دلایل استعفای نخست وزیر اوکراین اعلام شد
نخست وزیر اوکراین در حالی استعفا کرد که این کشور در برزخ سیاسی به سر می‌برد و تلاش‌ها برای یافتن علت سقوط مرگار هواپیمای خطوط هوایی مالزی همچنان ادامه دارد.
نخست وزیر اوکراین در حالی استعفا کرد که این کشور در برزخ سیاسی به سر می‌برد و تلاش‌ها برای یافتن علت سقوط مرگبار هواپیمای خطوط هوایی مالزی همچنان ادامه دارد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین روز پنجشنبه در حالی از سمت خود استعفا کرد که دولت ائتلافی‌اش فروپاشید و این کشور را در بلاتکلیفی سیاسی قرار داد.

یاتسنیوک همچنین علت اصلی استعفای خودش را انحلال ائتلاف پارلمانی‌اش و ناکام ماندن طرح‌های پیشنهادی دولت پس از این که برخی احزاب از ائتلاف حاکم کنار کشیدند، دانست.

انحلال ائتلاف حاکم در پارلمان راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری ظرف 30 روز آتی مهیا می‌کند.

در همین حال استعفای نخست وزیر اوکراین تلاشهای کارشناسان بین‌المللی را برای تحقیقات جامع و کامل در یافتن علت اصلی سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی با 298 سرنشین در حالت تعلیق قرار داده است و از طرفی خانواده‌های قربانیان و کشورهای آن‌ها از دولت کی‌یف درخواست کرده‌اند تا هر چه سریعتر اقدامات را برای یافتن مقصر اصلی این فاجعه انجام دهد. آن‌ها همچنین از دولت اوکراین خواسته‌اند تا ماموران پلیس بیشتری را در محل سقوط هواپیما مستقر کنند تا شواهد و مدارک از بین نرود.

***

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا نیز که 28 تن از اتباع این کشور در سقوط هواپیمای مالزیایی جان خود را از دست دادند در این باره گفت: شواهد و مدارک موجود کاملا نشان می‌دهد که مخالفان دولت کی‌یف در شرق اوکراین عامل اصلی سقوط هواپیما هستند. البته تحقیقات حرفه‌ای و کارشناسی بیشتری باید در منطقه صورت بگیرد.

ارتش اوکراین نیز اعلام کرده که روز پنج شنبه راکت‌هایی از جانب روسیه شلیک شده و به مناطقی در نزدیکی فرودگاه لوهانسک و مناطقی در دونتسک اصابت کرده است.

همچنین صلیب سرخ جهانی نیز به اوکراین و مخالفان دولت کی‌یف هشدارداده که بایستی از کنوانسیون ژنو تبعیت کنند و اعلام کرده که اوکراین احتمال دارد در وضعیت جنگ داخلی قرار بگیرد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز هشدار داد که مسکو قصد دارد تا تجهیزات قدرتمند نظامی و پرتابگرهای راکتی چند منظوره را به جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین ارسال کند. جدایی طلبان با این تجهیزات می‌توانند به راحتی ارتش اوکراین را در مناطق مختلف این کشور هدف قرار دهند.

در همین حال اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تا 15 شخص روسی و اوکراینی و 18 شخصیت حقیقی این دو کشور را در فهرست تحریم‌های خود بیفزاید.

این اقدام در حالی قرار است صورت گیرد که اتحادیه اروپا یکسری تحریم‌های شدیدتر را علیه مسکو در هفته گذشته اعمال کرده است و گفته در صورتی که روسیه به حمایت‌های خود از مخالفان دولت کی‌یف ادامه دهد این تحریم‌ها بیشتر خواهد شد.

دیده بان حقوق بشر نیز به دولت کی‌یف تاکید کرده تا به استفاده از راکت‌های گراد علیه مخالفان این کشور در شرق اوکراین خاتمه دهد چرا که تاکنون در پی پرتاب این راکت‌ها 16 غیرنظامی در شرق اوکراین کشته شدند و هشدار داده که در صورت ادامه استفاده از این تسلیحات می‌تواند علیه دولت کی‌یف به خاطر ارتکاب جرایم جنگی شکایت کند.

در همین حال گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند که هم دولت کی‌یف و هم مخالفان اوکراینی از این نوع راکت‌ها استفاده می‌کنند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir

مطالب پیشنهادی :
فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق شد
پدرکشی دو برادر 16 و 17 ساله...!
فرود اضطراری هواپیمای تایوانی با ۵۱ کشته + عکس
احمدی‌نژادی‌ ها بی خیال هاشمی 80 ساله هم نمیشوند!!!
ماجرای ممنوع‌البیانی خاتمی به فرانسه رسید