«جعبه سیاه» پرونده میلیاردی
پس از حدود 5 ماه از ربوده شدن عباس یزدان پناه یزدی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ناپدید شدن این ایرانی مقیم انگلیس را تایید كرد. دولت انگلستان اعلام كرده بود كه از 4 تیرماه 1392 این تبعه‌اش در امارات ناپدید شده است
نام یزدان پناه در دو پرونده نفتی جنجالی «استات اویل» و «کرسنت» مطرح بود. مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت عباس یزدان پناه گفته است كه «هرگونه خبری درخصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است.

 نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این پرونده به نفع ایران تمام شود.»  مخالفان هاشمی رفسنجانی مدعی هستند كه این فرد از دوستان مهدی هاشمی است و در این دو پرونده  برای فرزند آیت ا... هاشمی دلالی كرده است. از سوی دیگر خانواده هاشمی هرگونه دخالت در این  دو پرونده را  تكذیب كرده و با استناد به گزارش های وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای نظارتی دست داشتن در این پرونده ها را رد كردند.

استات اویل شركت ملی نفت نروژ است كه با شركت «هورتن» به مدیر عاملی یزدان‌پناه  قرارداد همكاری به‌صورت مشاوره فنی امضا كرده بود. استات اویل بعد از مدت كوتاهی توانست با شركت پتروپارس در پرونده های نفتی ایران مشاركت كند.در سال 1382 یك روزنامه نروژی مدعی شد كه این قرارداد به‌صورت رشوه به مهدی هاشمی داده است . از همان جا جرقه جنجالی بزرگ زده شد كه دامنه آن به تحقیقات اطلاعاتی و نظارتی در ایران و نروژ كشیده شد. دستگاه نظارتی نروژ نهایتا هرگونه رشوه را رد  اما تخلف را تائید كرد.

 پرونده بعدی به شركت اماراتی «كرسنت» مربوط می شود كه بر اساس قرارداد قرار بود لوله كشی گاز سیری به سوی عسلویه را انجام دهد. دامنه این پرونده تا دولت احمدی نژاد نیز كشیده شد. در هر صورت یزدان پناه یك روز بعد از شهادت به دادگاه  از طریق ویدئو مفقود شد و همسرش این ماجرا را به همكاری وی با خانواده هاشمی مرتبط می داند.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:parsine.com


مطالب پیشنهادی:
اصرار کیهان بر شکست مذاکرات هسته ای!
آن روی سکه «ظریف»
امروز به روایت روزنامه ها 92/08/25
کشف راهکار تقویت ژن فراموشی از طریق اعمال شوک!!
توفیق‌های دور اول مذاکرات شبیه معجزه بود