چرا جت فالکون در کیش سقوط کرد؟؟؟
گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علل سقوط هواپیمای جت فالکن در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرائت شد.
گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: جت فالکن فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری که 12 اسفند ماه 92 در آب های جزیره کیش سقوط کرد، به رغم وجود سوابقی از نقص فنی مجوز پرواز را اخذ کرده بود.

گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علل سقوط هواپیمای جت فالکن در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرائت شد. این گزارش را منصور آرامی سخنگوی این کمیسیون قرائت کرد.

در این گزارش آمده است: طبق دستورالعمل های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و به منظور تامین ایمنی پرواز ، تجهیزات کمک ناوبری در مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه های کشور، در دوره های زمانی مشخص با انجام چک های پروازی توسط هواپیمای فلایت چک مشخص (کنترل پرواز) ، مورد کنترل قرار می گیرند.

این گزارش می افزاید: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی امر در کشور ، دو فروند هواپیمای جت فالکن را به این منظور اختصاص داده بود که یک فروند از آنها در تاریخ 12 اسفند 92 و در حین انجام مانورهای چک پروازی دچار سانحه شد و با سقوط در آب های جزیره کیش تمام چهار سرنشین آن جان باختند.

در بخش دیگری از این گزارش با بیان این که متاسفانه جنازه سرنشین چهارم به دست نیامده، بیان شده است: در پی این سانحه جلساتی در کمیسیون عمران انجام شد و با توجه به طولانی شدن عملیات جستجوی لاشه هواپیما ، بررسی علل سانحه در تاریخ 27 اردیبهشت هیاتی از کمیسیون عمران از منطقه بازدید و نتایج بررسی خود را به کمیسیون ارائه کرد.

در بخش دیگری از این گزارش به نتایج بررسی علل این حادثه پرداخته شده که بر اساس آن بیان شده است : هواپیمای مزبور به رغم وجود سوابقی از نقص فنی در گزارش مکتوب سازمان بازرسی کل کشور از قبیل ایراد در عملکرد موتور، عدم تجهیز به خلبان اتوماتیک و جعبه سیاه ، مجوز پرواز را اخذ کرده و از فرودگاه مهرآباد به مقصد کیش حرکت کرده است.

این گزارش می افزاید: هواپیمای مذکور پس از پیاده کردن خدمه کنترل زمینی، عملیات کنترل فرودگاه بین المللی کیش را آغاز کرد و در نهمین مانور پروازی و چهار دقیقه پس از آخرین مکالمه با برج مراقبت دچار سانحه و عملیات جست وجو به دلیل عدم تجهیز هواپیمای مزبور به سامانه اعلام موقعیت با صرف هزینه و وقت بسیار زیادی مواجه شد و در نهایت لاشه هواپیما پس از حدود 70 روز در اعماق دریا مشاهده و فیلمبرداری شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به رغم عدم ثبت نشانه هایی از بروز مشکل توسط برج مراقبت پرواز و همچنین ناگهانی بودن سانحه ، بروز خطای ناشی از عدم وجود تجهیزات کمک ناوبری کافی در هواپیما یا نقص فنی ناگهانی، بسیار محتمل است.

این گزارش می افزاید: بر اساس گزارشات دریافتی، قطعات لاشه هواپیما در کف دریا بسته بندی شده اما به رغم اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر خروج دو هفته ای لاشه هواپیما از دریا و با گذشت بیش از دو ماه از موعد اعلامی، تا زمان تنظیم گزارش اقدام موثری در این راستا صورت نگرفته است.

در این گزارش بیان شده است: اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری پس از سانحه با اخذ مجوز از شورای امنیت ملی جهت استفاده از هواپیمایی فلایت چک خارجی، نسبت به بررسی و تست تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه ها و مسیرهای پروازی اقدام کرده اما بر اساس اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای فالکن 2000 موجود باید حداکثر تا پایان مردادماه برای کنترل سامانه های فلایت چک تجهیز و عملیاتی شود ولی تاکنون گزارشی مبنی بر انجام موضوع واصل نشده است.

این گزارش می افزاید: باتوجه به کثرت فرودگاه های ساحلی و همچنین وجود مسیرهای پروازی بر فراز دریاهای کشور ، لازم است وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران ، برنامه ریزی لازم جهت تقویت آمادگی امداد و نجات و جست وجو در سوانح هوایی در دریا را به عمل آورد. لازم است از اقدامات دلسوزانه سازمان منطقه آزاد کیش در امداد و نجات و عملیات جست وجوی لاشه هواپیما تقدیر شود.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
آخرین دقایق حیات آیت الله مهدوی کنی
آمریکا برای لغو فوری تحریم های ایران شرط گذاشت
منع سرمایه‌ گذاری اهالی پنسیلوانیا در ایران
ادعای پیشنهاد ایران و 1+5 برای مصالحه
دومین کنگره ملی خدمات حمایتی کودکان مبتلا به سرطان