جرم‌های عجیب یک وزیر!
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر به ارایه توضیحاتی درباره مخالفت‌های صورت گرفته با ارایه خدمات نسل سه ارتباطی در کشور پرداخت.
مرجان محمدی در جهان صنعت نوشت: سالیان سال است که کاربران اینترنت از قطع و وصل‌های پی در پی و سرعت لاک‌پشتی اینترنت می‌نالند و با اعتراض و شکایت و ناسزاهای زیر لب روزها را به شب می‌رسانند، وزرای بسیاری آمدند و رفتند و بر مسند وزارت تکیه کردند و از افزایش سرعت اینترنت خبر دادند و برای لحظه‌ای خوشحالی را به کاربران ارزانی داشتند اما افزایش سرعت اینترنت فقط و فقط در حد حرف و وعده باقی ماند؛ وعده‌هایی که دیگر دل کاربران اینترنت را زده است و آنها این حرف‌ها را از خود وزرا و مسوولانشان بهتر بلد هستند.

روزها، ماه‌ها و سال‌ها گذشت برخی از وزرا به دلیل آنچه عملکرد ضعیف از آن نام برده می‌شد از سوی رییس دولت‌های وقت برکنار شدند یا نمایندگان مجلس آنها را استیضاح کردند؛ وزرایی که تنها در آخرین لحظات اعلام کردند افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند از عهده آنها خارج است و مسایل دیگری در این بین دخیل است!
 
اما این بار و در دولت یازدهم واعظی، وزیر ارتباطات بازهم همانند وزرای دیگر از افزایش سرعت اینترنت خبر داد و اعطای مجوز نسل سوم به اپراتورها و تمدید نشدن انحصار رایتل و.‌..‌ وعده‌هایی که بسیاری از کاربران نه تنها از شنیدن آن خوشحال نشدند بلکه این وزیر را در کنار دیگر وزرای دولت‌های قبلی قرار دادند و با لبخند تلخی از کنار حرف‌های آقای وزیر گذشتند‌ اما این بار ورق برگشت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال جامه عمل پوشاندن به وعده‌هایش است و یک عملکرد مثبت در کارنامه‌اش دارد و آن هم دفاع تمام قد از فیلتر نشدن واتس آپ است؛ مساله‌ای که کاربران به آن اشراف کامل دارند و در صورتی که شخص وزیر ارتباطات از این اپلیکیشن موبایلی دفاع  و رییس‌جمهور به آن ورود پیدا نمی‌کرد به طور قطع فیلتر شده بود.
 
وعده دیگر وزیر عملی شد، اعطای مجوز نسل سوم تلفن‌همراه کشور به اپراتورهای اول و دوم، مساله‌ای که جنجال‌های بی‌شماری را به همراه داشت از نگرانی‌های مراجع اعظام تا برخی مسوولان در حوزه فضای مجازی، هرچند که پس از ابراز نگرانی این افراد وزیر ارتباطات این اطمینان را داد که ورود به نسل سوم موبایل یا همان 3G چیزی بیش از این نیست که در دو سال گذشته رایتل به عنوان نسل سه ارایه می‌کرده است بنابراین ضمن تشکر از مراجع بزرگوار که نسبت به مسایل فرهنگی دغدغه دارند و ما را راهنمایی می‌کنند این اطمینان خاطر را می‌دهم که این مورد توجه همه همکاران، مدیران و معاونان با عنایت خداوند خواهد بود.
 
اما هنوز این دغدغه برطرف نشده است که دغدغه دیگری ذهن برخی از مسوولان و مراجع را درگیر کرده و آن هم افزایش سرعت اینترنت است، مساله‌ای که با مخالفت‌های بی‌شماری همراه شده است و برخی معتقدند به خاطر افزایش سرعت اینترنت باید وزیر ارتباطات را استیضاح کرد!

