اصولگرایان باج می‌دهند؟
امیر محبیان باج دادن جناح اصولگرا به افراطیون را از مشکلات این جریان دانست و گفت: اصرار بر اینکه گروه‌هایی مانند جبهه پایداری را در کنار اصولگرایان معتدل بر دایره وحدت بگنجانیم، موجب اختلاف بیشتر می‌شود.
 امیر محبیان - دبیرکل حزب نواندیشان ایران و روزنامه‌نگار اصولگرا - درباره موضوع وحدت در بین اصولگرایان با روزنامه خراسان گفت‌وگو کرده که گزیده آن بدین شرح است: - اگر تاریخچه فرآیند تصمیم‌گیری‌ها برای وحدت اصولگرایی را مورد بررسی قرار دهیم، درمی‌یابیم که متاسفانه این جریان بعد از انتخابات سال 76 یک روند افولی را در سازوکارهای رسیدن به وحدت طی کرده است و از آنجایی که مکانیزم وحدت اصولگرایان با سازوکار هدایت آن ارتباط مستقیم دارد پس از آن این تصور به وجود آمد که رهبر جریان اصولگرایی به درستی نتوانسته به جذب افکار عمومی و به ویژه جوانان بپردازد؛ از این رو در آن برهه عملاً موقعیت جامعتین و نامزد انتخاباتی آن دوره دچار صدمه شد.

- به دنبال این اتفاق این پرسش برای جریان اصولگرا به وجود آمد که چرا قدرت جذب افکار نسل جدید را ندارند. به دنبال طرح این سوال از سوی اصولگرایان تز انتخاب «اصلح» به انتخاب «صالح مقبول» تغییر کرد که در این میان باید گفت گرچه دموکراتیک به نظر می‌نمود اما با دیدگاه تشیع فاصله داشت؛ از این رو نتیجه آن شد که با حذف عنوان «اصلح» رقابت میان کسانی که خویش را «صالح» می دانستند برای جلب افکار عمومی شروع شد که در این میان افراد به هر قیمتی تلاش کردند تا در افکار سنجی‌ها بیشترین نظرها را متوجه خود بکنند و از همین جا باب پوپولیسم و شعارهای بی مبنا و اصولی باز شد.

- هرچند من انتقاداتی جدی به روند جبهه پایداری یا نوع منش هادیان فکری آن دارم اما این سخن آیت‌الله مصباح یزدی را مبنی بر اینکه انتخاب اصلح اولویت دارد، درست می‌دانم، گرچه ممکن است در مصداق با ایشان همسویی نداشته باشیم. از نظر من وحدت همه‌چیز نیست.

- افراد در آنجایی که نظرسنجی مطابق میلشان بود می‌پذیرفتند و در غیر این صورت به آن توجه نمی‌کردند. این روند باعث پا گرفتن شورای هماهنگی اصولگرایان و اجلاس‌هایی که در جست‌وجوی همگرایی و وحدت بودند عنوان کرد.

- طغیان برخی گروه‌های اصولگرا، یکی دیگر از ویژگی‌های شرایط جدید اصولگرایان طی سال‌های اخیر بوده و باج دادن اصولگرایان به دلیل محافظه‌کارانه عمل کردن این جناح، یکی از مشکلات پیش روی این جریان سیاسی است.

- برخی تشکل‌های جدیدی که بعد از سال 80 ظهور پیدا کرده بودند این نکته را دریافته‌اند که اگر تصمیمات اصولگرایان را نپذیرند و طغیان کنند جریان متبوعشان بر اساس خصلت محافظه‌کارانه خویش آنان را در موقعیتی برتر قرار می‌دهد و به جای تنبیه سهم بیشتری دریافت می‌کنند و نتیجه آن شد که اصولگرایی روز به روز بیشتر تضعیف شد و از این رو اصولگرایی در این گروه از مشترک معنوی به مشترک لفظی تنزل یافت.

- اصولگرایان باید مفهوم وحدت را همزمان با بازتعریف مفهوم اصولگرایی به تعریف بنشینند.

- اینکه دیده می‌شود برخی اصولگرایان طوری همدیگر را خطاب قرار داده و زیر سوال می‌برند که گویی از نظر آنها مخاطبشان را اصلاح‌طلب قلمداد می‌کنند و یا فقط تعداد محدودی را اصولگرا می‌دانند، نشان از آن دارد که ایراد جدی در این زمینه به وجود آمده است.

- در شرایط فعلی تحقق وحدت میان اصولگرایان بعید به نظر می‌رسد. وقتی در جایی وحدت افراد همفکر در موضوعات امکان‌پذیر نیست باید به جای آن به دنبال هماهنگی بود و تاکید کرد هماهنگی پله پائین‌تری از وحدت است که در صورت عدم حصول آن باید به دنبال آن بود و اگر این نیز محقق نشد یاید به دنبال «عدم تخاصم» بود که مرحله‌ای پائین‌تر از وحدت است.

- اصرار بر اینکه گروه‌هایی مانند جبهه پایداری را در کنار اصولگرایان معتدل بر دایره وحدت بگنجانیم، عملا موجب اختلاف بیشتر و بهره‌گیری جریان اصلاح‌طلب از فضای به وجود آمده است؛ بنابراین معتقدم کار ارزشمندی که حجت‌الاسلام تقوی و دوستانشان برای ایجاد وحدت انجام می‌دهند پیش از آنکه یک کار عمل‌گرایانه برای ستاد عملیات انتخابات باشد، به طور قطع به نتیجه نخواهد رسید زیرا معتقدیم هنوز تفسیر راه روشن که ناظر بر مسائل علمی باشد وجود نداشته و اصرار بر وحدت نتیجه صددرصدی را در بر نخواهد داشت.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
توضیح وزارت بهداشت درباره پیوند از جسد
بلای که باز شدن مدارس به سرمان می آورد+ عکس
در دومین دیدار روحانی با رهبر انقلاب چه گذشت؟
135 صفحه فیس بوکی فعال در روسپیگری ، چه خبر است؟؟؟
دبیر کل سازمان ملل و اقدام ضدایران