متن نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر معظم انقلاب چه بود؟
سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان اعلام کرد که برای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نامه نوشته و در آن، ضمن ابراز خرسندی از موفقیت عمل جراحی برای ایشان آرزوی تندرستی کرده است.
 به نقل از روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، رییس جمهور سابق کشورمان که از چهارشنبه گذشته در زادگاه خود، اردکان بسر می برد، در سخنانی در جمع مردم و مسئولان این شهرستان استان یزد، ضمن اشاره به عمل جراحی موفقیت آمیز مقام معظم رهبری، برای سلامتی ایشان دعا کرد.

وی همچنین از نگارش و ارسال نامه ای از سوی مجمع روحانیون مبارز با امضای خود به محضر رهبر معظم انقلاب خبر داد که در آن از موفقیت عمل جراحی اظهار خوشحالی و آرزوی تندرستی هر چه زودتر برای ایشان شده است.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اهمیت جایگاه جمهوریت در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش گفت: در دورانی که امام(ره) در پاریس بودند، برخی از پدرخوانده های همین داعش و طالبانی کنونی، نزد ایشان آمدند و اعلام داشتند به شرطی با شما بیعت کرده و از شما حمایت می کنیم که خود را خلیفه مسلمانان بنامید و حرفی از جمهوریت به میان نیاورید اما امام (ره) قاطعانه این خواسته را رد کردند و بر جمهوریت نظام پای فشردند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی مبتنی بر رای و مشارکت مردم، همه شهروندان فارغ از تفاوتها و دین و نژاد و نوع تفکر، همینکه بپذیرند که در متن نظام زندگی کنند، بایداز حقوق شهروندی برخوردار باشند.

اشراف ایران به نقاط ضعف آمریکا در مذاکرات هسته ای

پایگاه اینترنتی "کامنتِری مگزین" در مقاله ای به قلم "جاناتان اِس توبین" نوشت بعد از چندین هفته تردید، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سرانجام ولو به شکل محدود، توان آمریکا را به مقابله با تهدید تروریست های داعش معطوف کرده است. اما در همین حال، ایران، ضعف آمریکا را حس کرده است. تازه ترین اخبار درباره ایران در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته ای با غرب، در تقابل آشکار با اظهارنظرها درباره رویکرد اوباما در عرصه سیاست خارجی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،کامنتری مگزین مدعی است: دیگر بر کسی پوشیده نیست که دولت اوباما چه اندازه برای دستیابی به توافق با ایران مشتاق است و اوباما نیز سیاست تنش زدایی جدیدی را با تهران در پیش گرفته است. نکته دیگری که به تقویت این دیدگاه کمک می کند که آن است که هر دو کشور یعنی ایران و آمریکا ایران و آمریکا، تروریست های داعش را دشمن می دانند. همان طور که هفته گذشته اشاره شد، دولت آمریکا با تأخیر متوجه شد که دادن اجازه فعالیت و گسترش داعش در عراق و سوریه خطایی عظیم است؛ همین مسئله باعث شد عده ای نتیجه بگیرند آمریکا برای درهم کوبیدن گروه داعش باید با ایران همکاری کند.

هم پیمانی آمریکا با ایران؛ راه نابودی داعش

روزنامه آمریکایی "شیکاگو تریبیون" اضافه کرد: بهترین راه حل برای شکست گروه داعش، ایجاد ائتلاف میان آمریکا و ایران برای حمله جدی علیه این گروه است. در این حمله به داعش باید از حملات هوایی آمریکا و نیروهای زمینی ایران استفاده شود.

 شکست جنگجویان داعش بدون استفاده از نیروهای زمینی بسیار سخت است. همزمان نباید آمریکا نظامیانش را وارد جنگ زمینی با داعش کند زیرا این اقدام منجر به جنگ بزرگی در عراق و سوریه می شود. حتی اگر داعش شکست بخورد گروه تندروی دیگری مانند داعش بروز خواهد کرد.

به همین دلیل تنها شریک استراتژیک آمریکا که می تواند در منطقه ثبات به وجود بیاورد ایران است. عامل دیگری نیز آمریکا را به همپیمانی با ایران سوق می دهد و آن، نفت است.

این روزنامه افزود: تحریم های بین المللی به رهبری آمریکا، صنعت نفت ایران را از فناوری غربی و سرمایه گذاری محروم کرده است. اگر این تحریم ها رفع شود صادرات نفت ایران ازسرگرفته می شود. اگر ایران به امنیت عراق کمک کند با سود بیشتری روبه رو می شود.

نقش ایران در مهار داعش

یک روزنامه آمریکایی به نگرانی اسرائیل درباره همکاری ایران و آمریکا علیه داعش اشاره کرد و نوشت پیچیده ترین بخش عرصه سیاست خارجی اوباما، مهار برنامه هسته ای ایران از یک سو و در عین حال، همکاری با تهران جهت شکست داعش است.

 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به افزایش نگرانی ها درباره تاثیر جنگ علیه گروه تروریستی داعش بر تلاش های دولت واشنگتن برای مهار برنامه هسته ای ایران پرداخت و نوشت تصمیم «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای نبرد طولانی جهت شکست داعش در عراق و سوریه، اولویت های جهانی سال های آخر ریاست وی بر کاخ سفید را تغییر داده است .

نیویورک تایمز نوشت که هدف دولت اوباما برای تجزیه و نهایتا نابودی داعش نیازمند تلاشی در مقیاس های مختلف است و به استراتژی ای فراتر از آنچه اوباما در دور اول ریاست جمهوری خود انجام داد و شامل به کارگیری حملات پهپادها علیه اهداف خود در پاکستان و یمن و یا حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران و استفاده از نیروهای ویژه علیه تروریست ها و دزدان دریایی می شد، نیاز دارد.

بر این اساس، اوباما اسمی از ایران در سخنرانی اخیر خود نیاورد اما با این حال، ایران موضوع غالب گفت وگوهای داخلی آمریکا و مرور محرمانه و خصوصی استراتژی اوباما با حضور کارشناسان عرصه سیاست خارجی و روزنامه نگاران بوده است و مقامات ارشد آمریکایی بر این باورند که استراتژی اوباما علیه داعش قطعا آمریکایی ها را در یک جبهه مشترک با ایرانی ها علیه این گروه تروریستی قرار می دهد.

نیویورک تایمز نوشت اما ایرانی ها در حال بررسی دستور جدید آمریکا علیه داعش هستند تا ببینند آیا فضای مانوری برای آنها در مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای اشان به وجود می آید یا خیر.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی :
دبیر کل سازمان ملل و اقدام ضدایران
135 صفحه فیس بوکی فعال در روسپیگری ، چه خبر است؟؟؟
حمله شجونی به دولت: اینها را اخراج کنید!
زنان زیر پای یکدیگر را خالی می‌کنند!
جایگاه قابل توجه اینترنت موبایل ایران در جهان