مطبوعات سوییس در این زمینه نوشتند كه این هواپیما در حال عملیات برای شناسایی ساختارهای هسته ای ایران بوده است.

ایرنا:روزنامه 'نویه زوریخر تسایتونگ' به نقل از یك مقام آمریكایی كه نامش فاش نشده گزارش كرده كه این امر جزء عملیات سری آمریكا برای بدست آوردن اطلاعات دقیق تر درباره برنامه هسته ای ایران است.

این درحالی است كه پیش از این به نقل از مقامات آمریكایی ادعا شده بود كه این هواپیماها در افغانستان برای عملیات شناسایی در پاكستان و تحركات طالبان و القاعده در آن كشور مورد استفاده قرار می گیرند.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه روز گذشته چگونگی كنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی امریكا بدست نیروهای مسلح ایران را تشریح كرد.

وی گفت: اخیرا با اطلاعات جمع آوری شده و مراقبت‌های دقیق الكترونیكی مشخص شد این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز كشورمان را دارد كه پس از ورود این هواپیما به فضای شرق كشور، این هواپیما در كمین گاه الكترونیكی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد.

طول دو بال این هواپیما حدود ۲۶ متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع آن یك متر و ۸۴ سانتی متر است و دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الكترونیكی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فناوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته‌ای است كه امریكا مورد استفاده قرار می‌دهد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته با احضار سفیر سوییس در تهران، ضمن اعتراض بسیار شدید به تجاوز یك فروند هواپیمای جاسوسی امریكا به عمق حریم هوایی ایران، توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت امریكا در این زمینه را خواستار شد.

در یادداشت اعتراض دولت ایران كه عصر پنجشنبه به سفیر سوییس، حافظ منافع امریكا در ایران تسلیم شد، با اشاره به افزایش اقدامات تحریك آمیز و مخفیانه امریكا علیه ایران، از جمله تجاوز یك فروند هواپیمای جاسوسی آر كی یو ۱۷۰ به عمق حریم هوایی ایران آمده است این اقدام دولت آمریكا نقض تمام قوانین و مقررات شناخته شده بین المللی و اقدام علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است و طبعاً همه مسئولیت آن بر عهده دولت آمریكاست.

در این یادداشت تصریح شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با اعلام شدیدترین اعتراضات خود عواقب تكرار چنین رفتارهایی را متوجه دولت آمریكا دانسته و حـــق پی گیری شایسته موضوع را برای خود محفوظ می داند.
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir
 
 
مطالب داغ سیاسی:
سوال یک طلبه از احمدی نژاد
خاطرات رئیس سازمان انرژی اتمی کشور از ماجرای ترور خودش!
وکیل مشایی: حاج‌ منصور و حدادیان به دادسرا نیایند ‌جلب می‌شوند
عکس/ سینه زنی احمدی نژاد در دسته سینه زنی هیات رزمندگان اسلام
۹ گاف تاریخی آقای برلوسکونی