جایزه مصطفی (ص) سرمایه‌گذاری موفق در عرصه دانش و فناوری
سفیر سابق ایران در قطر: امیدوارم برنده جوایزی که به اسم پیامبر عظیم الشان اسلام نام گرفته، کسانی باشند که بتوانند در راه توسعه دانش و فناوری موفق باشند.
عبداله سهرابی دستیار ویژه معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در نظر گرفتن جایزه نقدی برای جایزه مصطفی (ص) را نوعی سرمایه‌گذاری در عرصه‌ علم و فناوری دانست و گفت: جایزه مصطفی (ص) به طور حتم در اهداف مورد نظر موفق خواهد بود زیرا با مجموع کار فشرده‌ای که در این زمینه در حال انجام است و با توجه به اراده‌ای که در دستگاه‌های مختلف در حمایت از فرهنگ اهدای جوایز علمی و فناوری وجود دارد، دلیلی برای عدم موفقیت آن نمی‌بینم. 

سفیر سابق ایران در قطر با اشاره به این‌که جایزه مصطفی (ص) جایزه بسیار ارزنده‌ای در حوزه علم و فناوری است ادامه داد:  امیدوارم برنده جوایزی که به اسم پیامبر عظیم الشان اسلام نام گرفته، کسانی باشند که بتوانند در راه توسعه دانش و فناوری موفق باشند.

معاون اجتماعی و امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در شرایط کنونی سیاست‌های تشویقی، فرصت طلایی هستند و اگر ما بخواهیم در بخش‌های تخصصی رشد داشته باشیم، این سیاست‌ها موفق خواهند بود و در نظر گرفتن چنین جوایزی می‌تواند در پر رنگ‌تر کردن مسیر و راه پیامبر (ص) در حوزه‌ دانش و فناوری و وحدت و تقریب بین امت‌های اسلامی در جهان اسلام موثر واقع شود.

وی افزود: امیدواریم این جایزه آن طور که در شان پیامبر است برگزار شود و تداوم داشته باشد و از شخصیت‌ها و علمای بزرگ توقع داریم که همه به میدان بیایند و برای اینکه جابزه به نحو احسنت برگزار شود ازاین جایزه حمایت کنند.

سهرابی با اشاره به لزوم بهبود روابط ایران با سایر کشورها در زمینه دانش و فناوری گفت: در مواقعی پیش می‌آید که در مسیر تحقق دیپلماسی سیاسی از ابزارهای دیپلماسی عمومی استفاده شود و این موضوع یکی از ابزارهای خوبی است که ما در دیپلماسی سیاسی می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم.
وی در همین زمینه افزود: این روش و مسیر اسلام و تفکرات اسلامی در توسعه دانش و فناوری نجات بخش و قطعا موثر خواهد بود.

دستیار ویژه معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این‌که در زمینه‌های تخصصی در روابط بین‌الملل، تلاش‌های خوبی انجام شده است گفت: با توجه به اینکه دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) هستند، این جایزه بتواند با توسعه دانش و فناوری زمینه مناسبی را برای بهبود روابط بین‌المللی ایجاد کند. 
 
وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی در تلاش است درهمه عرصه‌ها به ویژه درحوزه نانو و بیو و فناوری‌های پیشرفته حرفی برای زدن داشته باشد و با این قبیل برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌ها و با این جوایز می‌توانیم گام‌های موثری در توسعه روابط با دیگر کشورها برداریم و این آغاز کار است و امیدواریم در عرصه‌های مختلف هم بتوانیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

گفتنی است جایزه مصطفی(ص) جدیدترین جایزه عالی علم و فناوری است که قرار است هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا ‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است. این جایزه در سال جاری برای نخستین بار اهدا خواهد شد.

برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود.

جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده باشند.

مسئول ارتباط با رسانه‌های داخلی جایزه مصطفی(ص)
                    عباس خاراباف


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: ستاد اطلاع رسانی و برندسازی جایزه مصطفی

مطالب پیشنهادی :
بیش از ۲۰ کشور اسلامی کاندید جایزه مصطفی(ص) شده اند
آخرین قیمت مواد مخدر از زبان رئیس پلیس کشور
محمدرضا باهنر: همه ما رانت‌خوار نفت شده‌ایم
زمان دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در وین
افشاگری زنان ایزدی از تجاوز جنسی داعش