رئیس‌جمهور دیروز بار دیگر به صورت تلویحی از عملکرد دستگاه قضا در برخورد با برخی متهمان پرونده فساد بانکی انتقاد کرد.

همشهری آنلاین:کوتاه آمدن مجلس در برابر دولت و رأی نیاوردن استیضاح وزیر اقتصاد در سه‌شنبه هفته گذشته دست‌کم باعث شد تا در سه‌شنبه این هفته رئیس‌جمهور و مقامات ارشد دولتی در همایش تبیین طرح تحول نظام بانکی، به صراحت از اقدام قوه قضاییه در بازداشت موقت قائم مقام بانک مرکزی انتقاد‌کرده و ابراز تأثر کنند.

 حالا دولت خود را در مقام مدعی پرونده می‌داند و نه در مقام دفاع؛ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در این همایش باردیگر بازداشت قائم مقام بانک مرکزی و آزاد بودن محمد جهرمی، مدیرعامل بانک صادرات ایران را زیر سؤال برد اما هیچ واکنشی به خروج محمودرضا‌خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی ایران و اقامت او در کانادا نشان نداد. محمود بهمنی هم نوک انتقادها را به سمت رسانه‌ها نشانه گرفت و با ابراز تأثر و ناراحتی از بازداشت مرد شماره 2 بانک مرکزی، به گفته خودش از برخی خبرنگاران خواست تا شر مرسانند. اما شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد خرسند از تداوم دوران صدارتش از پذیرش استعفای مرد شماره 2 وزارت اقتصاد خبر داد. سایه سنگین اختلاس بزرگ و بی‌سابقه در شبکه بانکی، همایش نخست تبیین طرح تحول در نظام بانکی را در عمل خنثی کرد. آیا قوه قضاییه به اظهارات مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی پاسخ خواهد داد؟ گزارش گفت‌وگوی روز گذشته دادستان کل کشور با خبرنگاران را در صفحه 2 بخوانید که واکنشی است به آنچه صبح دیروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما از سوی دولتی‌ها عنوان شد.

به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور دیروز بار دیگر به صورت تلویحی از عملکرد دستگاه قضا در برخورد با برخی متهمان پرونده فساد بانکی انتقاد و با اشاره به بازداشت موقت قائم‌مقام بانک مرکزی اظهار کرد: از یک‌سو آقای پورمحمدی، قائم‌مقام بانک‌مرکزی را بازداشت کرده‌اند اما مدیرعامل یکی از بانک‌های درگیر در پرونده راست‌راست راه می‌رود و کسی به او کاری ندارد.به گزارش همشهری، این دومین واکنش محمود احمدی‌نژاد در یک هفته اخیر نسبت به بازداشت سیدحمید پورمحمدی، قائم‌مقام بانک مرکزی در ارتباط با پرونده اختلاس بزرگ بانکی در دولت دهم است. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود با اشاره به تخلف ۳هزار میلیارد تومانی اخیر گفت: یکی دیگر سوءاستفاده می‌کند، فحش آن را همه می‌خورند.

