آمریکا قطعنامه ی به رسمیت شناختن فلسطین را وتو می کند
در پیش نویس قطعنامه بر پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطین طی دو سال آینده تاکید شده است .
پارلمان اروپا روز چهارشنبه گذشته با طرح حمایت از استقلال فلسطین که در حمایت از به رسمیت شناختن فوری فلسطین است، موافقت کرد. پارلمان اتحادیه اروپا به صورت اولیه با به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل موافقت کرده است.

این در حالی است که قراربود لایحه به رسمیت شناختن فلسطین همان روز چهارشنبه به شورای امنیت تحویل داده شود و در مورد آن رای گیری شود.

پیش از این تعدادی از پارلمان های اروپایی از دولت های خود درخواست کردند از هرگونه قطعنامه ای که به شناسایی رسمیت کشور فلسطین کمک می کند حمایت کنند. به عنوان مثال تاکنون پارلمان کشورهای فرانسه، انگلیس و اسپانیا و برخی دیگر از کشور های اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

آمریکا تهدید کرد پیش نویس قطعنامه به رسمیت شناخته شدن فلسطین را که قرار بود روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود وتو خواهد کرد. در پیش نویس قطعنامه بر پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطین طی دو سال آینده تاکید شده است .

 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا  در سخنانی در لندن و پیش از دیدار با صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی گفت :  در صورتی که طرف های فلسطینی بر فرستادن طرح به شورای امنیت اصرار کنند،‌ واشنگتن طرح را وتو خواهد کرد . جان کری همچنین تهدید کرده اگر فلسطین برای عضویت در سازمان‌های بین المللی به ویژه دادگاه جنایی بین المللی اقدام کند با تهدیدهای آمریکا مواجه خواهد شد.


یک مقام نزدیک به مذاکره کننده ارشد فلسطینی اعلام کرد تشکیلات خودگردان با وجود تهدیدهای آمریکا پیش نویس قطعنامه به رسمیت شناخته شدن فلسطین را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می کند. وی افزود: به وزیر امور خارجه آمریکا هشدار می دهیم ، در صورت وتوی این قطعنامه ، فلسطینیان برای پیوستن به همه سازمان ها و کنوانسیون های بین المللی از جمله دیوان کیفری بین المللی درخواست خواهند داد.

به دنبال این سخنان جان کری، صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی اعلام کرد  در صورت وتوی درخواست فلسطین، تشکیلات خودگردان درخواست خود را به سازمان های بین المللی دیگر از جمله دیوان کیفری ارجاع می دهد.


کری در حالی این اظهارات را بیان کرد که روز های دوشنبه و سه شنبه گفتگویی طولانی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی داشت .
فلسطینی‌ ها گفته بودند قصد دارند روز چهارشنبه از طریق اردن، پیش‌نویس قطعنامه‌ ای را به سازمان ملل ارائه دهند که پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی را در مهلتی دو ساله خواستار می شود.

 به دنبال تصمیم فلسطینی ها برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ ای به سازمان درباره تشکیل کشور مستقل فلسطینی و تلاش های اروپا در این راستا جان کری برای رایزنی درباره مسائل فلسطین از روز یکشنبه در سفری اروپایی عازم رم پایتخت ایتالیا شد و در آنجا با سرگئی لاوروف همتای روس خود، دیدار کرد . کری روز دوشنبه نیز در رم با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نزدیک به سه ساعت دیدار کرد.


کری سپس در فرودگاه اورلی پاریس با لوران فابیوس، فیلیپ هاموند و فرانک والتر اشتاین‌مایر همتایان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی خود دیدار کرد و سپس عازم لندن شد .

وزیر امور خارجه آمریکا در لندن علاوه بر دیدار با صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کرد . این در حالیست که فرانسه از چند هفته پیش رایزنی‌هایی را با لندن و برلین سپس با واشنگتن برای تدوین متنی متفاوت از قطعنامه‌ای که فلسطینی‌ها آماده‌ کرده‌اند که بتواند حمایت 15 عضو شورای امنیت را به دست آورد، آغاز کرده است.

فابیوس درست پیش از دیدار با همتایانش اعلام کرد پاریس در رقابت دیپلماتیک که در سازمان ملل درباره مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها آغاز شده است به دنبال راه‌حلی است که مورد پذیرش همه باشد.
وی تصریح کرد: " اگر فلسطینی‌ها متنی را که در دست دارند به سازمان ملل ببرند، آمریکایی‌ها از هم اینک اعلام کردند که آن را وتو خواهند کرد. بنابراین از یک سو این قطعنامه نمی تواند تصویب شود و از سوی دیگر به احتمال زیاد تدابیر تلافی‌جویانه‌ای از جانب فلسطینی‌ها وجود خواهد داشت به این علت است که فرانسه به دنبال راه‌حلی مورد اجماع است ."

پیشنهاد فرانسه احتمالا بر از سرگیری سریع مذاکرات رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها که از بهار به تعلیق در آمده است مبتنی خواهد بود.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irinn.ir/iscanews.ir

مطالب پیشنهادی:
واکنش عجیب یکی از نمایندگان به اختلاس! + تصاویر
اطلاعیه درباره ی تعطیلی مدارس!
دو زائر ایرانی هدف شلیک داعشی ها قرار گرفتند!
تصمیم گیری درباره ی موضوع حصر به عهده ی کیست؟
حادثه مرگبار در اتوبان همت