جایگزین اردوغان کیست؟
در جلسه‌ای که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه با نمایندگان مجلس این حزب انجام داد، فرم نظرسنجی درباره اعلام گزینه‌ ریاست جمهوری ارائه شد که پس از بررسی، در این نظرسنجی اسم اردوغان پیشتاز بود
 پس از رویدادهای پارک گزی، عملیات مبارزه با پولشویی و رشوه در 17 دسامبر و دستگیری برخی آقازادگان و افشای مکالمه‌های برخی از مقامات ارشد دولت ترکیه، بسیاری از تحلیلگران حتی احزاب رقیب حزب حاکم مانند جمهوری خلق و ملی‌گراها بر این باور بودند که دیگر حزب عدالت و توسعه نمی‌تواند در میان مردم همانند گذشته محبوبیت داشته باشد اما این حزب توانست با کسب 43.3 درصد از آرای انتخابات محلی در 30 مارچ پیروز میدان شود و بر همه شایعات خط بطلان بکشد و اکنون پس از این موفقیت این حزب تمام قوای خود را به‌کار گرفته تا رئیس‌جمهور آینده ترکیه نیز از میان اعضای حزب عدالت توسعه تعیین شود.

در همین راستا در جلسه‌ای که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه با نمایندگان مجلس این حزب انجام داد، فرم نظرسنجی درباره اعلام گزینه‌ ریاست جمهوری ارائه شد که پس از بررسی، در این نظرسنجی اسم اردوغان پیشتاز بود. این اسم برای هیچ‌کس دور از ذهن نبود و حتی برخی از همین الان وی را رئیس‌جمهور آینده ترکیه تصور می‌کنند.

اما اردوغان وانمود می‌کند که در پی ریاست جمهوری نیست؛ به گونه‌ای که می‌گوید: هنوز برای کاندیدا شدن تصمیم نگرفته‌ام. من فکر می‌کنم که در این دوران تمرکز روی یک اسم درست نیست. اگر من کاندیدا شوم و یا نشوم باز هم این حزب در انتخابات پیشتاز خواهد بود.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در قانون اساسی ترکیه درباره طول دوره ریاست جمهوری که از سوی مجلس این کشور مورد تایید قرار گرفت، به جای دوره‌ 7 ساله ریاست جمهوری، از این پس رئیس‌جمهور می‌تواند برای دو دوره‌ 5 ساله از سوی مردم انتخاب شود.

بر اساس تصمیم اعلام‌شده، دور اول انتخابات ریاست جمهوری در دهم آگوست برگزار می‌شود و دور دوم 24 آگوست خواهد بود که اگر در دور اول، رئیس‌جمهور ‌آینده ترکیه مشخص شود دیگر نیازی به برگزاری دور دوم نیست.

در حالیکه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بالای کاندیداتوری اردوغان افزایش می‌یابد، بولنت ارینچ معاون نخست وزیر ترکیه با ابراز اطمینان از حمایت 100 درصدی گل از کاندیداتوری اردوغان اعلام کرد که در اواسط ماه مه، عبدالله گل و اردوغان دیداری با یکدیگر داشته و پس از آن تصمیم نهایی درباره کاندیداتوری اعلام می‌شود.

عبدالله گل در اظهاراتی اعلام کرد که «در آینده برنامه‌ای برای حضور در سیاست ندارم» اما بسیاری این اظهارات را به معنی بازنشسته شدن گل از صحنه سیاست نمی‌دانند؛ به طور مثال نازلی ایلیجاک روزنامه‌نگار روزنامه بوگون در تحلیلی نوشت: کاملا مشخص است که گل به عنوان رقیب در انتخابات علیه اردوغان شرکت نمی‌کند اما این اظهارات به معنای دوری از سیاست نیست. وی تنها می‌خواهد در مقام رئیس‌جمهور، خود را از برخی مباحث جنجال‌برانگیز به دور نگه دارد.

اما برخی از تحلیلگران از ابتدای شروع زمزمه‌های انتخابات ریاست جمهوری با توجه به دوستی دیرینه گل و اردوغان اعلام کردند که ممکن است همانند مدل روسیه، تنها جای اردوغان و گل عوض شود.

اما به نوشته روزنامه حریت، گل در جریان سفر به استان کوتاهیا در این کشور با رد این فرضیه گفت: معتقدم فرمول ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ‌و دیمیتری مدودف نخست‌وزیر این کشور، الگوی کاملا مناسبی برای ترکیه نیست.

اما هر چه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، بازهم اردوغان و گل دو چهره برتر در انتخابات آتی مشاهده می‌شوند. البته با وجود دوستی دیرینه این دو فرد در سال‌های اخیر، برخی اختلاف دیدگاه‌ها نیز مشاهده شده است که ممکن است اردوغان نخواهد گل را به عنوان نخست‌وزیر خود در آینده انتخاب کند.

اکنون این سوال مطرح است که چه کسی در صورت کاندیداتوری اردوغان برای ریاست جمهوری در انتخابات آتی در ماه اوت جایگزین وی در سمت نخست‌وزیری خواهد شد؟ باید اندکی منتظر ماند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
اشتون مسائل جهانی را نمی‌فهمد
میهمانی در دفتر نمایندگی‌ایران با حضور زن جنجالی + عکس
برادرم را قصاص کنید... زنم را کشته است
عارف: برخی درباره خاتمی با بداخلاقی سیاسی رفتار می کنند
تعرفه‌های اصلاح شده برق در قبوض فروردین