احمدی‌نژاد با اشاره به تذکر بانک مرکزی به محمد جهرمی، مدیرعامل برکنارشده بانک صادرات ایران مبنی بر عدم‌پرداخت تسهیلات به گروه امیرمنصور آریا اظهار کرد: در تاریخ 8تیرماه به او تذکر دادند اما چند روز بعد باز هم او با پرداخت تسهیلات جدید موافقت کرد. او تأکید کرد: چرا انتقام از ملت می‌گیرید. آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کرده‌اید؟ وی با تأکید بر اینکه قائم‌مقام بانک مرکزی را تحت فشار قرار دادند و گفتند بگو فلانی پشتیبانی کرده تا تو را آزاد کنیم، تصریح کرد: این کارها بهانه‌ای برای حمله به سیستم بانکی و دولت است و می‌خواهند فضای اقتصاد کشور که رو به رشد است را تحت فشار قرار دهند.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: ‌ما قوه مجریه هستیم که کارها را طبق روال به سیستم بانکی می‌گوییم و اعلام می‌کنیم که این کار را بکنید اما چرا غیراز قوه‌مجریه دخالت می‌کنند و به بانک‌ها نامه می‌دهند که این تسهیلات را بده یا آن بدهی را امهال کند؟ رئیس‌جمهور خطاب به مجید قاسمی، مدیرعامل اسبق بانک مرکزی گفت: آقای قاسمی شما بگویید آیا خارج از قوه مجریه، دست برخی را نمی‌گیرند و به اتاق مدیران‌عامل بانک‌ها نمی‌برند و توصیه نمی‌کنند که به افراد معرفی‌شده وام بدهند یا وام‌های گرفته شده را استمهال کنند؟ در این هنگام قاسمی با تکان دادن سر، گفته‌های رئیس‌جمهور را تأیید کرد و حضار او را تشویق کردند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه این موضوع را در آب نمک خوابانده‌اند گفت: یک جوری جلوه می‌دهند که تحقیر دولت و سیستم بانکی است و این نامردی است و نامردی هم جواب دارد. او به صورت ضمنی برخورد قوه قضاییه با پرونده اختلاس بانکی و بازداشت قائم‌مقام بانک مرکزی را یک بازی سیاسی حتی با منافع ملی قلمداد کرد و گفت: کار سیاسی با منافع ملی و اقتصاد جواب نمی‌دهد.
رئیس‌جمهور خطاب به مدیران بانکی اظهار کرد: یکی از اهداف این سر و صداها این است که نگذارند شما کار کنید یا کار را کند، کنند و یا پیشرفت ایران دچار خدشه شود، در حالی که همه می‌دانند که این دولت پرچمدار مقابله با این کارهاست و وارد زدوبندهای اصحاب قدرت نشده‌ایم اما آنها می‌خواهند کارها را سست کنند تا دست کسی به کار نرود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید نظارت را جدی بگیرید، مجددا مدیران بانکی را مورد خطاب قرار داد و اظهار داشت: از کسی توصیه نپذیرید. وی تصریح کرد: هر کسی نامه داد اگر آن طرف استحقاق داشت به او بدهید و اگر نداشت به او ندهید و محکم کنترل کنید و اجازه ندهید خدمات ارزشمند شما با یکی‌دوتا کوتاهی زیر سؤال برود. رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: بنده اگر به کسی ظلم شود، پایش می‌‌ایستم و اگر به تک‌تک شما مدیران هم ظلم شود، پایتان می‌ایستم.

بهمنی: می‌خواهند بانک مرکزی را بزنند

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش همشهری با ابراز تاثر و ناراحتی شدید از بازداشت موقت قائم مقام بانک مرکزی در ارتباط با پرونده فساد بانکی اظهار کرد: می‌خواهند بانک مرکزی را بزنند. به‌گزارش همشهری، محمود بهمنی در واکنش به این سؤال که چرا شما به‌رغم انتقاد آشکار رئیس‌جمهور نسبت به بازداشت قائم مقام بانک مرکزی، سکوت را در پیش گرفته‌اید؟ اظهار کرد: اجازه دهید قوه قضاییه به پرونده رسیدگی کند و متوجه خواهند شد که در سیستم بانکی، پاک‌ترین افراد مشغول خدمت هستند و اگر تعداد اندکی در یک واحد بانکی تخلف کنند، بی‌انصافی است که آن‌را به حساب همه بگذارند.

