محمد جواد لاریجانی : موضع گیری علیه قصاص دشمنی با قرآن است
محمد جواد لاریجانی' در برنامه ویژه خبری شبکه دوم سیما که یکشنبه شب پخش شد، افزود: این شائبه وجود دارد که نکند دست برخی کشورها در این جنایات آلوده باشد و قطعا اگر این امر وجود داشته باشد ما دست این کشورها را قطع می کنیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره اسید پاشی های اخیر در اصفهان گفت: این جنایت هولناکی است و متاسفانه این اولین و آخرین اتفاق در جهان هم نخواهد بود اما ما با این جنایت برخورد می کنیم و دستگاه امنیتی و قضایی ما ریشه این جنایت را از بین می برد.

'محمد جواد لاریجانی' در برنامه ویژه خبری شبکه دوم سیما که یکشنبه شب پخش شد، افزود: این شائبه وجود دارد که نکند دست برخی کشورها در این جنایات آلوده باشد و قطعا اگر این امر وجود داشته باشد ما دست این کشورها را قطع می کنیم.

وی تصریح کرد: در فتنه 88 دیدیم ندا آقاسلطان را کشتند و قاتل وی امروز در انگلستان به سر می برد.

لاریجانی اظهار کرد: حمله به موضوع امر به معروف و نهی از منکر همزمان با ایام عاشورای حسینی و قیام امام حسین (ع) که با هدف امر به معروف و نهی از منکر به وقوع پیوست معنادار است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: موضع گیری علیه قصاص دشمنی با قرآن است و این حکم الهی کاملا خصوصی بوده و ارتباطی با دولت ها ندارد.

لاریجانی گفت: کمیسیون حقوق بشر یکی از کمیسیون های مجمع عمومی سازمان ملل بود که به مسئله حقوق بشر می پرداخت که تحت نفوذ غربی ها قرار داشت و کشورها با نظر غرب برای بررسی حقوق بشر انتخاب می شدند از این رو کمیسیون به شورا تبدیل شد که بالاتر از مجمع عمومی است.

وی یادآور شد: در شورای حقوق بشر مکانیزم های پایش وجود دارد که یکی از مهمترین آنها شامل گزارشگری از جمله یو پی آر (بررسی امور حقوق بشر در همه کشورها در همه امور) است و گزارشگری موضوعی و انتخاب گزارشگر ویژه یک کشور از دیگر اقدامات در این زمینه است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه توضیح داد: پس از تشکیل شورای حقوق بشر، برای نخستین بار آمریکا و دیگر کشورها مجبور شدند درباره حقوق بشر به بحث و گفت وگو بنشینند.

لاریجانی با بیان اینکه مکانیزم یو پی آر بهترین نوع گزارشگری است، اظهار کرد: مشکل اصلی ما با موضوع دوم و سوم ( گزارشگری موضوعی و انتخاب گزارشگر وی‍ژه) است.

وی ادامه داد: گزارشگر کنونی ویژه بر اساس چارچوب عمل نمی کند و ما ایراد جدی به گزارش های او داریم و با وی مشکل سیاسی نداریم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره دلایل عدم راه دادن احمد شهید گزارشگر حقوق بشر به ایران گفت: ما موضوع منفی به گزارشگر ویژه یک کشور نداریم اما معتقدیم که انتصاب این گزارشگر دلیل می خواهد.

لاریجانی یادآور شد: در ایران چه اتفاقی افتاده که در کشورهای حاشیه ای ما رخ نداده و آیا آمریکا صلاحیت دارد وضعیت حقوق بشر را تعیین کند؟

وی با اشاره به قوانین نامساعد و شرایط بد حقوق بشر در آمریکا اظهار کرد: گزارشگر باید بی طرف باشد و این بی طرف یعنی گزارشگر علیه یک کشور تحقق و موضع گیری نکند. احمد شهید گزارشگر نیست بیشتر شبیه بازیگری است که در شبکه های مختلف تلویزیونی علیه ایران صحبت می کند.

به گفته دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، احمد شهید به ما می گوید من مسائل را می فهمم.

لاریجانی اضافه کرد: از ویژگی های غربالگری این است که گزارشگر، اتهامات را به کشور مورد نظر ارائه کرده و ضمن گزارش، باید پاسخ های ما را نیز ارائه کند اما احمد شهید مدعی است همه مسائل در ایران فاجعه آمیز است و این اتهام زنی است.

