نامه فرزند یک مرجع تقلید به فرجی دانا
گرچه دانش خود ارزش است لیكن زمانی كه با فضیلتی مضاعف آمیخته می‌شود به میزان فراوانی زینت می‌یابد، در بیان مولایمان علی(ع) آمده است كه فرمود، حلم زینت علم است، دانشمند كمالش را از علم می‌برد و جمالش را به حلم می خرد.
 مرتضی جوادی آملی فرزند آیت الله جوادی‌آملی از مراجع تقلید شیعیان روز گذشته با نگارش نامه‌یی خطاب به رضا فرجی‌دانا، وزیر پیشین علوم، ضمن تجلیل از او در نامه خود نوشت: به دانش، اخلاق، ادب و صلابت و استواری شما درود می‌فرستم و فصل جدیدی برای دستیابی به توفیقات برتر از بارگاه الهی مسالت دارم.

متن كامل این نامه به شرح زیر است:

حضور محترم جناب آقای دكتر فرجی‌دانا، با سلام و تحیت

گرچه دانش خود ارزش است لیكن زمانی كه با فضیلتی مضاعف آمیخته می‌شود به میزان فراوانی زینت می‌یابد، در بیان مولایمان علی(ع) آمده است كه فرمود، حلم زینت علم است، دانشمند كمالش را از علم می‌برد و جمالش را به حلم می خرد.

صاحب این قلم كه تاكنون شما را ندیده گرچه آوازه‌تان را زیاد شنیده، بر خود لازم می دید كه از كنار این همه دانش و آن همه اخلاق بی‌تفاوت نگذرد و به مقدار ناچیزِدست تكانی به پاس آن همه دست‌افشانی سپاس نگوید. از آیت الله جوادی آملی آموختم كه می گفت، اگر كسی دنیا را نشناسد فریب می خورد از مهرش كیش می بازد و از قهرش خویش. دنیا را به همین فراز و فرودش باید شناخت، گاهی به حق اوج می دهد و زمانی به ناحق به حضیض می‌سپارد، در جایی به باطل بر عرش می‌نشاند و در ساحتی به حق به فرش می‌كشاند.

اما در مقابل، دانش راستین كه پروردگار عالم آن را نور می داند به حدی صاحبش را عزیز می دارد كه در آغاز او را در سراپرده زهد می نشاند و در بین راه به میان پرده صبر فرا می‌خواند و سرانجام در فراپرده رضا و تسلیم مهمان می نماید.پویندگان طریقت كمال و ره‌جویان حقیقت وصال، به شاگردان‌شان این‌گونه آموختند كه ره‌جویان نه به داشته‌های خویش دلخوش مانده و فرحناك شوند و نه به از دست دادن آن دلتنگ شده و متاسف گردند.

گرچه آنانی كه دنیا را این‌گونه نشناخته و دست‌كم از مهتران نیاموختند، همواره دنیا را بسان قمارخانه‌یی می بینند كه تنها بایستی برد و هیچ‌گاه نبایستی باخت، و در این راه باكی نیست كه اگر همه‌ چیز فدا شود یا عالم و آدمی فنا گردد.

غافل از اینكه تیر و كمان را به سوی خود نشانه رفته و آتش به خرمن خویش می‌كشند. اما آنچه در این میان بسیار شگفت‌انگیز است، توصیه غریب دین است، خداوند عالم همواره انسان را در بحبوحه دنیا می‌طلبد و فاصله گرفتن از كار وجامعه را موجب كوتاهی و منقصت انسانی شمرده و همواره او را به حضور در صحنه اجتماع فرمان می‌دهد، از او می‌خواهد كه از هیچ فرصتی برای تعالی خود و رشد جامعه غافل نشود.

حق و باطل، صدق و كذب به موازات هم در برابر نفس انسانی سان می‌بینند، به عبارتی در باغ طبیعت هیچ حقی وجود ندارد مگر آنكه باطلی در كنار آن كاشته شده و هیچ باطلی غرس نشده مگر آنكه حقی در كنارش رویش یافته، اگر توحید است در كنارش شرك و اگر ایمان است در جوارش كفر و اگر عدل است در جنابش ظلم و خلاصه اگر خدمت است در ساحتش خیانت جای گرفته و البته این انسان‌ها هستند كه با چه ذائقه‌یی حضور یابند و كدامیك را با حسن اختیار یا سوء اراده بر دیگری ترجیح دهند.

از سوی دیگر ترازوی عدل الهی كه به بلندای آسمان و زمین همواره برافراشته نگاه داشته شده [و بالعدل قامت السموات و الارض] در انتظار حق پویان و عدل‌جویانی است كه از صمیم قلب حق را باور داشته و بدان پایبندند و از مغزای جان عدل را باور كرده و بدان دلبندند.

گرچه انقلاب، مردم و نظام اسلامی تجربه‌های بسیار سنگین و سختی را پشت سر نهادند، لیكن به نظر می‌رسد تا رسیدن به جامعه الگو و امت وسط راه طولانی در پیش است، جامعه‌یی كه مردم آن از خرافه و گرایشات سطحی در امان باشند، مدیران و متولیان امرشان از شایستگانی و فرهیختگان و دلسوزانی باشند كه جامعه به وجود آنان به خود ببالد و نمایندگانی از تمدن و فرهنگ ناب و اصیل اسلام و ایران باشند.

گرچه جای بسی شكر و سپاس است كه اراده ملت این‌بار در وجهه دولت نمایان شده و خواست قلبی جامعه خصوصا فرهیختگان و نخبگان از قلم تدبیر و امید جاری گشته، لیكن نگارنده این سطور با قطع نظر از این امر به مقوله دیگری می‌اندیشد و به وجود چنین انسان‌هایی مباهات دارد. در پایان بار دیگر به دانش، اخلاق، ادب و صلابت و استواری شما درود می فرستم و فصل جدیدی برای دستیابی به توفیقات برتر از بارگاه الهی مسألت دارم.

برادر شما مرتضی جوادی آملی

قم مقدس دوم شهریور 1393




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: etemaad.ir

مطالب پیشنهادی :
سرنگونی پهپاد جاسوسی اسرائیل توسط سپاه
تقدیر رئیس جمهور از فرجی‌دانا
وضعیت پرونده مقام ارشد دولت دهم به کجا رسید؟
فاطمه‌هاشمی دوباره میکروفن صداوسیما را پائین‌آورد + تصاویر
هیس! وزرا فریاد نمی‌زنند! + عکس