او تاکید کرد: بانک مرکزی هیچ ابایی از رسیدگی قضایی پرونده اختلاس بانکی ندارد اما از اینکه قائم مقام بانک مرکزی در بازداشت به سر می‌برد، سخت متاثر و ناراحت هستیم.بهمنی از خبرنگاران داخلی خواست در شرایط ناشی از تنگنای تحریم و دشواری‌های داخلی به بانک مرکزی و به انتشار واقعیت کمک کنند و اظهار کرد: دلیل اصلی حمله به بانک مرکزی را بی‌انصافی و ناعدالتی می‌دانم و بگذارید صریح بگویم می‌خواهند بانک مرکزی را بزنند.او بدون اشاره به اینکه چه شخص یا جریانی می‌خواهد بانک مرکزی را بزند، افزود: ما الان نگران تحریم و فشار خارجی نیستیم اما من نگران خبرنگاران هستم و شما را به خدا قسم می‌دهم (4بار) می‌خواهم واقعیت‌ها را بنویسید و بیایید در دفترم بنشینید و مدارک و مستندات موجود را ببینید تا متوجه شوید داستان اینگونه نیست که بیان می‌شود.رئیس‌کل بانک مرکزی خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: مطمئن باشید که اگر بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دولت را بزنید، نظام را زده‌اید؛ البته خطاب من همه خبرنگاران نیست. او تاکید کرد: آدم سیاسی نیستم و نسبت به وابستگی افراد به جریان‌های سیاسی آگاهی ندارم و نیز دنبال مسائل سیاسی هم نیستم.

بهمنی با اشاره به مخدوش شدن چهره بانک مرکزی نزد جهانیان اظهار کرد:متأسفانه در این جریان ما خیلی ضربه و صدمه خوردیم چرا که وقتی قائم مقام بانک مرکزی ایران را گرفتند یعنی اینکه وقتی من نباشم او همه کاره است و به همین خاطر می‌خواهم برخوردها را کمی اصولی‌تر انجام دهیم تا خدای ناکرده مدرک و بهانه دست دشمن ندهیم.

مخالفت وزیر اقتصاد با افزایش سود بانکی

مخالفت وزیر اقتصاد با افزایش نرخ سود بانکی، بخشی از ابهامات مربوط به تصمیم شورای پول و اعتبار پیرامون این موضوع را روشن کرد. به گزارش همشهری، شمس‌الدین حسینی، دیروز در حاشیه نخستین همایش تبیین ابعاد طرح تحول بانکی در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا هنوز به این نتیجه نرسیده‌اید که باید نرخ سود بانکی افزایش یابد؟ گفت: واقعا می‌گویم که نه؛ به این دلیل که تعیین نرخ سود علی‌الحساب بانکی معیارهای مختلفی را در بر می‌گیرد و بانک‌ها می‌توانند درصورتی که سود بیشتر از سود علی‌الحساب به‌دست آورده‌اند، آن را بین سپرده‌گذاران خود تقسیم کنند و درباره تعیین نرخ سود بانکی در سال آینده باید با طمأ‌نینه بیشتری اقدام کرد. این موضع وزیر اقتصاد در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بر ضرورت افزایش نرخ سود بانکی تأکید دارد و به‌نظر می‌رسد مخالفت وزیر اقتصاد به‌نمایندگی از دولت مانع از طرح و تصویب این مسئله در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار شده باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به پرسش همشهری با تأیید استعفای اصغر ابوالحسنی، معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در پی وقوع اختلاس بانکی از مخالفت خود با افزایش نرخ سود بانکی سخن گفت و اظهار کرد: یکی از رویکردهای طرح تحول نظام بانکی، تغییر ساختار تعیین نرخ سود بانکی برای انطباق بیشتر عملکرد عقود بانکی با بانکداری اسلامی است. سخنگوی اقتصادی دولت در واکنش به سیاست‌های دولت درباره کاهش شکاف قیمت ارز در بازار داخلی هم گفت: نظام ارزی ایران، نظام شناور مدیریت شده است؛ به این معنا که باید به قاعده بازار توجه کنیم، چون عرضه و تقاضای ارز، قیمت ارز را تعیین می‌کند اما این بدین معنا نیست که قیمت ارز را باید رها کرد، بلکه بانک مرکزی باید با در اختیار داشتن منابع ارزی متناسب با نرخ مناسب در بازار حضور داشته باشد.

