روز جهانی علم در تقویم رسمی کشور ثبت شد
با پیگیری دو ساله انجمن ترویج علم ایران، 19 آبان ماه به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» در مناسبت‌های تقویم رسمی کشور ثبت شد.
 پس از کنفرانس جهانی علوم در سال 1999 میلادی، سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی ملل متحد(یونسکو) و شورای بین المللی علوم از سال 2001(1380،)، دهم نوامبر برابر با 19 آبان ماه را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، » اعلام کردند.

 تاکید بر اهمیت به کارگیری علوم در فرآیند توسعه کشورها و نیز کاهش شکاف میان علم و جامعه از اهداف این برنامه است و کوشش می شود تا توجه مردم را به اهمیت نقش علم در جهت پیشرفت جهان جلب کنند. یکی از دیگر از اهداف روز جهانی علم، بهره مند شدن آحاد مردم، بنا به تخصص و مهارت خود، از این روز است.

دکتر اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران با اشاره به پیشنهاد و پیگیری‌های گسترده انجمن برای ثبت روز جهانی علم در تقویم رسمی کشور به مکاتباتی که از سال 1391 با وزارت علوم، شورای فرهنگ عمومی و سایر نهادهای ذی ربط صورت گرفته اشاره و از به ثمر نشستن این تلاش‌ها در مصوبه اخیر شورای فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی که این مناسبت را در تقویم رسمی سال 1394 درج کرده است اظهار داشت: روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، فرصتی را برای موسسات علمی، دولتها، اجتماعات مدنی و دانشمندان فراهم می­‌کند تا درباره صلح و توسعه که از اساسی­‌ترین مفاهیم اجتماعی است، به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در نگرش نوینی که یونسکو به آن اهتمام می ورزد، صلح تنها به معنای نبود جنگ میان دولتها نیست، بلکه می‌­تواند به معنای شرایط یک مدیریت ملی سازنده، حل و فصل اختلافات و ایجاد هماهنگی در روابط میان بخش­های مختلف نهادی یک جامعه باشد. بدیهی است جوامعی که از روش علمی سود می­‌جویند، می­‌توانند منظری مشترک برای نگاه به جهان بیابند و تلاش و تاکید خود را به جای اختلاف­ها بر اشتراک ها متمرکز کنند تا از این میان، شاید سرانجام صلح سر برآورد.

وی ، بهره‌مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوری و نوآوری، ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تاثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم، ایجاد تمهیدات لازم برای بازدید‌های عمومی از موزه‌های علم کشور، معرفی پیش کسوتان و شخصیت‌های علمی برجسته کشور، آشنا کردن دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمی، بازدید عمومی از مراکز و نهادهای مؤثر در ایجاد تعامل بین علم، صلح و توسعه و معرفی برخی حوزه های علمی- پژوهشی جدید که موجب ارتقاء کیفیت عمومی زندگی می‌شود را از جمله رئوس اهداف و برنامه‌های انجمن در بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه عنوان کرد.

قدیمی در پایان با اشاره به برنامه های گسترده انجمن برای بزرگداشت روز جهانی علم در ایران که از دو سال پیش و طی یک هفته (19 تا 23 آبان ماه) با عنوان بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و هفته ترویج علم در سطح ملی برگزار می‌شود، عموم نهادها و افراد علاقمند را به مشارکت در این برنامه ها دعوت کرد.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
وایبر در ایران نفس‌های آخر را می‌کشد؟
لبخندهای سردار سوژه گزارش شد
ایرانی‌ها برای خارج رفتن چقدر می‌پردازند؟
ریحانه جباری فقط به این شرط از چوبه دار رها می شود که ....
محمدرضا باهنر: همه ما رانت‌خوار نفت شده‌ایم