عروس دریایی نیروگاه هسته‌ای را تعطیل کرد!
هجوم عروس های دریایی به فیلتر لوله های سیستم خنک کننده یک نیروگاه هسته ای در انگلیس سبب تعطیلی این نیروگاه شد.
دمای هوای تمام نیروگاه ها، به خصوص نیروگاه های هسته ای بسیار زیاد است و معمولا برای خنک کردن این مراکز از لوله هایی استفاده می شود که به داخل آب دریا راه دارند.  در انتهای این لوله ها چند فیلتر تعبیه شده است که با جذب آب دریا، دمای راکتور را پایین نگه می دارند. در واقع این سیستم متشکل از لوله و فیلتر، سیستم خنک کننده راکتورهسته ای است.
 
زمانی که به هر دلیل این لوله ها مسدود شوند، فرآیند خنک شدن راکتور متوقف می شود و در نتیجه نیروگاه تعطیل می شود. معمولا از نیروگاه های هسته ای برای تامین برق منطقه استفاده می شود و تعطیل شدن هر چند کوتاه مدت کارخانه، باعث قطع جریان الکتریسیته تولیدی می شود.
 
ازدحام عروس های دریایی در انتهای لوله های یک نیروگاه در انگلیس باعث ازکار افتادن نیروگاه شده است.
 
رویدادی مشابه در نیروگاه Torness اسکاتلند نیز اتفاق افتاده و باعث ترس مقامات انگلیس از اختلال تمام تاسیسات هسته ای در این کشور شده است.
 
به شرکت های تولید انرژی، بابت هر روز تعطیل شدن نیروگاه حدود یک میلیون پوند خسارت وارد می شود که به دنبال جبران این ضرر از طریق قبوض مصرف کنندگان هستند.
 
وینس کابل، وزیر بازرگانی انگلیس، این هفته اعلام کرد که 383 هزار پوند بودجه برای حل این معضل درنظر گرفته شده است.
 
او در ادامه گفته است که گرچه عروس دریایی یکی از ساده ترین ارگانیسم های اقیانوس است ولی خسارت وارد از طرف این موجود به ایستگاه های برق بسیار جدی است؛ همین امر باعث شده است که بودجه ای را برای حفظ این صنعت با ارزش اختصاص دهیم.
 
این بودجه برای توسعه یک سیستم هشدار درنظر گرفته شده است که در بستر دریا و مجاورت نیروگاه هسته ای قرار می گیرد و به محض مشاهده یک عامل مزاحم و مختل کننده هشدار می دهد. این پروژه محصول مشترک مرکز محیط زیست، انجمن علوم آبزیان و شیلات، دانشگاه آنجلیای شرقی و شرکت انرژی EDF است.
 
مدیر برنامه هسته ای انجمن علوم آبزیان و شیلات گفته است که این سیستم شامل یک ابزار ارسال کننده سیگنال سونار به جمعیت عروس های دریایی است که انعکاس آن به اپراتور ارسال می شود.
 
در این صورت به محض نزدیک شدن موجودات مزاحم، اقدامات لازم برای دورکردن آنان از سیستم های خنک کننده صورت می گیرد تا عملکرد راکتور مختل نشود.
 
نیروگاه های هسته ای موجود در کالیفرنیا، ژاپن، فرانسه و سوئد بر اثر حمله عروس های دریایی تعطیل شده اند.
 
گونه های مختلفی از این موجود در گروه های مهاجم قرار دارند و پهنای آنان گاهی به 16 اینچ (40.64 سانتیمتر ) نیز می رسد.
 
انجمن حفاظت دریایی انگلیس اعلام کرده است که وجود عروس های دریایی در سال جاری، بیشترین رکورد را طی دهه اخیر داشته است.تغییر دمای آب باعث شده است که جمعیت این موجودات در این منطقه افزایش یابد.
 
مدیر تنوع زیستی انگلیس امیدوار است که بتوان از این سیستم هشدار در سراسر آب های انگلیس استفاده کرد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
پایان 13 سال حضور آمریکا در افغانستان
طرح کسر حقوق از کارمندان بدحجاب
بازداشت فرد مشکوک در اصفهان + عکس
فروش قسطی آپارتمان در منطقه 22+ جدول
ایرانسل سالانه چه قدر به دولت پول می‌دهد؟