یک پیش‌بینی درباره آینده اسد
بک استاد دانشگاه گفت: «به طور کلی من فکر می‌کنم چارچوب نظام موجود در سوریه حفظ خواهد شد و انتخابات سال 2014 با حضور کاندیدایی غیر از بشار اسد و همچنین کاندیدایی از معارضین برگزار خواهد شد.»
اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه با تکذیب اخبار منتشر شده از زبان وی درباره بشار اسد گفت: این مردم سوریه هستند که باید در مورد نقش بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در آینده این کشور تصمیم‌گیری کنند.

وی در ادامه گفت: گروه‌های سوری که در کنفرانس ژنو 2 شرکت خواهند کرد باید کسی را که مرحله انتقالی در سوریه را اداره می‌کند انتخاب کنند حالا این شخصیت چه اسد باشد یا کسی دیگر، این مردم سوریه هستند که باید در این باره تصمیم بگیرند.

در این میان در بیانیه‌ای که توسط ائتلاف مخالفان سوریه منتشر شده آمده است که اظهارات الابراهیمی دودستگی‌ها درباره حل سیاسی بحران سوریه را بیشتر کرده و در حقیقت تجاوز از نقش میانجی‌گری وی به شمار می‌رود.

همچنین در این بیانیه اعلام شده که الابراهیمی نقش میانجی که از وی انتظار می‌رود را ایفا نکرده است چرا که نظام بشار اسد مشکل اساسی مخالان سوریه است و نمی‌توان تصور کرد که دلیل مشکل خود بخشی از راهکار حل مشکل باشد.

قرار است در روزهای آینده نشست ژنو -2 با حضور نمایندگان دولت سوریه و قدرت های جهانی و منطقه ای درباره سرنوشت تحولات سوریه برگزار شود. یافتن راهکاری برای توقف جنگ داخلی در سوریه و توافق درباره سرنوشت این کشور و بشار اسد مهمترین موضوعات کنفرانس ژنو -2 است.

دکتر داوود هرمیداس باوند استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو گفت: «بنده فکر نمی‌کنم کشورهای ترکیه و عربستان موافق کاندیداتوری اسد در انتخابات سال 2014 سوریه باشند. اما اگر قدر‌ت‌های بزرگ در اجلاس ژنو 2 به این تفاهم برسند به نوبه خود گام مهمی به نفع اسد خواهد بود.»

وی ادامه داد: «اما اگر قرار باشد طرف‌های مخالف هم در اجلاس ژنو 2 شرکت کنند آنها بر این موضوع تاکید دارند که بشار اسد از قدرت برکنار شود اگرچه چارچوب دولت برای پیشبرد مذاکرات حفظ شود.»

وی افزود: «لذا من بعید می‌دانم که معارضین قبول کنند اسد به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کند. مضافا اینکه با توجه به مقاماتی که در سوریه روی کار هستند معارضین باوری به برگزاری انتخابات ندارند.»

باوند در پاسخ به این سوال که اگر معارضین با توافق قدرت‌های بزرگ مبنی‌بر امکان کاندیداتوری اسد مخالفت کنند آیا در موضع ضعف قرار نخواهند گرفت؟ گفت: «بله، اگر کشورهایی که در اجلاس ژنو 2 شرکت می‌کنند بپذیرند که اسد می‌تواند در انتخابات 2014 شرکت کند موضع‌گیری معارضین تضعیف می‌شود و میان آنها شکاف ایجاد خواهد شد.»

وی ادامه داد: «اما اگر در ژنو 2 اجماعی صورت نگیرد و با توجه به ضرورت حضور نماینده مخالفین در این تصمیم‌گیری، آنگاه شرایط تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه اگر قرار باشد انتخابات انجام شود حتما زیر نظر سازمان ملل و شورای اروپا برگزار خواهد شد.»

این استاد دانشگاه درباره صحبت‌های ابراهیمی گفت: «اخضر ابراهیمی در حکم میانجیگر است و نظر وی قابل توجه است. اکنون نظر وی با نظر دولت سوریه، روسیه، ایران و شاید تا حدودی آمریکا همسو باشد.»

وی ادامه داد: «البته این صحبت ایشان اکنون در حد پیشنهاد است و هنوز به مرحله نهایی و تصمیم‌گیری نرسیده است. چنانکه قبلا هم ایشان پیشنهاداتی مطرح کرده بودند که به نتیجه مطلوب نرسید. لذا پیشنهاد ایشان زمانی قابلیت اجرایی دارد که مورد پذیرش طرف مقابل نیز قرار بگیرد.»

باوند درباره آینده اسد در سوریه گفت: «این مسئله به این بستگی دارد که موضوع را از چه زاویه‌ای نگاه کرد. اگر از این زاویه نگاه شود که ده‌ها هزار نفر کشته شدند و جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت صورت گرفته به یک نتیجه می‌رسیم؛ اما اگر از این زاویه نگاه شود که در آینده افراطی‌های القاعده و سلفی‌ها در سوریه به حکومت برسند نوع حکومت آنها فاجعه بارتر از قبل خواهد بود.»

وی ادامه داد: «زاویه دیگر مربوط به رقابت منطقه‌ای میان عربستان، ترکیه، مصر و ایران در موضوع سوریه است. اکنون برای این کشورها دستیابی به جایگاه مسلط در منطقه حیثیتی شده و این موضوع برای آنها مهمتر از نفس مسئله در سوریه است.»

وی افزود: «یعنی بحران سوریه اگر به صورتی حل و فصل شود که موضع یکی از این کشورها به کرسی بنشیند یا تقویت شود برای آن کشور نوعی پیروزی محسوب می شود.»

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: «اما به طور کلی من فکر می‌کنم چارچوب نظام موجود در سوریه حفظ خواهد شد و انتخابات سال 2014 با حضور کاندیدایی غیر از بشار اسد و همچنین کاندیدایی از معارضین برگزار خواهد شد.»


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com


مطالب پیشنهادی:
دو چهره سرشناس، متهم به شنود +تصاویر
همه چیز درباره خانواده امام خمینی +تصاویر
خانه استیو جابز به عنوان یک 'اثر تاریخی' ثبت شد+عکس
دو شبکه بزرگ سرقت در پایتخت منهدم شد
چرا "ازدواج موقت" مورد استقبال قرار گرفته است؟