وی تصریح کرد: وی به شدت طرفدار تروریسم است در صورتی که گزارشگر حقوق بشر باید با حقوق بشر همراه باشد و با تروریسم مخالفت کند. احمد شهید با استفاده از عنوان ژورنالیستی از تروریست های مرزی دفاع می کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: از دیگر مسائل توهین به اسلام است؛ احمد شهید می گوید قصاص کار بدی است در صورتی که او نمی تواند قضاوت ارزشی داشته باشد و می تواند بگوید این کار با بخشی منافات دارد اما نمی تواند در این باره حکم صادر کند و استنادات او غیر حرفه ای است.

لاریجانی توضیح داد: رفتار احمد شهید غیر حرفه ای است و برای چه به ایران بیاید وقتی تنها قضاوت می کند و تغییری در رفتار او به رغم توضیحات مسئولان انجام نشده است.

وی با بیان این که اگر کار حرفه ای درباره حقوق بشر انجام شود، ابایی نداریم، اظهار کرد: اسناد حقوق بشر در حالی 70 سال پیش نوشته شد که دول غربی اعتقادی به سایر تفکرات نداشتند و عقلانیت حقوق بشر سکولار بود؛ ما به این موضوع خیلی حساسیت نداریم و نگاه ما به دنیا سیاه و سفید نیست و به این قوانین به رغم این که این قوانین را قبول نداریم، احترام می گذاریم.

لاریجانی ادامه داد: اگر حقوق بشر برای حفاظت از کرامت انسانی است این بزرگ ترین توهین است که بخواهیم بر اساس قوانین سکولار برای مردم دنیا تعیین تکلیف کنیم و این روند جهانشمولی نیست و خاستگاه جهانگشایی دارد.

وی تاکید کرد: ما در عرصه حقوق بشر وارد تعامل هستیم و گوشه گیر نیستیم اما این قوانین باید بر اساس قوانین کشورها سنجیده شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با ذکر نمونه ای از عدم تناسب قوانین با مقررات کشورهای مختلف در زمینه حقوق بشر یادآور شد: در یکی از این بندها آمده که افراد در ازدواج آزاد هستند اما آنها با استناد به این بخش، تفسیر خود را درباره ازدواج می خواهند نظرات خود را تحمیل کنند که خطرناک است.

لاریجانی با بیان این که خط ما در شورای حقوق بشر همراه با دستگاه دیپلماسی کشور است، گفت: یو پی آر گزارش منظمی است و ما آن را قبول داریم؛ ایران گزارشی را به صورت یو پی آر با همکاری همه نهادها و با نظارت ستاد حقوق بشر تدوین کرد که یکی از منظم ترین گزارش های موجود است.

وی ادامه داد: حقوق بشر طرح بهانه ای برای طرح اقدامی علیه ما است زیرا کشور ما کشور قدرتمند منطقه محسوب می شود.

*داعش نماینده اسلام آمریکایی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره گزارش برخی رسانه های خارجی درباره قصاص در ایران اظهار کرد: این آتش تبلیغاتی است که با هجمه رسانه ای همراه است. آنها می خواهند اعلام کنند ایران کشوری خشن است اما دنیا با داعش فهمید که این اسلام آمریکایی است که خشونت دارد.

لاریجانی ادامه داد: یکی از مباحث اتهامی که مرتب تکرار می شود این است که ما قوانین خود را خوب اجرا نمی کنیم؛ شاید ما برخی قوانین را به درستی اجرا نکنیم و ممکن است در کشور ما نیز مانند همه جای دنیا اتفاقاتی بیافتد اما برخورد قاطع خود را داریم.

وی گفت: به ما می گویند قصاص نباید داشته باشید، شلاق زدن نباید داشته باشید و نباید شکنجه کنید؛ ربط قصاص به شکنجه در صورتی مطرح می شود که همه می دانیم شکنجه قانونی نیست و این امر مسلم است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: قصاص حقوق خصوصی است ربطی به دولت ها ندارد.

*اتهام قتل ریحانه جباری

وی درباره اجرای حکم اعدام ریحانه جباری که شنبه به دار آویخته شد، گفت: ریحانه جباری متهم به قتل شد و تمام مراحل دادگاهی خود را طی 7 سال گذراند و وکلای وی در دادگاه بودند و در نهایت پس از تایید حکم وی در دیوان عدالت، این رای اجرا شد.