حسینی تصریح کرد: برداشت من این است که قیمت بیشتر از 1300تومان برای هر دلار آمریکا، نرخ بالایی است و وظیفه بانک مرکزی این است که نرخ ارز را تعدیل کند تا قیمت کاهش یابد. وزیر امور اقتصادی و دارایی بر لزوم مدیریت نرخ ارز از طریق در‌اختیار‌داشتن منابع تأکید کرد و بیان داشت: دولت در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه‌ای برای چندنرخی کردن ارز ندارد و به‌دنبال تعیین یک نرخ واحد هستیم. وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آیا استعفای معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد صحت دارد و این استعفا پذیرفته شده است یا نه؟ گفت: او استعفا داده و من با استعفای ایشان موافق هستم اما آن را ابلاغ نکرده‌ام تا نفر جایگزین را انتخاب و از ایشان در جای دیگر استفاده کنم.

دعا کنید نفت گران شود تا مشکل اشتغال جوانان حل شود

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دولت مبنی بر ایجاد2.5 شغل شغل، از مدیران بانک‌ها خواست دعا کنند بلکه نفت 150دلار شود و بتوان با ایجاد حدود 5میلیون شغل، مشکل بیکاری جوانان را حل کرد. احمدی‌نژاد در این نشست همچنین توصیه‌هایی برای پرداخت تسهیلات خرد به مردم کرد و خطاب به مدیران بانکی گفت: گاهی 3-2میلیون تومان وام، زندگی یک نفر را عوض و حتی سرنوشتش را تغییر می‌دهد.

ایجاد نظام نظارتی چندلایه کنترل‌ بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش «تبیین ابعاد طرح تحول بانکی» تأکید کرد که موضوع نظارت بر سیستم بانکی یکی از بحث‌های طرح تحول نظام بانکی است، چون کنترل‌های ما در سیستم بانکی ضعیف بوده و تبادل اطلاعات درون سیستمی ضعیف است که لازم است یک نظام نظارتی چندلایه ایجاد شود تا نهادها قبل از ارائه تسهیلات کنترل‌ها را انجام دهند. وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه اگر دغدغه‌های رئیس‌جمهور درباره تشکیل نظام جامع اطلاعات مشتریان بانکی جدی‌تر گرفته می‌شد، چنین سوء‌استفاده مالی‌ای در سیستم بانکی رخ نمی‌داد، افزود: با وجود این تعداد کارمند، شعبه و مشتری بانکی، دیگر نمی‌توان با سیستم نظارتی چند سال پیش کارها را پیش برد و نیاز به تحول در این سیستم وجود دارد.

نرخ تورم مهرماه؛ 1/19درصد

رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ تورم مهرماه سال‌جاری را19.1 درصد اعلام کرد و با اشاره به کاهش روند رشد نرخ تورم افزود: نرخ رشد تورم از حدود یک درصد در حال حاضر به 8 دهم درصد رسیده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مانده تسهیلات بانکی تا پایان شهریور به 3473هزار میلیارد ریال رسیده است گفت:‌ این رقم نشان می‌دهد که در 6ماه گذشته مانده تسهیلات 296هزارمیلیارد ریال افزایش داشته است. او با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع در پایان شهریور به111.9 رسیده است، گفت: این رقم در پایان اسفند ماه سال گذشته 112.6بوده است، بنابراین بی‌انصافی است که بگوییم نظام بانکی عملکرد خوبی نداشته، چرا که بیش از توانش به متقاضیان تسهیلات داده است.
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب داغ سیاسی:
عکس/ چهره ای متفاوت از احمدی نژاد
فارس: گوگل نقشه ادعایی منزل سردار سلیمانی را منتشر کرد(+عکس)
واکنش قذافی قبل از دستگیری چه بود؟!
افشاگری‌های احمدی نژاد بلوف است
ابتکار جدید مردم انقلابی يمن!