کاندیداهای انتخابات
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یکی از موضوعات جالب توجه در سخنان کاندیداها نحوه نگرش آنها به استفاده زنان در کابینه احتمالی است
در حالی ثبت نام از کاندیدا های انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم پایان یافت که بسیاری از کاندیدا‌های احتمالی برنامه‌های و دیدگاههای خود در مورد دولت مورد نظر را در برنامه‌ها و نشست‌های مختلف تشریح کرده‌اند. یکی از موضوعات مطرح شده دیدگاه کاندیداها درباره استفاده از زنان درکابینه  در ادامه نظر کاندیداها درباره احتمال استفاده از بانوان در کابینه آمده است.

قالیباف:مردان نباید جایگاه زنان را تعریف کنند/10 درصد مدیریت در شهرداری را به زنان دادم

محمد باقر قالیباف در جشن همراز یاس گفت: بر این باور هستیم که جامعه ای موفق است که به ظرفیت انسانی خود توجه کند و از زنان در همه ابعاد جامعه استفاده کند.

وی با بیان این که زن یا مرد بودن انسان ها هیچ گونه محدودیتی ایجاد نمی کند اظهارکرد: باید دید نقش کدام انسان بهتر و موثراست. زنان در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی و غیره حق شرکت دارند زیرا در باور اسلامی ما نیز همین گونه است.

شهردار تهران نقش مادری را مهمترین نقش در سازندگی جامعه دانست و گفت: امروز توجه به مطالبات زنان، مطالبات به حقی است و همه باید پاسخگو باشند. متاسفانه به بحث زنان که نگاه می کنیم این عادت یا فرهنگ است که مردان می خواهند جایگاه زنان را تعریف کنند. در صورتی که این خود زنان هستند که باید این کار را انجام دهند.

وی افزود: یکی از بی اعتمادی هایی که زنان امروز جامعه دارند این است که توان آن ها دیده نمی شود در صورتی که باید اجازه بدهیم زنان در چارچوب موارد اسلامی تصمیم بگیرند و مردان باید عرصه آن ها را به رسمیت بشناسند.

قالیباف ادامه داد: فرهنگی وجود دارد که در حوزه مدیریت متاسفانه میدان را به زنان نداده ایم گرچه از زمانی که به شهرداری تهران آمدم بخشنامه ای را صادر کردم که 10 درصد مدیریت به بانوان اختصاص داده شود ولی مقاومت مردان را در این زمینه می بینیم که باعث شده است این اتفاق به درستی واقع نشود.

روحانی:تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست

حسن روحانی در همایش بانوان در تالار آدینه تهران از مطالبات زنان در جامعه امرز گفت و افزود : تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست . جنسیت نمی تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت ها در جامعه باشد . در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند . امروز که نیاز به حرکت جامعه برای رشد داریم باید جمعیت 50 درصدی زنان را مورد توجه قرار دهیم . حتی باید امروز در برخی مشاغل مدیریتی سهمی برای زنان قائل شویم . با یک عقب ماندگی مزمن تاریخی در این زمینه مواجهیم و باید این عقب ماندگی جبران شود . پوشش خدمات بیمه ای باید بین همه زنان جامعه به خصوص زنانی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارند ، گسترش یابد.

وی با بیان انکه در دولت تدبیر و امید تبعیض ناروا بین زنان و مردان برداشته خواهد شد ، گفت : در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت ، جنسیت معیار نخواهد بود . پوشش بیمه خدمات تأمین اجتماعی برای زنان برقرار خواهد شد و مسائل فرهنگی زنان از طریق پلیسی دنبال نخواهد شد . معیشت مردم ، به ویژه معیشت زنان بهبود خواهد یافت و اقتصاد کشور از بی رونقی ، رکود و شرایط اضطراری خارج خواهد شد . شرایط پرخاش گری و بداخلاقی در جامعه به شرایط مدارایی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان انکه در دولت تدبیر و امید تبعیض ناروا بین زنان و مردان برداشته خواهد شد ، گفت : در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت ، جنسیت معیار نخواهد بود . پوشش بیمه خدمات تأمین اجتماعی برای زنان برقرار خواهد شد و مسائل فرهنگی زنان از طریق پلیسی دنبال نخواهد شد . معیشت مردم ، به ویژه معیشت زنان بهبود خواهد یافت و اقتصاد کشور از بی رونقی ، رکود و شرایط اضطراری خارج خواهد شد . شرایط پرخاش گری و بداخلاقی در جامعه به شرایط مدارایی تبدیل خواهد شد.

