پیوستن به داعش به خاطر سکس نه دین
اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در مصاحبه‌ای در سال 1997 میلادی با شبکه خبری سی‌ان‌ان با لحنی انتقادی گفت: اشاره به آمریکا پیش از هر چیزی ما را به یاد مثله شدن کودکان بی‌گناه می‌اندازد که سرها و دست‌هایشان را جدا کرده بودند.
 «جذابیت داعش ریشه در تمایلات فردی برای چیزی دارد که در روانشناسی به آن "احساس اهمیت و مورد توجه قرار گرفتن" می‌گویند؛ همان‌چیزی که در تبلیغات سیاسی افراطی شبه‌نظامیان با هوشمندی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.»

روزنامه اورشلیم پست در تحلیلی نوشته است: «برای توضیح این مساله که چرا زنان و مردان جوان افراط‌گرا می‌شوند به راحتی می‌توان به سراغ دین و مذهب رفت اما روان‌شناسی است که بهترین ابزار را برای درک افراط‌گرایی و چگونگی خنثی کردن آن ارائه می‌دهد نه الهیات.

جذابیت داعش ریشه در تمایلات فردی برای چیزی دارد که روانشناسان آن را "احساس اهمیت و مورد توجه قرار گرفتن" می‌نامند؛ همان‌چیزی که در تبلیغات سیاسی افراطی شبه‌نظامیان با هوشمندی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. طلب اعتبار تمایلی برای توجه، برای محترم شمرده شدن و دیده شدن در چشم خود و دیگران است.

احساس اهمیت یک شخص ممکن است به خاطر دلایل بسیاری از بین برود همچون ناکامی فردی یا بدنامی و بی‌آبرویی به خاطر تخطی و سرپیچی از هنجارهای جامعه.

هنگامی به این مسئله پی می‌بریم که پیشینه عاملان انتحاری زن را بررسی می‌کنیم. یکی از عاملان انتحاری زن فردی بود که شوهرش به خاطر مشکل نازایی او را طلاق داده بود. یکی دیگر از این عامل‌های انتحاری زن فردی بود که خانواده‌اش پس از پی بردن به رابطه پنهانی او با یک مرد، او را سوزانده و باعث بدقیافه شدن او شده بودند. این زنان از بی‌آبرویی‌ها و بدنامی‌های فردی رنج می‌بردند و برای مأموریت‌های انتحاری داوطلب شدند.

این مسئله هم‌چنین می‌تواند ناشی از حس تحقیر و تبعیضی باشد که در میان بسیاری از مهاجران، تجربه‌ای معمول است.

البته این مسئله می‌تواند ناشی از این حس نیز باشد که برادران و خواهران دینی یک شخص در سراسر جهان در حال تحقیر و بی‌آبرو شدن هستند.

افراط‌گرایان ایدئولوژیک همچون افرادی که رهبری شبه‌نظامیان داعش را به عهده دارند عمداً ایده‌های ناملایمات جمعی و قربانی شدن مسلمانان در سراسر جهان را برای تحریک و به خدمت گرفتن افراط‌گرایان بالقوه به کار می‌گیرند.

اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در مصاحبه‌ای در سال 1997 میلادی با شبکه خبری سی‌ان‌ان با لحنی انتقادی گفت: اشاره به آمریکا پیش از هر چیزی ما را به یاد مثله شدن کودکان بی‌گناه می‌اندازد که سرها و دست‌هایشان را جدا کرده بودند.

یحیی اللیبی، یکی دیگر از رهبران ارشد القاعده گفته بود: جهاد در الجزایر به خاطر حکومت‌های ناعادلانه افرادی که زندان‌هایشان با جوانان، کودکان و زنان شما مملو شده، به آرزوی شما تبدیل شده است.

گفته‌هایی که باعث تشدید خشم و تنفر شد.

این خواسته از سوی فردی که هویتش لگدمال شده به اضافه توصیف انحطاط و فروپاشی گروه هم‌کیش‌هایش می‌تواند تاثیر غریزی داشته باشد و افرادی را که متعادل بودند و برای آینده روشن‌تر خود تلاش می‌کردند، عصبانی کرده و به مسیر دیگری هدایت کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده "ناصر متنا"، یک داوطلب 20 ساله در داعش بود که از چهار دانشگاه پزشکی پذیرش گرفته بود.

محمد حمید الرحمان که ضمن جنگ در سوریه، اوت سال جاری میلادی کشته شد در مغازه «پریمارک» در شهر ساحلی «پورت اسموت» انگلیس مشغول به کار بود و پدرش نیز یک رستوران داشت. بنابراین آینده‌اش تضمین شده بود اما با این وجود نتوانست درد و مصائبی را که جامعه مسلمانش با آن مواجه بودند، تحمل کند.

ایدئولوژی افراط‌گرایی در چنین شرایطی موثر است چراکه یک درمان فوری برای ارزش از دست رفته ارائه می‌دهد و راه باز گرداندن آن را تضمین می‌کند. ایدئولوژی افراطی این کار را با سوءاستفاده از غرایز ابتدایی انسان‌ برای تعرض و سکس انجام می‌دهد. سکس ابتدایی‌ترین مطالبه یک فرد است؛ وسیله‌ای برای زنده نگه داشتن نام و ژن‌های یک فرد در آینده.

داعش به صورت راهبردی از رابطه نامشروع به عنوان پاداشی برای تعرض استفاده می‌کند.

داعش مراکز همسریابی ایجاد کرده، جایی که زنان برای ازدواج با شبه‌نظامیان داعش در آنجا ثبت‌نام می‌کنند. زنان و دختران عراقی اسیر شده که به زور به برده‌های جنسی تبدیل شده‌اند در فاحشه‌خانه‌ها تحت اداره افراط‌گرایان زن زندگی می‌کنند.

تجاوز به کافران مشروع تلقی می‌شود در حالی که فتواها درباره "جهاد نکاح" اقدامات خشونت‌آمیز علیه زنان را ترغیب می‌کند.

درک جذابیت و گیرایی افراط‌گرایی داعش پیش‌شرطی برای بسط روایتی مناسب و از نظر روانشناسی بسیار حساس برای مقابله با آن است. به طور مثال درخواست میانه‌روی و یک زندگی توام با شکیبایی برای به دست آوردن قلب و ذهن افراط‌گرایان مناسب نیست. گیرایی و جاذبه افراطگرایی باید با یک جاذبه و گیرایی جایگزین دفع شود. کاریزمای آنچه "شهادت" خوانده شده باید با انواع دیگری از امور کاریزماتیک به چالش کشیده شود.»


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
ریشتان را بزنید تا کشته نشوید!
حاشیه های یک انتخاب ، دام برای پروفسور سمیعی است؟
اتفاق شوم برای اوباما در یک رستوران
بازهم یک زن خیانت کار ، بازهم قتل همسر
از ترس سرتیپ، به جسد مرده هم شلاق می زدند