عامل گروگانگیری دراسترالیا ایرانی است!!
سی ان ان نیز مدعی شده شماری از سانه‎های استرالیایی با فرد گروگانگیر تلفنی صحبت کرده اند و یکی از آنها گفته که فرد گروگانگیر لهجه خاورمیانه‌ای(عربی) داشته است.
در پی حمله مسلحانه به رستورانی در سیدنی استرالیا و نصب شدن پرچم‌های سیاه و سفید شبیه پرچم داعش بر پنجره‌های آن، گروگان‌گیری در مرکز سیدنی در ساعات اولیه بامداد به وقت محلی آغاز شد. بر اساس آخرین اخبار گروگان گیری لحظاتی پیش (18 و 45 دقیقه به وقت تهران) پس از نزدیک به 17 ساعت پایان گرفته در حالی که چندین برانکار از محل گروگان‌گیری خارج شده است.

به گزارش پلیس چندین تن زخمی شده‌اند و سی‌ان‌ان گزارش کرده است که دو نفر در جریان حمله پلیس به کافه کشته شده‌اند و سه نفر جراحت جدی برداشته‌اند.

بر اساس گزارش منابع استرالیایی، فرد گروگان‌گیر یک پناهجو به نام "هارون مونس" و دارای سابقه جنایی بوده است.

این فرد 49 ساله 19 سال پیش وارد استرالیا شده بود و به دست داشتن در قتل همسر سابقش متهم و با وثیقه آزاد بوده است. او به دلیل فرستادن نامه‌های توهین آمیز برای اعضای خانواده سربازان استرالیایی که در افغانستان کشته شده بودند، محکوم شده و همچنین با حدود ۴۰ اتهام تعرض جنسی نیز روبه‌رو بود.


متهم که ظاهرا ملیت دوگانه استرالیایی-ایرانی داشت و همه نوع جرم و اتهام علیه وی منتشر شده، پیش از این شیخی خودخوانده با نام اصلی "محمد حسن منطقی" بوده و گزارش‌های تأیید نشده حاکی از این است که مأموران پلیس با ورود به کافه محل گروگان‌گیری در سیدنی، او را با گلوله زده‌اند و او کشته شده است.

 این فرد مسلح امروز (دوشنبه) وارد کافه‌ای در مرکز سیدنی شد و شماری از گروگان‌ها را مجبور کرد تا پرچم‌های شبیه پرچم داعش را بر روی پنجره‌ها نصب کنند.

گزارش شده است که حدود 10 کارمند در این رستوران بودند و 30 مشتری نیز حضور داشتند. در پی این حادثه ساختمان‌های مجاور منطقه تجاری مرکز سیدنی تخلیه شد و نیروهای امنیتی منطقه را تحت محاصره قرار دادند.

افراد داخلی دست‌های خود را به سمت پنجره آوردند و پرچم‌های سیاه و سفیدی با نوشته‌های عربی همانند پرچم داعش در عراق و سوریه بر روی پنجره‌ها نصب کردند.

"کافه لیند" در یک مرکز خرید شلوغ مرکز شهر قرار دارد. این نقطه به دفتر نخست وزیر نزدیک است و مقر دو بانک بزرگ استرالیا هم آنجاست. پارلمان هم فقط چند خیابان آن طرف تر است.

"تونی ابوت"، ‌نخست‌وزیر استرالیا نیز با هشدار نسبت به طرح‌های شبه نظامیان برای هدف گرفتن کشورش گفت که این گروگان گیری انگیزه‌های سیاسی داشت.



وی در جمع خبرنگاران در کانبرا گفت: این حادثه‌ای دلخراش است و من می‌توانم نگرانی‌ها و خشم مردم استرالیا را درک کنم.

در همین حال رسانه‌های استرالیا و همین‌طور سی‌ان‌ان گزارش داده‌اند که فرد گروگان‌گیر از طریق گروگان‌ها با چند رسانه تماس گرفت و تقاضای دو چیز کرده بود: پرچم گروه داعش و تماس تلفنی با نخست‌وزیر استرالیا.

هم‌زمان جامعه مسلمانان استرالیا با انتشار بیانیه‌ای گروگانگیری را " اقدام جنایت‌آمیز" خوانده و آن را محکوم کردند. شورای ملی روحانیون مسلمان استرالیا و مفتی اعظم استرالیا هم گفته‌اند که چنین اقداماتی در اسلام محکوم است.

پلیس استرالیا از رسانه‌ها خواسته بود درخواست‌های گروگان‌گیر یا حرفهایی را که با تلفن به آنها زده، پخش نکنند. گفته می‌شود شخص گروگان‌گیر با تلفن گروگان‌ها با چند رسانه تماس گرفت.

استرالیا یکی از متحدان آمریکا در ائتلاف ضد داعش محسوب می‌شود و اخیرا اقدامات خود را علیه داعش در عراق و سوریه افزایش داده است. پس از آن استرالیا در حالت هشدار سطح بالا قرار گرفته تا در برابر شبه‌نظامیان داخلی که از خاورمیانه باز می‌گردند در امان بماند.


استرالیا در ماه‌های اخیر با تهدیدهای فزاینده تروریستی روبه‌رو بوده که بخشی از آن به نبرد علیه گروه داعش در سوریه و عراق مربوط است.

پلیس این کشور در ماه سپتامبر بزرگترین عملیات ضدتروریستی را در سیدنی و بریزبن انجام داد که پس از ظاهر شدن اطلاعاتی درباره برنامه انجام حملاتی در خاک استرالیاست. در پی آن عملیات یک نفر به جرایم تروریستی متهم شد.

در ماه اکتبر قوانین ضدتروریستی در این کشور تصویب شد که منتقدان آن را بیش از حد شدید توصیف کردند.

تصور می‌شود که حدود ۷۰ استرالیایی در خاورمیانه به صف افراطیون پیوسته باشند و ۲۰ نفر آنها به کشورشان بازگشته‌اند.

استرالیا اخیرا قانونی را برای مقابله با تهدید ناشی از افراطی‌های بازگشته تصویب کرد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
سوال جنجالی پزشکیان از مجلسی ها!
آخرین قیمت سکه، طلا و ارز
حذف شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر!!!
شوخی نا به جا دانش آموز 17 ساله را تا کام مرگ برد!
خواب شیرین ارزانی!