اما به راستی چرا افزایش سرعت اینترنت از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان عالی ترین مقام وزارت باید کار عجیب و غیر‌اخلاقی (از سوی برخی‌) اعلام شود، مگر وزیر ارتباطات به غیر از انجام امور مربوط به‌ IT و‌ ICT باید دغدغه دیگری داشته باشد؟
 
از سوی دیگر بسیاری از کشورهای دنیا در حال عبور از نسل چهارم و ورود به نسل پنجم هستند و ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور خاورمیانه با تعداد قابل توجهی از کاربر اینترنت و موبایل هنوز در نسل دو در‌جا زده و ورود به نسل سوم حاشیه‌هایی را به همراه داشته است که جای تعجب دارد‌! مگر نه اینکه تا قبل از اعطای مجوز به دو اپراتور اول و دوم، اپراتور سوم با عنوان نسل سوم خدماتی را به کاربرانش ارایه می‌داد و می‌دهد؟! پس چه تفاوتی باید وجود داشته باشد؛ مساله‌ای که حتی وزیر ارتباطات نیز آن را مطرح کرده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر به ارایه توضیحاتی درباره مخالفت‌های صورت گرفته با ارایه خدمات نسل سه ارتباطی در  کشور پرداخت.
 
محمود واعظی که در حاشیه امضای توافقنامه با وزیر ارتباطات قطر میان خبرنگاران حاضر شده بود در پاسخ به این سوال که مگر ظرف سال‌های گذشته در ارایه خدمات از سوی رایتل چه تخلفاتی صورت گرفته و چه مشکلاتی در جامعه ایجاد شده که اکنون تا این اندازه نسبت به ارایه این تکنولوژی در کشور اظهار نگرانی صورت گرفته است پاسخ داد: این سوال را باید از افرادی پرسید که این بحث را مطرح می‌کنند اما آنچه به دولت و وزارت ارتباطات مربوط می‌شود آن است که از نظر ما با ارایه این خدمات توسط اپراتورهای اول و دوم هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد؛ به عبارت دیگر اکنون حدود دو سال است که رایتل با مجوز خدمات نسل سه را وارد کشور کرده است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: رایتل زمانی برای ارایه خدمات نسل سه به مدت یک سال مجوز دریافت کرده و قرار بر آن بود که پس از اینکه یک سال دوره انحصار اپراتور سوم تمام شد، اپراتورهای دیگر هم بتوانند این خدمات را ارایه دهند. بعدها دوره انحصار رایتل برای مدت دیگری نیز تمدید شد اما در همان زمان از این اپراتور تعهد گرفتیم تا زمانی که پیوست فرهنگی به تصویب نرسیده براساس آنچه به این اپراتور اعلام شده فعالیت کند.
 
وی ادامه داد: طبیعتا قبل از تصویب پیوست فرهنگی این موارد به اپراتورهای دیگر نیز اعلام شده است و آنها هم به رعایت این مسایل که بخشی از آنها به موضوعات فرهنگی مربوط می‌شود، ملزم شده‌اند.

واعظی با تاکید بر اینکه دو اپراتور اول کشور هیچ فعالیتی مضاعف بر آنچه رایتل پیش از این انجام داده، انجام نمی‌پردازند از انتظار وزارت ارتباطات و اپراتورها برای تصویب پیوست فرهنگی خبر داد.
 
وی درباره نگرانی‌های برخی علما نسبت به این موضوع توضیح داد: سوالی که از حضور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پرسیده شده بود به گونه‌ای بود که اگر آن سوال را از هر فردی می‌پرسیدند نگرانی برایش ایجاد می‌شد. خود من هم اگر وزیر ارتباطات نبودم و اشراف کامل بر اتفاق‌هایی که در این حوزه می‌افتد، نداشتم‌ اگر به عنوان یک شهروند یا مسلمان مورد سوال قرار می‌گرفتم، با این سوال نگران می‌شدم اما ما برای آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی توضیح دادیم که فعالیت‌ها از چه قرار خواهد بود و اینکه اصلا بنا نیست فعالیتی فراتر از آنچه طی دو سال قبل صورت گرفته انجام شود و ایشان مطمئن شدند که آنچه ما انجام می‌دهیم با سوالی که از ایشان پرسیده شده متفاوت است و چیزی که در حال حاضر انجام می‌شود جای نگرانی ندارد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که از آنچه مدنظر مردم است در زمینه‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی صیانت کنیم؛ تاکنون هم پس از ارایه این خدمات از سوی رایتل شکایت به خصوصی در این زمینه وجود نداشته است؛ از سوی دیگر ارایه آزمایشی نسل سه در استان قم این را ثابت کرد که در آن استان کاربران پنج برابر تهرانی‌ها از محتوای داخلی استفاده کرده‌اند.
 
