در یک ماه گذشته در محافل سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب و در شبکه‌های اجتماعی غوغایی بر سر شکل گیری یک گروه جدید از دل این جریان برپا شده است
 تشکیلات که به ادعای موسسان قرار بود روح تازه ای در اصلاح طلبان بدمد، در همان گام اول به مشکل بر خورد. تشکیلاتی که این روزها در رسانه های اجتماعی و برخی رسانه های اصلاح طلب حرف و حدیث زیادی برپا کرده است. عده ای از جوانان اصلاح طلب حامی سید محمد خاتمی که در انتخابات سال 88 برای حضور او در جریان انتخابات فعال بوده اند به تکاپوی راه اندازی تشکل سیاسی جدیدی افتاده اند، با نام "ندای ایرانیان". لیدر این تشکل کسی نیست جز صادق خرازی  مشاور سید محمد خاتمی دیپلمات مشهور دوران اصلاحات. اما اکنون خبر می رسد که تعدادی از این افراد از حضور در این تشکل کناره گیری کرده اند.

 در یک ماه گذشته در محافل سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب و  در شبکه‌های اجتماعی غوغایی بر سر شکل گیری یک گروه جدید از دل این جریان برپا شده است. غوغایی که به انتقاد، حمله و حتی  ساختن جوک سایسی علیه این گروه  کشیده شده است. "ندا" نام اولیه این تشکل بود  مخفف "نسل دوم اصلاح طلبان" است، نامی که چندی پیش به "ندای ایرانیان" تغییر یافت.

"ندای ایرانیان" هنوز موفق به اخذ مجوز از وزارت کشور نشده است اما گروه درخواست خود را ارائه کرده است و شواهد نشان می دهد که وزارت کشور نیز به آن ها مجوز خواهد داد.

اعضای  اصلی "ندای ایرانیان"  بیشتر از جوانان حامی سید محمد خاتمی هستند که می گویند سیاست ورزی به سبک رییس جمهور پیشین کشورمان را پیگیری می کنند.

تا اواخر هفته گذشته اعلام شده بود هسته مرکزی این گروه را 12 نفر تشکیل داده اند. در میان این لیست می توان به نام های شهاب الدین طباطبایی، سجاد سالک، بهروز شجاعی و هادی حیدری و حجت شریفی  اشاره کرد. اما روز پنج شنبه خبرهایی از کناره گیری هادی حیدری (سخنگوی گروه) و حجت شریفی یکی از اعضای شاخص آن از "ندای ایرانیان" منتشر شد.

این افراد در گام اول خود اقدام به یافتن یک فرد با تجربه از ساختار حکومتی کشور بودند و در  این مسیر به صادق خرازی 51 ساله رسیدند. خرازی به دلیل رابطه نزدیک با سید محمد خاتمی و روابطی که در ساختار قدرت دارد مورد توجه این گروه قرار گرفت و خرازی نیز از این موضوع استقبال کرد.

انتقاد شدید از تشکیل "ندای ایرانیان"
صادق خرازی به این ترتیب به عنوان رهبر این گروه وارد کارزار تشکیل حزب "ندای ایرانیان" شد. اما حضور او خود به یک چالش گسترده برای این تشکل نوپا و جوانان عضو آن تبدیل شده است. در یک ماه اخیر حملات شدیدی از سوی برخی چهره ها و محافل اصلاح طلب به این گروه وارد شده است.

صادق خرازی و اعضای "ندای ایرانیان" متهم به موازی کار، قدرت طلبی و ساخت و پاخت با قدرت شدند. در این بین انتقادات به "ندای ایرانیان" اوج گرفت و این موضوع از ثروت خرازی تا ادعای عضویت او در ستاد محمد باقر قالیباف را در بر می گرفت. همچنین برخی نیز با طنز این اقدام جوانان اصلاح طلب را زیر سوال بردند.

 سید محمد خاتمی  رییس جمهور پیشین کشورمان که اعضای "ندای ایرانیان" می گویند در مسیر اصلاح طلبی او حرکت خواهند کرد در واکنش به تشکیل این گروه اظهار کرد: «حضور تشکل‌های مختلف در ذات اصلاح طلبی است و گروه های مختلف می توانند فعال باشند البته اولویت من فعال شدن تشکل های موجودی بود که بعضی از آن‌ها محدود شده‌اند.»

به نظر می رسد اشاره خاتمی به احزاب سازمان مجاهدین و مشارکت است که پس از انتخابات سال 88 فعالیت شان ممنوع شده است.

خاتمی همچنین درباره برخی مواضع "ندای ایرانیان" درباره اصلاح طلبی گفت: «این طور تلقی نشود که اصلاح طلبی بد بوده است و حالا قرار است اصلاح طلبی خوب ایجاد شود اما متاسفانه این شائبه ایجاد شده که باید اصلاح کنند و ان‌شاءالله دارند اصلاح می کنند.»

شواهد نشان می دهد مهمترین منتقدان "ندای ایرانیان"  اعضای احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین هستند.

مبانی فکری ندای ایرانیان

اعضای "ندای ایرانیان" با رویکردی انتقادی نسبت به عملکرد اصلاح طلبان پس از انتخابات 88 وارد میدان شده اند و به نظر می رسد قصد دارند با نگاهی معتدل‌ در میدان سیاست ایران ظاهر شوند.

