تازه چه خبر از علاءالدین؟!
ساعت ١٤:٤٠ سه‌شنبه ٩ دیماه، پاساژ علاء‌الدین مملو از مشتری بود. درست مثل همیشه. هیچ رنگ و بویی از پلمب و تخریب دیده نمی‌شود.
 ساعت ١٤:٤٠ سه‌شنبه ٩ دیماه، پاساژ علاء‌الدین مملو از مشتری بود. درست مثل همیشه. هیچ رنگ و بویی از پلمب و تخریب دیده نمی‌شود.

مقصد آخر آسانسور شیشه‌ ای و فرسوده پاساژ، همان طبقه ششم است. فروشندگان طبقه ششم هم برخلاف آنچه گفته می‌شود كه حكم تخلیه مغازه‌های آن - به دلیل احتمال آسیب دیدن در هنگام تخریب طبقه هفتم - صادر شده، همچنان به كار خود ادامه می‌دهند. طبقه‌یی با بیش از ١٠٠ مغازه كه همگی فعالند و باز و البته پر از مشتری.

 اما طبقه هفتمی هم در كار است؛ همان طبقه‌یی كه قرار است تخریب شود. فروشنده جوان یكی از مغازه‌ها در پاسخ به سوال ما در مورد طبقه هفتم می‌گوید: منظورتان طبقه یا نیم طبقه‌یی است كه بالای اینجا ساخته شده است؟ آنجا بخش اداری و تاسیسات پاساژ است.  جوان فروشنده در مورد راه ورودی این طبقه به راهرویی اشاره می‌كند كه ادامه راه پله‌یی است كه از طبقه همكف می‌آید و تا بالای پشت بام ادامه دارد. می‌پرسم: چطور می‌شود سری به آنجا زد؟ می‌خندند و می‌گوید: «بی‌خیال شوید. یك مامور گذاشته‌اند تا هیچ غریبه‌یی نتواند به طبقه هفتم برود.» از او در مورد صحت خبر تخلیه مغازه‌های طبقه ششم می‌پرسم.

 با پوزخند جواب می‌دهد: كدام تخلیه ؟ كدام پلمب؟ روز ششم دیماه اعلام كردند كه ٧٢ ساعت مهلت دارید تا مغازه‌ها را تخلیه كنید، اما بچه‌ها تخلیه نكردند و هنوز هم به كارشان ادامه می‌دهند، حتی تعداد كمی هم كه تخلیه كرده بودند دوباره اجناس‌شان را چیده‌اند.  این فروشنده پاساژ درمورد دلیل این اختلاف نیز نظر جالبی دارد: «چه معنایی دارد كه یكی - دو طبقه با این وسعت بسازند و همه را هم بفروشند و یك سال بعد تازه بگویند مجوز نداشته است؟ حالا هم نمی‌توانند كاری  بكنند،  اگر  می‌توانند  بیایند  تخریب  كنند.

حكم كمیسیون ١٠٠ و تایید دیوان عدالت اداری

با وجودی كه براساس حكم كمیسیون ماده ١٠٠ و تایید دیوان عدالت اداری قرار بود طبقه هفتم پاساژ علاء‌الدین تخریب شود، مشاهدات میدانی در روز گذشته حاكی از این است كه فروشندگان این پاساژ همچنان بی‌وقفه به كار خود ادامه می‌دهند و خبری از تخلیه و تخریب نیست.  تذكر روز گذشته احمد حكیمی‌پور درصحن جلسه شورا در انتقاد به اینكه چرا حكم تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین هنوز اجرا نشده است، بهانه‌یی شد تا این پاساژ معروف تهران، بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.

این عضو اصلاح‌طلب شورا در جریان تذكر خود به روند پیگیری پرونده تخریب بخش‌هایی از این پاساژ اشاره كرد. به گفته وی مامورانی كه دوشنبه شب برای اجرای حكم تخریب طبقه هفتم پاساژ یاد شده رفته بودند، به یك‌باره و با یك تماس درساعت ٢٢:٣٠، دست ازكار كشیدند. چرا كه آن تماس حامل حكم توقف تخریب بود.  وی با طرح این سوال كه پشت این افراد چه كسانی هستند، گفت: این موضوع برای ما یك «شاخص» است. شاخصی برای اینكه ببینیم آیا می‌توان جلوی تخلفات را گرفت یا خیر؟ به همین دلیل وی پیشنهاد كرد درجلسه‌یی غیرعلنی زوایای مختلف این پرونده را بررسی كنند.

راهروی اسرارآمیز

كنجكاوی هنوز وسوسه‌ام می‌كند تا سری به طبقه هفتم بزنم و سر و گوشی آب بدهم. مرد میانسالی با كاپشن و پیراهن و شلوار مشكی و باتومی به كمر كنار راه پله منتهی به طبقه هفتم ایستاده و درحال صحبت با موبایلش است. شانسم را امتحان می‌كنم و قدم به نخستین پله می‌گذارم. اما به یكباره مرد نگهبان دستم را می‌گیرد و درحالی كه به پایین هدایتم می‌كند می‌گوید: طبقه بالا مغازه‌یی نیست. ممنوع است.

مرد جوانی با شلوار مخملی قرمز رنگ و موهای بور از كنارم رد می‌شود تا بالا برود، ولی مرد نگهبان اعتراضی به وی نمی‌كند اما خطاب به من می‌گوید: این آقا از بچه‌های خود اینجاست. نگهبان دیگری با لباس آستین كوتاه مشكی فرم پاساژ از راه می‌رسد و با نگاهش از نگهبان قبلی در مورد من سوال می‌كند و وی در پاسخش می‌گوید: چیزی نیست، اشتباه آمده است.

