واکنش به پخش مستند ازدواج سفید در ایران از BBC
چندی پیش بی بی سی فارسی برنامه‌ای پخش کرده با موضوع رواج «ازدواج سفید» در ایران...
 قانم مقام انجمن شاعران ایران در متنی که در اختیار ایسنا قرار داده است به پخش مستندی با عنوان «ازدواج سفید» از شبکه بی‌. بی‌. سی. انتقاد کرد. افشین علاء شاعر، در این متن به سیاستگذاری‌ها و رویکردهای برنامه‌سازان بی بی سی اعتراض کرده است. این متن به این شرح است: چندی پیش بی بی سی فارسی برنامه‌ای پخش کرده با موضوع رواج «ازدواج سفید» در ایران،‌ منظور‌، همان زندگی بدون ازدواج است که در غرب‌، رایج است و متاسفانه در روزگار ما به بخشی از لایه‌های مرفه اجتماعی نیز سرایت کرده است. اما تبدیل آن به یک واقعیت فراگیر- و حتی لازم و نامذموم- تلاش موذیانه‌ای است که گویا رسانه‌هایی همچون بی. بی. سی‌، برای تحقق آن از هیچ شیطنتی دریغ نخواهند کرد!

البته بی بی سی کار خودش را خوب بلد است. این رسانه خوش خط و خال‌، برخلاف شبکه ساده لوح صدای آمریکا – که دشمنی‌اش را با حکومت و انقلاب ایران علنی و گاه شعاری به تصویر می‌کشد – خوب بلد است دروغی به بزرگی فراگیر شدن ازدواج‌های به اصطلاح سفید در ایران را برای مخاطب به خبری بدیهی و مسلم تبدیل کند. آن هم نه با دشنام و شعار‌، که حتی با جانبداری‌های رندانه مجریان برنامه‌ها مرز برخی واقعیت‌های ایران در مقابل اصرار کارشناسان و مهمانان برنامه که غالبا با استناد به شواهد سفسطه‌آمیز‌، حرف خود را به کرسی می‌نشانند. همان‌گونه که گفتم، من فکر اثرگذاری فرهنگ وارداتی در بخشی از لایه‌های اجتماعی کشورمان نیستم، تهاجمی که انکار آن چشم بستی به واقعیت‌های تلخ روزگار ماست.

اما اینکه رواج برخی بی‌ بند وباری‌ها – از جمله زندگی مشترک بدون عقد زناشویی - در جامعه شرقی- اسلامی ایران به فرهنگ رایج و عادی تبدیل شده باشد‌، هرگز! هرچند نباید از شیطنت‌های رسانه‌هایی چون بی.بی.سی غافل بود، اما مقصر اصلی در تسری اینگونه گرایش‌های غیراخلاقی‌، خودمان هستیم! این‌، کوتاهی متولیان فرهنگی است که در برابر جاذبه‌های بنیان‌برانداز غرب‌، چاره‌ای نیندیشیده و به شعار و ادعا دل خوش کرده‌اند.

وقتی که ما تمام جلوه‌های جذاب و فرح‌بخش فرهنگ خودی را به بهانه‌های بی‌دلیل سانسور می‌کنیم و چهره‌ای رسمی‌، خشن و آیین‌نامه‌یی از سبک زندگی را به نمایش می‌گذاریم‌، چه حاصلی درو خواهیم کرد؟ بازهم خوشابه غیرت ایرانیان غیور و ریشه‌داری که هم از بیرون و هم از داخل‌، ضربه می‌بینند و اصالت فرهنگ کهن خود را حفظ می‌کنند. اما نباید از تلاش‌های حرفه‌ای و موذیانه دشمنان و غفلت و بی‌عملی دوستان‌، غافل بود. بی بی سی به‌راستی وارد بازی خطرناکی شده است‌! دیگر بحث سیاست و مذاکرات هسته‌ای و حمایت از تروریسم و... نیست. آنها دارند به حریم زندگی خصوصی ایرانیان و فرهنگ دیرینه ما قدم می‌گذارند.

بنده با قطعیت اعلام می‌کنم که رواج پدیده‌ای چون ازدواج سفید‌، نه تنها به فرهنگ رایجی در جامعه ایران تبدیل نشده که همچنان قبح آن‌، مشام اغلب خانواده‌های ایرانی را می‌آزارد. حتی نسل جوان نیز در برابر مجوز صادره از سوی غربیان برای تن دادن به این‌گونه رفتارهای غیر اخلاقی غیورانه ایستادگی خواهد کرد.