لاریجانی تصریح کرد: حکم قصاص بسیار موجه و از احکام نورانی قرآن است و موضع گیری علیه این حکم دشمنی با قرآن است؛ سخنگوی آلمان و آمریکا اخیرا در این باره موضع گیری کردند در صورتی که ما تلاش کردیم رضایت اولیای دم را بگیریم.

وی درباره راه اندازی برخی کمپین های مجازی برای ریحانه جباری تاکید کرد: اتفاقا راه اندازی کمپین ها در داخل و خارج موجب شد که اولیای دم رضایت ندهند چراکه خانواده اولیای دم با توجه به مسائل مطرح شده در این کمپین ها گفتند اگر گذشت کنیم این تفکر شکل می گیرد که ما مجرم هستیم که از قصاص گذشتیم.

لاریجانی ادامه داد: وزیر خارجه کشوری به خانواده جباری پیام تسلیت داده در صورتی که اگر این فرد عاقل و منصف بود به هر دو خانواده پیام تسلیت می گفت.

وی یادآور شد: در شورای حقوق بشر 47 کشور حضور دارند و آرا شورا بیشتر به سود ما است اما مکانیزم فشارهای بین المللی، فضا را از تصمیم گیری اصولی دور کرده است.

ما حرف خود را در گام نخست در این شورا حرف خود را با سرافرازی ، قدرت و منطقی بیان می کنیم و هیچ جلسه ای را خالی نمی کنیم و با تلاش های دیگران منزوی نمی شویم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه توضیح داد: تلاش ما در گام دوم اصلاح امور است. مکانیزم های خوبی در حقوق بشر وجود دارد به شرطی که دچار سوء برداشت سیاسی نشود.

لاریجانی با اشاره به نگاه کشورهای مدعی به ایران اسلامی گفت: غربی ها به این نقطه رسیدند امروز کشوری که قرار بود عقب افتاده باشد حالا به قدرت خاورمیانه تبدیل شده است. این در حالی است که کشورهای جهان اسلام در این زمینه در خوابند و ایران پرچمدار تفکر اسلامی در حقوق بشر است.

وی تصریح کرد: امروز بزرگترین کشور تولید کننده، خط دهنده و به کار برنده خشن ترین تروریست ها، همین کشورهای مدعی هستند و بعید نمی داتم حقوق بشر در آینده کنار گذاشته شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: امروز انسان ها با بمباران اطلاعات و مدهوش شدن در امور دیجیتالی بی کرامت شدند. ببینید بحث های هسته ای چقدر توهین آمیز است و برای ما حکم می کنند که ایران در امور هسته ای در حد مشخصی می تواند پیشرفت کند چراکه پیشرفت در امور هسته ای توسعه در 200 علوم را در پی دارد.

وی اظهار کرد: اکثریت ارزیابان حقوق بشر آمریکا، کشورهایی بودند که همه مسائل و نقض سیستماتیک حقوق بشر را در آمریکا در اسلام هراسی و عدم رعایت حقوق مردم دیگر کشورها دیدند و به این موضوع اشاره داشتند.

لاریجانی یادآور شد: در شورای امنیت و حقوق بشر میدان دار، غربی ها نیستند؛ ما وضعیت حقوق بشر خود را با شاخص های معین گزارش کردیم. نظارت بر رفتار قضات، زندان ها و مسائلی از این دست با ارقام دقیق اعلام شده است.

به گفته وی، همچنین رشد تحصیلات دختران و زنان و حضور اجتماعی انان در سطوح عالی قضایی و مسئله سلامت گزارش شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه با بیان این که تحریم ها، تجاوز به انواع حقوق مردم ملت ایران محسوب می شود، گفت: یکی از این مصداق ها، عدم دسترسی به دارو است درصورتی که هیچ کس نمی تواند مانع از دسترسی ما به دارو شود و کشورهای مانع از فروش دارو به ایران حقوق بشر را زیر پا گذاشته اند.

به گفته لاریجانی، اخراج دانشجویان ایرانی به بهانه این که آنان ممکن است در امور هسته ای فعالیت کنند از دیگر مسائل نقض حقوق بشر است.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
بیانیه لندن در خصوص اعدام ریحانه
ایرانسل سالانه چه قدر به دولت پول می‌دهد؟
طلسم تحریم‌های 35 ساله شکسته شد
نجفی درمورد نپذیرفتن مسئولیت وزارت علوم ،عذر خواهی کرد
مشکل اسکان همراهان بیماران در تهران حل می شود