حداد عادل :قطعا اگر زنی را وارد کابینه کنم بی‌جهت او را عوض نخواهم کرد

حداد عادل در همایش دانشگاهیان ولایتی طلایه داران حماسه سیاسی و اقتصادی در ارتباط با جایگاه زنان در جامعه گفت: قطعا اگر زنی را وارد کابینه کنم بی‌جهت او را عوض نخواهم کرد و همیشه به نقش زنان  در جامعه و پیروزی و اداره انقلاب اعتقاد داشتم.

وی افزود: باید با واقع بینی  و بدون سر دادن  شعار  از سرمایه بانوان کشور برای اداره جامعه استفاده کنیم.

مصطفی کواکبیان: برنامه‌های آینده دولت ما حضور حداقل سه زن در کابینه است

کواکبیان در میز انتخاباتی دانشجویان  انجمن اسلامی مازندران با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا (س) گفت: جایگاه سیاسی زنان در کشور اسلامی ما باید ارتقا یابد و وضعیت کنونی کشور برای ما که الگوی بسیار خوبی مانند حضرت زهرا (س) را داریم بسیار شگفت‌انگیز است زیرا مثلا در کشورهای همسایه ما نسبت حضور زنان در پارلمان‌ها بسیار بیشتر از کشورمان است.

دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های آینده دولت ما حضور حداقل سه زن در کابینه است زیرا بر این باوریم که نظم، دقت و ابتکار خانم‌ها اگر از آقایان بیشتر نباشد، از آنها کمتر نیست.

لنکرانی: برای کابینه‌ام از چند زن دعوت کردم

کامران لنکرانی وزیر کابینه نهم در جمع دانشجویان محقق اردبیلی مورد درباره استفاده از ظرفیت بانوان در کابینه‌اش یادآور شد:‌ در این زمینه با چند نفر از زنان توانمند صحبت کرده و به آنها پیغام دادم ولی اینجا نمی‌‌توانم نام آنها را ببرم چرا که ممکن است تا قبل از به ثمر رسیدن کار چهره آنها تخریب شود.

ولایتی: مهم این است که رئیس جمهور از همه ظرفیت‌ها و کارایی متخصصان استفاده کند

ولایتی با تاکید بر اینکه دولت آینده یک دولت تیمی خواهد بود، افزود: افرادی در سطوح بالای توانمندی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شرکت خواهند کرد و به نظر می رسد قدرتمندترین دولت را بعد از انقلاب خواهیم داشت.

مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی  درباره ترکیب کابینه دولت آتی نیز گفت: بنده فکر می‌کنم باید از همه سلایق درون نظام که تخصص دارند استفاده کنیم، اشکالی ندارد از فردی که با هم سلیقه نیست اما کارایی دارد نسبت به کسی که کارایی ندارد اما با ما هم سلیقه است استفاده کنیم.

ولایتی با بیان اینکه نمی‌‌توان انتظار داشت تمام تخصص ها در یک رئیس جمهور جمع شده باشد تاکید کرد: مهم این است که رئیس جمهور از همه ظرفیت‌ها و کارایی متخصصان استفاده کند.

رضایی: رئیس بانک مرکزی دولتم یک خانم اقتصاد دان است

محسن رضایی در نشست خبری در کرمانشاه درباره جایگاه بانوان در دولت خود گفت: بانوان ایران اسلامی دارای ظرفیت های بسیار بزرگی در تمامی بخش ها و ابعاد هستند که یقینا در دولت من بانوان حضور پررنگی خواهند داشت و حتما وزیر زن هم در کابینه‌ام خواهم داشت.

رضایی در خصوص انتخاب رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در کابینه خود، گفت: برای بانک مرکزی یکی از خانم‌های اقتصاددان را رئیس انتخاب خواهم کرد و وزیر اقتصاد هم از بین افراد باتجربه و البته اقتصاددان انتخاب خواهد شد که بعداً اعلام می‌کنم.

سعیدی کیا: اگر خانمی توانایی وزیر شدن داشته باشد، قدمش روی چشم!

