ماهی‌های رودخانه سزار را نخورید + عکس
واگن‌های قطار، در سه‌کیلومتری جنوب شهر دورود و در محل تلاقی رودخانه‌های تیره و ماربره از ریل خارج شدند. قطاری با هفت واگن مواد شیمیایی، پنج واگن سودسوزآور (هیدروکسید سدیم) و دو واگن کک.
ساعت ٩ شب چهارشنبه گذشته، آرامش در رودخانه سزار لرستان بر باد رفت. قطار باری واژگون شد و بیش از ٦٠‌هزار لیتر سود سوزآور یا هیدروکسید سدیم را وارد آب کرد. میزان آلایندگی آب با مواد شیمیایی، به‌حدی بالا رفت که رودخانه را به قاتل آبزیان تبدیل کرد.

 واگن‌های قطار، در سه‌کیلومتری جنوب شهر دورود و در محل تلاقی رودخانه‌های تیره و ماربره از ریل خارج شدند. قطاری با هفت واگن مواد شیمیایی، پنج واگن سودسوزآور (هیدروکسید سدیم) و دو واگن کک.

میزان آلایندگی آب با مواد شیمیایی که وارد رودخانه شده بود، به‌حدی بالا رفت که رودخانه را به قاتل آبزیان تبدیل کرد. هزاران‌هزار قطعه آبزی در رودخانه‌ای که خانه‌شان بود، تلف شدند. «یک واگن به‌طور کامل در رودخانه تخلیه شد و هیدروکسید سدیم موجود در دو واگن دیگر هم به داخل رودخانه نشت کرد»؛ این خبر را رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست لرستان می‌دهد و در ادامه می‌گوید: «هر تانکر موجود در واگن‌های قطار حامل ٦٠‌هزار لیتر سود سوزآور بوده است که یکی از واگن‌ها به‌طور کامل در رودخانه واژگون شد.»

علی سالاروند با اشاره به اینکه پس از واژگونی قطار باری، وضع آب اسیدی گزارش شده است، ادامه می‌دهد:«میزان PH آب اندازه‌گیری شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان PH آب ١١ بوده است. روز جمعه بازرسی مجددی از محل واژگونی تانکرها انجام شد و بررسی‌های آب حکایت از آن داشت که میزان آلودگی‌ها به ١٠کیلومتری محل واژگونی واگن‌ها هم رسیده است.» تخلیه بیش از ٦٠‌هزار لیتر سودسوزآور در رودخانه فاجعه مرگ دیگری را برای ماهیان رقم زد. به گفته سالاروند، حجم قابل توجهی از ماهیان رودخانه تلف شده‌اند. او به «شهروند» می‌گوید: «هنوز برآورد دقیقی از خسارات واژگونی واگن‌ها نداریم و دقیق نمی‌دانیم چه تعداد آبزی تلف شده‌اند اما حدود ١٢٠‌هزار قطعه آبزی در این رودخانه از بین رفته‌اند.»

«نگرانی از آلودگی آب شرب در منطقه نداریم»؛ این خبر را رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست لرستان درحالی می‌دهد که حداقل ٦٠‌هزار لیتر هیدروکسید سدیم در رودخانه‌ای تخلیه شده که تنها سه‌کیلومتر با شهر دورود فاصله دارد.
سالاروند می‌گوید: «رودخانه سزار تامین‌کننده آب شرب منطقه نیست و حتی فاضلاب در این رودخانه تخلیه می‌شود. به همین دلیل نگران آلودگی آب برای مصارف خانگی نیستیم. »



ماهی‌های رودخانه سزار را نخورید

او درخصوص وضع آلودگی آبزیان در رودخانه به مهر می‌گوید: «با هماهنگی صورت‌گرفته با فرمانداری اطلاع‌رسانی لازم برای ممانعت در زمینه استفاده از ماهی‌های رودخانه، آب پایین‌دست و حتی صید و خرید و فروش ماهی صورت گرفته است. »

تخلیه بیش از ٦٠‌هزار لیتر سود سوزآور به رودخانه سزار، هشداری شد که محیط‌زیست لرستان به مردم داد تا از آب رودخانه استفاده نکنند و از شنا در آب منطقه بپرهیزند. این هشداری است که مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان، به ساکنان دورود می‌دهد.

او با اشاره به این‌که مقدار قابل توجهی سود به رودخانه سراریز شده می‌گوید: «این در حالیست که ورود ١٠ الی ٢٠ میلی گرم سود سوزآور به رودخانه موجب مرگ ٥٠درصد ماهی‌ها می‌شود.»

سه روز پس از واژگونی هفت واگن باربری حامل مواد شیمیایی، فتحی از بازگشت آب به حالت طبیعی خبر می‌دهد: «مواد سرریز‌شده در آب قلیایی بوده و PH آب را بالا برده بود، اما آخرین آنالیزهای انجام‌شده از وضع آب رودخانه نشان می‌دهد که میزان آلایندگی آب در پایین‌دست محل واژگونی قطار به حالت طبیعی برگشته است.»

خاک آلوده منطقه را جمع‌آوری می‌کنیم

نزدیکی مکان واژگونی قطار با رودخانه باعث شد میزان آلودگی خاک کاهش پیدا کند و بخشی از خاک منطقه که به خاکریز تبدیل شد تا جلوی نشت بیشتر سود سوزآور به رودخانه را بگیرد، آلوده شده است.
در همین خصوص مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان، با اشاره به این‌که در این حادثه خاک منطقه زیاد درگیر نشد، از انتقال خاک آلوده به مکانی بی‌خطر خبر می‌دهد: «خاک آلوده را جمع‌آوری خواهیم کرد و در محلی امن و بی‌خطر، آن را خنثی‌سازی می‌کنیم تا آلودگی خاک به آب رودخانه نشت نکند.» (شهروند/عکس: پایگاه خبری صنعت حمل و نقل)



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی :
اجرای بخشنامه کاهش حقوق بازنشستگی
ترافیک سنگین در بزرگراه های تهران
فرجام مرگبار رابطه نامشروع میوه‌فروش دوره‌گرد
اعترافات تکان دهنده عضو جدا شده داعش
روحانی به آمریکا رفت + تصاویر