  آخرین راه كسب اطلاعات، سقف شیشه‌یی مركز طبقه ششم است كه از آن دیوارهای یك سازه آجری كه دو جوان و یك كارگر روی پشت بام آن دیده می‌شوند. در دست یكی از آنها نقشه‌های ساختمانی دیده می‌شود و به كارگر همراهش دستوراتی را می‌دهد. گویا حرف‌های مالكان مغازه‌ها درست است كه هنوز طبقه هفتم پاساژ درحال تكمیل است و اینها هم درحال انجام همین كار هستند. جالب‌تر از همه آسانسور این طبقه است. كارگران درحال نصب آسانسوری نو و جدید برای دسترسی به طبقه هفتم هستند. آسانسوری كه به گفته نگهبان برای تردد ساكنان طبقه هفتم است. انگار نه انگار كه قرار بوده و هست كه این طبقه طی همین یكی، دو روز آینده تخریب شود.

مدیریت پاساژ پاسخگو نیست

بین راهرو طبقه همكف و اول دفتری شیشه‌یی وجود دارد كه گفته می‌شود دفتر مدیریت پاساژ است. مرد جوانی با كتی مشكی پشت میزی نشسته و چند جوان دیگر در سالن چند متری كوچك لابی مدیریت پاساژ جا خوش كرده‌اند. وقتی از مرد منشی درخواست دیدن مدیر پاساژ را می‌كنم، داخل اتاق مدیر می‌شود و در را می‌بندد.

درهمین حال یكی از دو آژیرنصب شده روی سقف اتاق روشن می‌شود. یكی از افراد داخل لابی به سرعت بلند می‌شود و كلیدی را برمی‌دارد و از درخارج می‌شود. از یكی دیگر از حاضران در اتاق می‌پرسم: آژیر آتش‌سوزی بود؟ جوان در پاسخم می‌گوید: آژیر، آژیر آتش‌سوزی است. همكارم رفت ببیند چه شده؟ وقتی جایی مشكلی پیش بیاید؛ این آژیر روشن می‌شود و بچه‌های ما راخبر می‌كند. در اتاقی دیگر دستگاه‌هایی قرار دارد كه نشان می‌دهد كجا آتش گرفته است.

 این همان پاساژی است كه ابوالفضل قناعتی روز گذشته در جلسه علنی شورا تاكید دارد كل این ساختمان حتی مجوزهای آتش‌نشانی را نیز ندارد و از شرایط خطرناكی برخوردار است. بالاخره منشی آقای مدیر از اتاق بیرون می‌آید و درحالی كه می‌كوشد مودبانه صحبت كند، می‌گوید: ما تمام مستنداتمان را به دادگاه داده‌ایم و حرفی برای گفتن نداریم.

در جلسه علنی شورا چه گذشت

در صحن شورا هر یك از اعضا در مورد دلیل توقف حكم تخریب چیزی می‌گوید. اما اكثرا یك نكته را تكرار می‌كنند. اینكه گویا پشت پرده این توقف حكم رد پای برخی نمایندگان مجلس دیده می‌شود. به گفته یكی از اعضا، امروز پرونده این پاساژ از دست كمیسیون ماده ١٠٠ و شهرسازی و منطقه خارج شده است و به جاهای بالاتری ختم می‌شود. همان جایی كه رضا علاء‌الدینی میانسال به آن دسترسی دارد و اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها از آن بی‌نصیبند.  

در این بین محمد سالاری، رییس كمیسیون شهرسازی شورا از دلیل توقف حكم اظهار بی‌اطلاعی می‌كند ولی درعین حال تاكید می‌كند كه حتما امروز برای بازدید از این پاساژ خواهد رفت، چرا كه وی هم مانند حكیمی پور براین باور است كه اجرای این حكم حیثیتی است و می‌تواند نشان دهد كه آیا شعار برخورد با تخلفات ساختمانی فقط شعار است یا یك واقعیت؟ پاساژی كه گفته می‌شود طبقه هفتم آن غیرقانونی و بدون مجوز ساخته شده و طبقه سوم آن باید پاركینگ شود.

قناتی دیگر عضو شورا نیز در مورد علت اجرایی نشدن حكم تخریب آن می‌گوید: هنوز چند روز از فرصت یك ماهه كمیسیون ماده ١٠٠ برای تخریب باقی است.  باید این طبقه تخریب شود. اما «كی» و «چطور»؟ سوالی كه هنوز جواب آن با ابهامات فراوانی روبه‌روست. آیا شهرداری از این آزمون سخت پیروز بیرون خواهد آمد موفق می‌شوند؟ آیا مغازه‌هایی را كه می‌گویند متری ٤٠ میلیون تومان خرید و فروش و ماهی حدود ١٠ میلیون تومان اجاره داد. می‌شوند تخریب كند یا خیر؟


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد

مطالب پیشنهادی:
صدور بیانیه مشترک دولت و مجلس پیرامون برداشت 4میلیارد دلاری دولت
صدور بیانیه مشترک دولت و مجلس پیرامون برداشت 4میلیارد دلاری دولت
نفت به پایین ترین قیمت خود نسبت به سال 2009 رسید
خبر تصویری: داعش چه برنامه ای برای کودکان دارد؟!
اظهارات مصلحی از زن فاحشه ای که اراذل و اوباش را به خیابان کشاند