صادق خرازی چندی پیش در گفت و گویی با روزنامه اعتماد گفت: «روزهای سخت 88 تا 92 فرصت مناسبی به دست داد تا به بازاندیشی در برخی رفتارها پرداخته و مبانی جدیدی برای رفتار اصلاح‌طلبانه تدوین شود از این رو به نظر می‌رسد فرصت پیش آمده زمان مناسبی است برای اینكه اصلاح‌طلبی بازتعریف شده و نسل جوان با اعتماد بنفس كامل اصلاح‌طلبی پا به عرصه سیاست ایرانی بگذارد ما باید به جوانانمان اعتماد كنیم اعتماد به آنها بدون هزینه نخواهد بود جوانان آرمان‌های خود را با واقع‌بینی و پراگماتیسم و گفتمان تلفیق می‌كنند، چنین پدیده‌یی فرصت مباركی است به دوستان‌مان در همه تشكل‌های سیاسی اصلا‌طلبی. توصیه می‌كنم به نسل جوان نگاه ابزاری نداشته باشید به آنها به عنوان قوی‌ترین پتانسیل نیروی انسانی نسل جوان بنگرید.»

صادق خرازی همچنین دو داوری درباره "ندای ایرانیان" را رد کرد. داوری اول این بود که "تشكیلات «ندا» ، محصول تعامل او با حاكمیت است"، خرازی در این باره گفت: «این تعبیر دایی جان ناپلئونی است. اگر كسی صاحب نظر بود و ارتباطات وسیعی داشت جرم كرده است؟ چطور موقعی كه همین دوستان برای حل مشكلات‌شان با حاكمیت من را جلو می‌فرستند این ارتباط خوب است ولی الان بد شده؟ این حرف‌ها چیست، من با احدی در صدر و ذیل نظام راجع به پدیده نظام دستوری نگرفته‌ام.»

او همچنین درباره این  داوری که "ندای ایرانیان قرار است خلا مشارکت و مجاهدین را پر کند" اظهار کرد: «این تحلیل نهادهای امنیتی است. آنها به ما می‌گویند شما می‌خواهید نسخه دوم مشاركت باشید. اصلا اینطور نیست. ما نه وابستگی به حاكمیت داریم نه جلد دوم مشاركتیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم بعد از چند ماه مجوز بگیریم. علتش هم این است كه آنها هنوز به تحلیلی درباره ما نرسیده‌اند.»

خرازی همچنین از رویکرد  احزاب اصلاح طلب در سال های اخیر انتقاد کرد و گفت: «ما گفته‌ایم ما هم یك جریان اصلاح‌طلب هستیم. مگر مشاركت و مجاهدین و مردمسالاری نیستند؟ یك سال بیشتر است جوان‌تر‌ها نمی‌توانند با نسل اول یا بزرگ‌تر‌هایشان بسازند. اینها را چرا جمع و جور نمی‌توانستند بسازند؟ آیا جرمی مرتكب شده‌اند چون از آنها بیگاری می‌كشیدند. می‌گفتند باید پیاده نظام ما باشید.»

گفته می شود تشکیلات "ندای ایرانیان" از تئوری های محمد رضا تاجیک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز سود می برد. اما بنا به اعلام یکی از اعضای هسته اولیه گروه تاجیک هیچ رابطه تشکیلاتی با آن ها ندارد.

محمد رضا تاجیک به اصلاح طلبان نسل اول پیشنهاد کرده است که اصلاح طلبان نسل دوم را رها کنند تا آنها «از هر بومی برای نقاشی نقش» خود استفاده کنند. او می گوید: "اتصال گفتمانی مهم‌تر از اتصال تشکیلاتی و رابطه‌ «بین‌ا‌لاذهانی» مهم‌تر از رابطه‌ «بین‌الابدانی» است."

حسن یونسی یکی از اعضای شاخص "ندای ایرانیان" روز پنج شنبه در گفت وگویی مفصل با خبرگزاری ایلنا به بیان پایه های نظری این تشکیلات پرداخت. یونسی گفت: «در نظر آرمان‌گرا هستیم تا دچار فرصت‌طلبی نشویم و در عمل میانه‌رو و عمل‌گرا هستیم تا دچار افراط‌گرایی نشویم.»

او با انتقاد از سیاسیت های اصلاح طلبان در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی گفت: «استراتژی «فشار از پائین، چانه‌زنی از بالا»به نتیجه نرسید.» او اتخاذ استراتژی‌هایی دیگر مانند "خروج از حاکمیت" و "تحریم انتخابات" را غلط دانست.

حسن یونسی همچنین گفت که تاکنون "ندای ایرانیان" برای دیدار با رهبر انقلاب درخواستی ارائه نکرده است ولی احتمال اینکه به زودی این کار را انجام دهد وجود دارد.

یونسی گفت: «مبانی نظری ما بیش از همه به مبانی نظری سیدمحمد خاتمی نزدیک است که می‌گوید قصد ما تقابل نیست بلکه تعامل است.»

حسن یونسی فرزند حجت الاسلام علی یونسی وزیر پیشن اطلاعات و دستیار حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت هاست.

با وجود این که در روزهای گذشته بحث های فراوانی پیرامون "ندای ایرانیان" مطرح شده است و حمایت های آرام تعداد معدودی از  فعالان سیاسی اصلاح طلب و از طرف دیگر حملات صریع و گزنده برخی دیگر را در پی داشته است، به نظر می رسد با کناره گیری تعدادی از اعضای هیات موسس ضربه ای به این گروه نوپای اصلاح طلب وارده شده است. ضربه ای که می تواند آینده آن را با چالش روبه رو کند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
روحانی: مسئولیت مذاکرات را شخصا برعهده دارم
درخواست شهروند آمریکایی از رهبر داعش
حدادعادل: روحانی نماینده اصلاح‌طلبی نیست
این تصویر از شهید رجایی، ناقص است
حادثه‌ای وحشتناک برای ۳۰ زن شرکت‌کننده در عروسی