اواخر شب پنجشنبه به وقت ایران سه موضع مشابه از سوی مقامات انگلیس، آمریکا و رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران در نشریات مختلف آمریکایی و انگلیسی منتشر شد.

تابناک:این سه موضع گیری که به صورت سه گانه یا سه قلویی مشابه به شرح زیر بیان شدند:


قل اول: «نیک کلگ»، معاون نخست وزیر انگلیس می‌گوید که وی درباره ایجاد یک جنگ حول برنامه‌ای هسته‌ای ایران نگران است. وی در مصاحبه با مجله سیاسی «هاوس ویکلی» می‌گوید که می‌ترسد اسرائیل حمله پیشدستانه را علیه برنامه هسته‌ای ایران ترتیب دهد. کلگ اضافه می کند من نگران این هستم که برخی از کشور‌ها (اسرائیل) مساله هسته‌ای ایران را مساله خودشان بدانند و یک درگیری نظامی راه بیاندازند. با این وجود انگلیس تلاش می‌کند که نشان دهد که راه‌های دیگری هم برای اعمال فشار به ایران وجود دارد که از حمله نظامی اجتناب شود. در واقع راه حل ما اعمال فشار و گفتگو با ایران است. (آسوشیتدپرس– پنج شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۰)

قل دوم: «دنیس رایس» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا می‌گوید آمریکا نمی‌تواند نتانیاهو را در مورد حمله به ایران محدود کند. آنان ایران را تهدیدی وجودی برای خود می‌داند و اگر چنین تلقی وجود داشته باشد، هیچکس نمی‌تواند در مقابل آنان بایستد. ما نمی‌توانیم آنان را کنترل کنیم. رایس می‌افراید مقامات تل آویو ممکن است از ۹ تا ۱۲ ماه برای مقابله با ایران فرصت داشته باشند. (دیلی تلگراف – پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۰).

قل سوم: مقامات تل آویو پنجشنبه گفتند که ایران در حال توسعه ساخت موشکی برای حمله به آمریکا است، موشکی که ۱۰۰۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت. این موشک برای پرتاب شدن برای اسرائیل نیست، بلکه برای حمله به آمریکا طراحی شده است. موشه یعالون معاون نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنفرانس امنیتی هرتزلیا، انفجار ملارد در ایران را از نشانه‌های توسعه چنین موشکی عنوان کرد. (کریستین ساینس مانیتور – ۱۳ بهمن ۱۳۹۰).

ایهود باراک هم روز پنجشنبه در کنفرانس هرتزلیا گفت که اگر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نتیجه نداد، حمله نظامی به این کشور اجتناب ناپذیر است. اکنون این ایده در سطح بین المللی هم پدیرفته شده است. (گاردین - ۱۳ بهمن ۱۳۹۰).

این مواضع سه گانه در حالی اواخر پنجشنبه به وقت ایران به صورت همزمان و در نشریات گوناگون بیان شد که روز چهارشنبه هم سناتور‌های جمهوریخواه و دمکرات آمریکایی هم مدعی شدند که تهدیدات کنونی آمریکا علیه ایران کافی نیست، بلکه باید بیشتر این کشور را ترساند. با اعزام نیروهای بیشتر به خلیج فارس و فروش سلاح‌های پیشرفته‌تر به رقبای ایران. ایران در این مقطع باید از آمریکا بترسد. این برنامه هفته های آینده این سه قلو ، درباره ایران است . برنامه ای که تا کنون هم بوده ، اما علنی گفته نشده است .
 حال باید دید تا کی و با چه حجمی از تبلیغات ادامه خواهد یافت .
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir