قزوین امروز 4 بار لرزید
با وقوع چهار زمین لرزه خفیف که تا ظهر امروز جمعه برای استان قزوین ثبت شده است، تعداد لرزه های زمین برای این استان در هفته جاری به عدد 9 رسید.
به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نخستین زمین لرزه روز جمعه در استان قزوین دانفسهان در شهرستان بویین زهرا را لرزاند. بزرگی این زمین لرزه که در ساعت 7 و 41 دقیقه و 50 ثانیه صبح در 22 کیلومتری دانسفهان بوقوع پیوست، 1.6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بود.

دومین زمین لرزه امروز نیز بار دیگر 22 کیلومتری دانسفهان را لرزاند، زمان وقوع این زلزله 1.3 ریشتری ساعت 11 و 6 دقیقه و 58 ثانیه بود.

ضیاء آباد در شهرستان تاکستان سومین شهر استان قزوین بود که روز جمعه زلزله ای خفیف را حس کرد، بزرگی این زمین لرزه که ساعت وقوع آن 12 و 4 دقیقه و 29 ثانیه ظهر بود و در 9 کیلومتری این شهر بوقوع پیوست، 1.5 ریشتر بود.

اما چهارمین زلزله استان قزوین در روز جمعه در 15 کیلومتری آبگرم واقع در شهرستان آوج بوقوع پیوست، زمان وقوع این زمین لرزه 1.6 ریشتری ساعت 12 و 33 و 42 ثانیه ظهر امروز بود.

ظرف هفته جاری پنج زمین لرزه خفیف دیگر نیز به بزرگی 1.3 تا 2.3 ریشتر به ترتیب حوالی شهرهای خاکعلی، آبیک، دانسفهان (2بار) و محمدیه در استان قزوین را به لرزه درآورده بود.

وقوع این تعداد زمین لرزه خفیف طی مدت یک هفته در استان قزوین که نزدیک به یک درصد مساحت کشور را در برگرفته است، کم سابقه است.

استان قزوین دارای 13 گسل لرزه زا است که از میان آنها دو گسل از محدوده شرق قزوین (آبیک) تا کوهین و از جنوب شرقی تا جنوب غربی شهرستان بویین زهرا از سایر گسل ها فعال تر است و سابقه زلزله هایی با قدرت تخریبی بالا داشته است.

استان قزوین دارای شش شهرستان است و با استان های مازندران و گیلان از شمال، البرز از شرق، مرکزی و همدان از جنوب و زنجان از غرب همسایه است.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com

مطالب پیشنهادی :
کاهش میلیونی قیمت لکسوس
"همه چی آرومه" با صدای اوباما! +عکس
زایمان در سرویس بهداشتی
تعداد کشته‌ شدگان سانحه هوایی مهرآباد کم شد!
بانوی ایرانی نخستین برنده زن "مدال فیلدز" ریاضی شد+ تصاویر