پوتین: از سانحه هواپیمای مالزی سوءاستفاده مزدورانه نکنید
پوتین: «اگر شعله‌ی جنگ در شرق اوکراین بار دیگر در تاریخ ۲۸ ژوئن شعله‌ور نمی‌شد، این فاجعه رخ نمی‌داد».
رییس‌جمهور روسیه گفت، عده‌ای از سانحه‌ی سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین برای "مقاصد سیاسی" خاص خود "مزدورانه" بهره‌برداری می‌کنند. دولت اوکراین می‌گوید جدایی‌طلبان اجساد پیداشده را تحویل بازرسان بین‌المللی ندادند.

ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه (۲۱ ژوئیه/ ۳۰ تیر) افرادی که روسیه را به دست داشتن در سرنگونی هواپیمای مالزی متهم می‌کنند، را "عوامل مزدور" دانست. او مدعی شد که روسیه همه‌ی همکاری‌های لازم را انجام داده تا تیم بازرسان بتواند دلایل رخ دادن این فاجعه‌ی انسانی را بررسی کنند.

پوتین افزود: «اگر شعله‌ی جنگ در شرق اوکراین بار دیگر در تاریخ ۲۸ ژوئن شعله‌ور نمی‌شد، این فاجعه رخ نمی‌داد».

رئیس‌جمهور سوریه همچنین گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند از وقایع اوکراین برای این‌که روسیه را متهم به سرنگونی هواپیما کند، به شیوه‌ی مزدورانه سوء استفاده کند.»

پوتین تاکید کرد که "تامین امنیت" بازرسان در منطقه ضروری است، اما کسی نباید از این فاجعه برای مقاصد سیاسی خاص خود بهره‌برداری کند.

ولادیمر پوتین از سوی جامعه‌ی جهانی تحت فشار جدی است که جدایی‌طلبان شرق اوکراین را که از سوی روسیه حمایت می‌شوند، راضی کند تا به بازرسان بین‌المللی اجازه‌ی حضور بدون محدودیت در منطقه را دهند تا علل سرنگونی هواپیمای مالزی را که ۲۹۵ کشته برجا گذاشت، بررسی کنند.

دولت آمریکا روز یک‌شنبه (۲۰ ژوئیه) مدعی شد که "دلایل محکمی" دارد که نشان می‌دهند جدایی‌طلبان شرق اوکراین با موشک‌های روسی این هواپیمای مسافربری را سرنگون کردند.

جان کری، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده آمریکا گفت: «روسیه از این جدایی‌طلبان حمایت می‌کند. روسیه سلاح در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. روسیه به این شورشیان آموزش نظامی می‌دهد.»

جدایی‌طلبان شرق اوکراین بالاخره روز یک‌شنبه به نیروهای امدادی اجازه‌ی حضور در منطقه‌ی سقوط هواپیما را دادند. امدادگران توانستند اجساد ۱۹۲ تن از قربانیان سرنگونی هواپیما را در منطقه‌ای به وسعت ۱۰۹ کیلومتر پیدا و جمع‌آوری کنند.

کشورهای غربی از امکان دست‌کاری جدایی‌طلبان در منطقه برای این‌که شواهدی را که حاکی از دست داشتن آن‌ها در سرنگونی هواپیما است، ابراز نگرانی جدی کردند.

دولت اوکراین در وب‌سایت رسمی دولت جدایی‌طلبان را متهم کرد که اجساد بسیاری از سرنشینان را در قطار یخچال‌داری جا داده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. اما جدایی‌طلبان می‌گویند قطار به منطقه‌ی تورز در ۱۵ کیلومتری محل سانحه منتقل و به بازرسان بین‌المللی تحویل داده شد.

الکساندر بورودای، رهبر جدایی‌طلبان تاکید کرد که دلیل انتقال اجساد از محل سانحه "وجود حیوانات درنده" و "گرمی هوا" بوده است.

جست‌وجو در شرایطی باید ادامه یابد که درگیری میان جدایی‌طلبان شرق اوکراین و نیروهای دولتی بار دیگر از صبح دوشنبه آغاز شده است.

بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی (با شماره پرواز ام‌اچ ۱۷) مقارن ظهر پنجشنبه (۱۷ ژوئیه/ ۲۶ تیرماه) در حالی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود، در آسمان اوکراین در نزدیکی مرزهای این کشور با روسیه، از رادارها ناپدید شد. این هواپیما ۲۸۰ مسافر و ۱۵ خدمه داشت که همگی کشته شده‌اند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafqana.com

مطالب پیشنهادی :
قربانیان هواپیمای سرنگون شده مالزیایی+ عکس
مثبت ترین بخش عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای در وین6
داعش زن ۲۶ ساله سوری را سنگسار کرد + عکس
توضیح حسینیه ارشاد درباره خبر درگیری
سئوال جالب یک نماینده مجلس از وزیر راه...