افتتاح مسیری که مسافر ندارد!
نبود مسافر و کمبود هواپیماهای کم ظرفیت باعث شده بسیاری از خطوط هوایی به حالت نیمه تعطیل در آیند و با این وجود سخن از افتتاح خطوط هوایی جدید شاید چندان اقتصادی نباشد.
سرپرست دفتر نمایندگی امور خارجه استان کرمان اخیرا از آغاز به کار یک خط هوایی جدید در مسیر کرمان به دوحه قطر خبر داده است. خط هوایی که بناست از سوی شرکت ترکیش برقرار شده و در آینده‌ای نزدیک امکان سفر مستقیم از این شهر به پایتخت قطر را فراهم کند.

خطی که مشخص نیست چه برنامه‌ای برای تامین مسافران آن وجود دارد. نبود مسافر و پایین بودن تقاضای سفر باعث شده تعداد پروازهای خطوط هوایی بین‌المللی در بسیاری از مسیرها کاهش یافته و به حداقل برسد.

افزایش هزینه سوخت و خدمات ناوبری نیز مزید بر علت شده تا عملا بسیاری از شرکت‌های داخلی عطای سفرهای خارجی را به لقایش ببخشند.

البته نمی‌توان نقش محدودیت‌های ناوگان هوایی ایران را نیز نادیده گرفت. با توجه به زمین گیر بودن بخش عمده‌ای از هواپیماهای مسافربری کشور محدودیت‌های موجود و سر راه تعمیر آن، شرکت‌ها از نظر تامین ناوگان دشواری‌های بسیاری دارند از سوی دیگر اکثر هواپیماهای فعال در آسمان ایران از نوع ایرباس و بویینگ و با ظرفیت مسافری بالا است و پرواز چنین هواپیماهایی با مسافران کم صرفه اقتصادی ندارد و خطوط هوایی کم مسافر معمولا فراموش می‌شوند.

تعداد پایین پروازها، حتی بر فرودگاه‌های کشور نیز تاثیر گذاشته تا جایی که به گفته مدیر عامل شرکت فرودگا‌ه‌های کشور بسیاری از فرودگاه‌های کشور با درصد پایینی از ظرفیت‌های خود کار می‌کنند و تا ناوگان متناسب با آن ها وارد نشود، شرایط به همین شکل باقی می‌ماند.

در این شرایط شاید سخن گفتن از خطوط جدید هوایی مانند کرمان – دوحه بحث برانگیز باشد خطی که برقرار شدن آن با سیاست‌ حمایت از شرکت‌های داخلی در تناقض است. زیرا در حالی که سیاست سازمان هواپیمایی بر حمایت از ایرلاین‌های داخلی است و بنا بوده در ارائه خطوط جدید این شرکت‌ها در اولویت قرار گیرند.

بنا به گفته سرپرست دفتر نمایندگی امور خارجه کرمان شرکت ترکیش مسوولیت این خط را بر عهده خواهد گرفت.

هر چند این خط هوایی تنها در مرحله گمانه‌زنی است و کیفیت عملیاتی شدن آن مشخص نیست اما شاید نگاهی به وضعیت فعلی آسمان ایران نشان دهد اولویت با طرح‌هایی جز این است.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: eghtesadiranonline.com
 
مطالب پیشنهادی :
مرد هسته ای ایران به آمریکایی ها چه گفت؟
معروفترین داعشی‌ها؛ از بدنساز آمریکایی تا دختران فیسبوکی +تصاویر
حمله ناکام به پاسگاه مرزی ایران
با اپلیکیشن هوشمند میراد آشنا شوید
تولید مزدا 3 در ایران متوقف شد!