محمد سعیدی کیا در گفتگو با یکی از رسانه‌ها در مورد احتمال حضور زنان در کابینه گفت: من اینگونه نیستم که بگویم وزیر زن نخواهم داشت. اگر خانمی توانایی وزیر شدن داشته باشد، قدمش روی چشم! البته هرکاری که می خواهیم شروع کنیم باید بسترش را فراهم کنیم. یکی از علت هایی که در این دوران وجود داشت این بود که امروز تصمیم گرفتیم خواستیم پس فردا عملی کنیم! این رویه درستی نبود. چرا؟ چون ما یک جامعه خاص هستیم و این گونه نیست که همه اختیارات دست دولت باشد. روحانیت و مراجع تقلید در کشور وجود دارند. روحانیت یک نهاد است و نمی شود ما تصمیم بگیریم که خانم ها بروند استادیوم و پس فردا بخواهیم آن را عمل کنیم! من چندبار تاکید کردم باید هدف را روشن کنیم، برای همین موضوعات هم باید یک برنامه خوب بنویسیم و آن را خوب اجرا کنیم. اما همین هدف گذاری و سیاستگذاری هم بسترسازی می خواهد و ممکن است یک سال هم طول بکشد، اشکالی ندارد چون باید ما هدفمان را دنبال کنیم و در آن زمانی که طلب می کند اجرایی کنیم. می گوییم خانم ها به استادیوم بروند خب اگر هدف این است که خانم ها از این طریق نشاط و سرزندگی پیدا کنند، پس باید استادیوم را برای چنین هدفی مجهز کنیم. کانال های عبور و پارکینگ ها را برای این کار فراهم کنیم. یک گروه اجرایی خوب هم بگذاریم و بگوییم که مثلا در ظرف یک سال تو باید این کار را عملیاتی کنی. از طرف دیگر هم ملاقات ها و تعاملات را با مراجع و افراد در این خصوص داشته باشیم و توضیح دهیم تا نظرشان را جلب کنیم و بعد کاری را انجام دهیم. در نهایت هم نظارت دائمی وجود داشته باشد.

این کاندیدا ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر حضور زنان در کابینه  در حاشیه نشست دانشجویی در دانشگاه الزهرا گفت : ملاک من توانایی و کارآمدی  است فرقی نمی‌کند خانم باشد یا آقا من در دوران وزارتم 2 نفر مدیر زن داشتم که افراد توانمندی بودند من هم در رشدششان کمک کردم.

پور محمدی: زنان در عرصه مدیریتی كم حضور داشته‌اند اما آن عده كه مدیر بودند خوش درخشیدند/ ارزیابی من از حضور زنان در كابینه مثبت است

مصطفی پور محمدی در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که در کابینه شما زنان نقش وزارت یا مشاور را خواهند داشت، گفت: خوشبختانه زنان در عرصه پس از انقلاب با حفظ جایگاه فرهنگی و نگاه عمیق فرهنگی شان هم در ارتقاء عملی و هم در موقعیت اداری خوب درخشیدند. هر چند زنان کمتری در عرصه مدیریتی پا گذاشتند ولی کسانی که آمدند خوش درخشیدند. ارزیابی من از عملکرد زنان در کابینه مثبت است و فکر می‌کنم که جایگاه زنان را در کابینه آینده خود توسعه خواهم داد و ظرفیت این توسعه وجود دارد.

شریعتمداری: نگاه من در انتخاب همكارانم در كابینه جنسیت نیست

محمد شریعتمداری در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره حضور بانوان در کابینه چیست، گفت: در عرصه امور بانوان كه مشخص است خود بانوان ایفای نقش می‌كنند.نگاه من در انتخاب همكارانم در كابینه جنسیت نیست. نگاه شایسته‌سالاری است اگر خانم فرهیخته‌ایی كه مثل سركار خانم دكتر دستجردی یا خانم ابتكار آماده همكاری باشند حتما استفاده می‌كنم و این‌گونه اشخاص همواره می‌توانند در هر دولت شایسته‌سالاری، مسوولیت‌های مهم را برعهده بگیرند.

زاکانی: اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید بر حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی دارد

علی زاکانی در نشست خبری در کرمان درباره سوالی مبنی  بر اینکه، اگر شما رئیس‌جمهور شوید آیا در کابینه خود از وزیر زن استفاده می‌کنید، گفت: صحنه انتخابات فعلا قوام لازم را ندارد؛ بنده اراده جدی برای حضور در صحنه و بیان گفتمان انقلاب دارم و معتقدم می‌توان با یک نگاه مدیریتی، سیستمی و کارشناسی بسیاری از مشکلات را حل کرد؛ اما در خصوص حضور بانوان محترم در دولت باید بگویم اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید بر حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی دارد، لذا دولت هم نمی‌تواند صحنه‌ای برای حضور زنان نباشد.

وی افزود: اما اینکه بگویم حتما وزیر زن خواهم داشت یا نه را قبول ندارم چون ملاک ما برای انتخاب افراد شایسته‌سالاری است و با حفظ شئون و با توجه به شایستگی‌ها، افراد می‌توانند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
توصیه احمدی‌نژاد به مشایی برای توجیه رفتارش در معرفی کاندیدا
دستورات جدید بنزینی رئیس جمهور
افزایش شکایت ها از دستگاههای دولتی
احمدی نژاد هنوز معجزه قرن است
مذاکرات اشتون و جلیلی در کنسولگری ایران در استانبول برگزار می‌شود