كه شاید عملیات روانی منتقدان بیرون از مجلس آنان را از تغییر نیروهای ناهماهنگ داخل دولت غافل كرده است. تغییر این مدیران میانی هم از سوی دیگر مخالفت برخی از مخالفان بیرونی همفكر آنان را فراهم می‌كند. در همین راستا است كه دولت روحانی با معضل« نیروهای ناهماهنگ» روبه‌رو شده است.

دولت یكدست نیست
عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم هم در همین مورد با بیان اینكه دولت فعلی، دولت یكدستی نیست، گفت: من وقتی می‌خواهم این دولت را داوری كنم نمی‌توانم یكدست داوری كنم برخلاف دولت گذشته كه من یكدست می‌توانستم داوری كنم چون اصلا دولتی نبود، یك شخص بود. اینجا نه، وزارتخانه‌ها باهم فرق می‌كنند. وی ادامه داد: چون شعار اعتدال داده شده است و شعار اعتدال هم تا روش‌مند و ضابطه‌مند بشود نیاز به زمان دارد. یك تعبیر از اعتدال این بوده كه از گروه‌ها و جناح‌های مختلف بیاوریم. من درباره اعتدال زیاد صحبت كردم كه به لحاظ نظری چه مشكلات و چه قوت‌ها و قابلیت‌هایی دارد برای همین نمی‌توانم داوری صفر و یكی بكنم؛ یك جاهایی خوب عمل شده، یك جاهایی در شرف خوب عمل شدن است، یك جاهایی هنوز به نتیجه نرسیده است، یك جاهایی می‌توانست بهتر عمل بكند. این دولت به مراتب به نسبت دولت گذشته مشورت‌پذیرتر است. دست نیاز دراز می‌كند و ما به كرات این را دیدیم.» به هر حال باید منتظر ماند و دید كه حسن روحانی بالاخره با دردسرهای نیروهای غیرهماهنگش كه حالا عزم همنوایی با مخالفان درجه یك دولت دارند چه می‌كند؟



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: etemaad.ir

مطالب پیشنهادی :
جزئیات بازداشت خبرنگار واشنگتن‌پست را از سخنگو بپرسید
انیمیشن نحوه سقوط هواپیمای سپاهان ایر + فیلم
ریش‌ کاشتن یک دختر برای پیوستن به داعش! +عکس
روزانه چقدر روغن پالم نوش جان می‌کنید؟
کاهش مصرف لبنیات خطرناکتر از مصرف روغن پالم است