واعظی گفت: اکنون اگر پهنای باند اینترنت در کشور افزایش یافته، این پهنای باند داخلی است به عبارت دیگر اگر در نسل‌های بالاتر سرعت محتوا و نرم‌افزارها بیشتر از گذشته می‌شود، این مربوط به محتوا و نرم‌افزارهای داخلی خواهد بود علاوه بر این اکنون در تمام کشورهای دنیا تلفن‌همراه هوشمند نقش برطرف‌کننده نیازهای داخلی مردم را دارد.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد:‌ اگر مدتی اینترنت نسل سه توسط اپراتورها ارایه شود، مشخص خواهد شد که مشکلی در این باره ایجاد نمی‌شود؛ ما درباره بحث جوانان و نوجوانان همواره این دغدغه را داشته‌ایم و تمام تلاش خود را برای صیانت از فضای مجازی به کار می‌گیریم، از سوی دیگر صیانت از حریم خانواده نیز مورد توجه جدی ما قرار دارد اما با وجود این مسایل خوب است خانواده‌ها هم همان طور که روی بسیاری از لوازم منزل نظارت دارند؛ روی این بخش هم نظارت داشته باشند و به صورت احتمالی اگر با موضوعی مواجه شدند آن را به ما اطلاع دهند.

وی بار دیگر خاطرنشان کرد: آنچه اکنون به عنوان 3G توسط دو اپراتور اول کشور ارایه می‌شود به هیچ عنوان فراتر از آنچه پیش از این توسط رایتل ارایه شده نخواهد بود.
 
اما وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گلایه‌های اعضای شورای عالی فضای مجازی مبنی بر عدم هماهنگی وزارت ارتباطات با این شورا پرداخت و گفت:‌ هر گونه سیاست‌گذاری که شورای عالی فضای مجازی انجام دهد قطعا سیاست ما در وزارت ارتباطات خواهد بود و ما تابع سیاست‌های این شورا هستیم.
 
وی ادامه داد: ایجاد این شورا با فرمان مقام معظم رهبری یکی از برکات حوزه فضای مجازی بود و رهبر معظم انقلاب با توجه خاصی که به این حوزه داشتند دستور راه‌اندازی این شورا را ابلاغ کردند و ما بابت راه‌اندازی آن همواره سپاسگزاریم.

وی افزود: راه‌اندازی شورای عالی فضای مجازی کمک بزرگی به فضای مجازی کشور می‌کند و هر سیاستی که درباره هر موضوعی در این شورا اتخاذ و تصویب شود مورد استقبال و حمایت دولت و وزارت ارتباطات خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات درباره تاخیری که در تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی و تصویب پیوست فرهنگی در این شورا پیش آمده نیز اظهار کرد: من هیچ نقشی در تشکیل یا عدم تشکیل جلسات این شورا ندارم، من هم عضوی هستم مانند اعضای دیگر این شورا و مکانیزم تشکیل جلسات باید میان دبیرخانه شورا و رییس شورای صورت بگیرد؛ با این وجود من هم مانند اپراتورها علاقه بسیار دارم که جلسات شورا تشکیل شده و پیوست فرهنگی به تصویب برسد.
 
واعظی به ارسال پیوست فرهنگی برای رییس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در پیوستی که ما پیشنهاد کردیم محورهایی مانند تقویت فرهنگ اسلامی و دینی، تقویت توان تولید محتوا و نرم‌افزارهای داخلی، خط و زبان فارسی و مشخص شدن هویت کاربران و صیانت از حقوق کاربری مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود هم به حضور وزیر ارتباطات قطر در ایران و امضای توافقنامه‌ای که میان وزرای دو کشور صورت گرفته اشاره کرد و افزود: برای صیانت از فضای فرکانسی و عدم تداخل فرکانس میان دو کشور صحبت‌هایی صورت گرفت و قرار بر آن است که کمیته‌ای میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس تشکیل و ظرف ماه‌های آینده با تشکیل جلسات در حوزه، همکاری‌های مشترکی صورت گیرد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
خاطرات جالب و خواندنی گل آقا از شهید رجایی
راه‌ اندازی قطار سریع السیر تهران - اصفهان
هدیه ازدواج، البغدادی به اعضای داعش
حکم شرعی کاشت ناخن و تاتو کردن لب یا ابرو ...
کدام وزیر بابک زنجانی را تأیید کرد؟