اوباما به اردوغان برای دورزدن تحریم‌های ایران راه نشان داد!
آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا به مقامات ارشد نظامی و دیگر مقامات اطلاعاتی گفته اند که گاز سارین را ترکیه تأمین کرده بود و این گاز تنها با حمایت ترکیه، امکان انتقال به سوریه را داشت
 در حالی که اردوغان به ‌رغم شایعات فراوان و اسناد منتشره علیه نزدیکانش موفق شد در انتخابات اخیر این کشور به پیروزی برسد، اتهامات جدیدی برای وی در حال مطرح شدن است؛ افزون بر نقش وی در حمله شیمیایی در سوریه، اکنون نقش اوباما در دریافت رشوه عظیم دولت اردوغان از تاجر معروف ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

 روزنامه تودی زمان که در ماه‌های اخیر از اصلی ترین روزنامه‌های منتشر کننده اخبار فساد در دولت اردوغان بوده، اتهامات جدیدی را متوجه وی کرده است؛ هرچند این اتهامات، ریشه در افشاگری‌هایی دارد که یک خبرنگار برجسته آمریکایی در مورد نقش اردوغان در حمله شیمیایی در سوریه انجام داده است.

بنا بر این گزارش، «سیمور هرش» که روزنامه‌نگاری محقق در آمریکا شناخته می‌شود و تاکنون داستان‌های بزرگی در حوزه سیاسی و سیاست خارجی این کشور پس از تحقیقات مفصل افشا کرده، به تازگی مدعی شده است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، نقش دولت ترکیه و گروه‌های تروریستی تحت حمایت آن در حملات شیمیایی سال گذشته در سوریه را تأیید کرده‌اند.

پس از اینکه نشریات اصلی آمریکایی از انتشار اطلاعات هرش خودداری کردند، وی در مقاله‌ای که در مجله «لندن ریویو اف باکس» منتشر شده، افشا نمود که ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان در حمله شیمیایی الغوطه در ریف دمشق ـ که در ۲۱ آوریل سال گذشته میلادی انجام شد ـ دست داشته است تا با شکسته شدن خط قرمز تعیین شده از سوی دولت اوباما، وی به سوریه حمله کرده و آرزوی اردوغان برای ساقط شدن دولت اسد را اجرایی کند.

هرش به نقل از یک منبع نا‌شناس گفته است: «آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا به مقامات ارشد نظامی و دیگر مقامات اطلاعاتی گفته اند که گاز سارین را ترکیه تأمین کرده بود و این گاز تنها با حمایت ترکیه، امکان انتقال به سوریه را داشت. ترکیه همچنین آموزش لازم برای تولید سلاح از سارین و کاربرد آن را نیز آموزش داده است».

هرچند دولت‌های آمریکا و ترکیه، گزارش هرش را تکذیب کرده و آن را افتراآمیز دانسته اند، تحلیلگر روزنامه تودی زمان، موارد فراوانی برمی‌شمارد که رؤسای جمهور آمریکا یا نهادهای این کشور، گزارش‌های هرش را تکذیب کرده‌اند، ولی بعدا روشن شده که حق با وی بوده است.

دولت جانسون گزارش هرش را در مورد استفاده نیروهای آمریکایی از سلاح‌های غیرقانونی در ویتنام رد کرد، ولی بعدا روشن شد که هرش درست می‌گفته. نیکسون رئیس جمهور سابق آمریکا آشکارا ادعای هرش در مورد نقش نیروهای آمریکایی در کشتار مای لای در ویتنام را رد کرد، ولی بعدا این موضوع تأیید شد. هنری کیسینجر نقش آمریکا در کودتا در شیلی علیه آلنده را تکذیب کرد، ولی پس از آن روشن شد که ادعاهای هرش در این مورد نیز درست بوده. در سال ۱۹۷۵ هرش مدعی شد که سازمان سیا نامه‌های خصوصی مردم را می‌خواند و تحقیقات بعدی کنگره، این ادعا را نیز تأیید کرد.

با وجود اینها، وقتی هرش ادعایی را علیه یک دولت مطرح می‌کند، آن دولت باید نگران شود. هم اکنون نیز به نظر می‌رسد، هدف اصلی افشای نقش اردوغان در حمله شیمیایی در سوریه، نه اردوغان بلکه شخص اوباما باشد، به ویژه با توجه به منتقدان جدی رفتار آمریکا در سوریه که در میان جمهوری‌خواهان آمریکایی وجود دارند.

این گزارش می افزاید: در ماه می ‌سال گذشته، اردوغان در تلاش برای ترغیب اوباما برای حمله به سوریه با وی دیدار کرد، ولی سرانجام او نتوانست جنگ علیه سوریه را به مرحله نهایی مورد نظر خود برساند؛ هرچند به نظر می‌رسد وی از دیدار با اوباما دست خالی برگشته باشد، تحقیقات هرش نشان می‌دهد که این گونه نیست.

وی با استناد به منبعی در سازمان سیا مدعی شده که در این دیدار در اردیبهشت سال گذشته (ماه می‌۲۰۱۳)، اوباما به ترکیه اجازه داده است برای مدتی، تحریم‌ها علیه ایران را نادیده بگیرد و در این دوره زمانی، تنها ۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ایران وارد شده که ۱۵ درصد آن به عنوان رشوه بین افرادی در ایران، ترکیه و امارات متحده عربی تقسیم شده است.

نکته عجیبی که در این میان مورد توجه روزنامه زمان قرار گرفته، این است که تحقیقات اخیر در ترکیه در جریان پرونده فساد در این کشور، نشان می‌دهد در دهم ماه می‌ سال گذشته، نهادهای اطلاعاتی ترکیه، مکالمه‌ای بین رضا ضراب، تاجر معروف ایرانی مقیم ترکیه و یک تاجر دیگر ایرانی را شنود می‌کنند که شواهدی ـ دلایلی از اطلاع آمریکایی‌ها از آن نیز وجود دارد. روز بعد مقامات آمریکایی، بابک زنجانی تاجر معروف ایرانی را به فهرست سیاه افراد تحت تحریم اضافه می‌کنند و چند روز بعد اوباما به دولت اردوغان اجازه می‌دهد برای مدتی دیگر، چشم خود را بر تحریم ایران ببندد!





گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir

مطالب پیشنهادی :
اوباما و مرکل به دنبال تحریم‌ علیه روسیه
عیادت از ابتکار در بیمارستان + عکس
رد هواپیمای مالزیایی در قندهار...
آمانو: ایران در این 3 ماه به توافق هسته‌ای پایبند بوده است
جدال با بازیهای رایانه ای ضد موسوی و کروبی