اما مارهای خوش خط و خالی چون بی بی سی کار خود را خوب بلدند. بحث آزادی می‌گذارند و کارشناسانی را به مصاحبه وا می‌دارند و در فضایی ظاهرا بی‌طرف و علمی‌، نتیجه دلخواه خود را به مخاطب الاق می‌کنند. اتفاقی که در برنامه ازدواج سفید،‌ شخصا شاهد آن بودم. در این برنامه‌، مجری سعی می‌کرد بگوید هنوز خانواده‌های ایرانی- بویژه حکومت ایران- در برابر اینگونه گرایش‌ها موضع شدیدی دارند و بعید است که به‌زودی شاهد رواج آن باشیم اما آقای به ظاهر کارشناسی که مهمان برنامه بود‌، چنان با جانبداری از اینگونه ازدواج‌ها و رواج آن در نسل جدید و پیشرو ایرانی!‌ حرف می‌زد که خانم مجری هم چاره‌ای جز تسلیم نداشت! حاشا به غیرت ما ایرانیان که کارشناسانی با ملیت خودمان باید مبلغ اینگونه انحرافات در جامعه اسلامی باشند؛ به حدی که حتی سیر صعودی ازدواج‌های سفید را شاخصی برای توسعه یافتگی فرهنگی نسل جوان ایرانی بدانند!‌

می‌بینیم که بیگانگان وارد بازی خطرناکی شده‌اند، ما هم که لابد به تبلیغ ازدواج‌های همزمان در دانشگاه یا کمیته امداد،‌ و به برنامه‌های تلویزیون در حوزه احکام فقه بسنده کرده‌ایم‌! آن هم در شرایطی که شکستن قبح موارد غیر اخلاقی به ازدواج سفید خلاصه نمی‌شود‌، بلکه با کمال تعجب شاهدیم که برنامه‌سازان غیور بی بی سی! در جدیدترین فراخوان خود از مخاطبان خواسته‌اند نظرشان را درباره لزوم حفظ اینگونه محدودیت‌ها،‌ مربوط به جوامع عقب نگه نداشته شده است و در عصر جدید لازم نیست که دختران نگران حفظ این ارگان طبیعی جسم خویش باشند! و خانواده‌ها هم از شکسته شدن قبح آن هراسی به دل راه ندهند که همه اینها الزامات یک جامعه آزاد و پیشرو است‌!

روزگار غریبی است. سرمایه‌هایمان را به حال خود رها کرده‌ایم و بدیهی است بیگانگان برای دست اندازی به آنها از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. از سیاستگذاران بی بی سی هم انتظاری جز این نمی‌رود. اما روی سخن من با کارکنان فارسی زبان این بنگاه قدیمی و مکار است. خواهران و برادران ایرانی من که خواسته یا ناخواسته با این بنگاه همکاری می‌کنید‌! لااقل شما سخنگوی کسانی نباشید که تیشه برداشته‌اند وبا بهره گیری از غفلت و بی‌عملی کارگزاران فرهنگی کشورمان‌، می‌خواهند به ریشه اخلاق، غیرت‌، عفاف و هویت فرهنگی مثل جوانمان بزنند. هرچند‌، به فضل الهی قاطبه نسل جوان غیور ایرانی‌، در برابر اینگونه مجموعه‌ها مصون خواهند ماند.

جوانان مظلومی که در داخل‌، نگران گشت‌ها و بندها هستند و از خارج‌، در معرض چراغ سبز بیگانگان برای تن دادن به رذایل اخلاقی همچون ازدواج بدون آداب شرعی و قانونی و از همه تلخ‌تر و رذیلانه‌تر‌، شکسته شدن حریم مقدس هر دختر پاکدامنی که به خدا‌وند، انسان و حرمت خانواده باور دارد؛ حریمی به نام بکارت!

در پایان‌، دردمندانه از زنان و دختران قهرمان و فرهیخته کشورم - با هر دین و آیینی و هرگرایشی - می‌خواهم اعتراض خود را به این‌گونه شیطنت‌های رذیلانه با صدای بلند اعلام کنند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
حکایت دردناک نان نسیه در جنوب تهران
دیدار 2 کشیش آمریکایی با ظریف
دفاع از احمدی نژاد و حمله به روحانی در ...
آقای مهدوی دل خوشی از آقای هاشمی نداشتند!
قرارداد جدید شرکت پژو با ایران