آنا چاپمن امروز به جای آنکه در دنیای پرزرق و برق و پوشالی مد غرب خبرساز باشد سر از سیاست در آورده و به عنوان جاسوسی روسی در آمریکا مقامات امنیتی آمریکا را بهت زده کرده است.
فردا:شاید در تاریخ آمریکا این مانکن روسی تنها جاسوسی باشد که تا این حد آزادانه به کابینه اوباما نزدیک شده و اطلاعات جذب کرده است. «وایرد» طی مطلبی کوتاه به بررسی خبر جاسوسی چاپمن پرداخته است.

اگر خبر بازداشت جاسوس روسی آنا چاپ‌مَن این‌قدر ناگهانی به‌نظر می‌رسد، به‌خاطر ترس اف‌بی‌آی است چون آن‌ها وحشت دارند که این جاسوس توانسته باشد تا قلب دولت امریکا نفوذ کند و با یکی از اعضای کابینه‌ی اوباما رابطه برقرار کرده و او را به تله انداخته باشد.

این خبر جنون‌آمیزتر از آنی است که واقعی باشد، حتی اگر با موجودی عجیب‌وغریب مانند چاپمَن روبه‌رو باشیم. اما رییس دایره‌ی ضدجاسوسی اف‌بی‌آی در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌ است که چاپمَن توانسته بود «به مقامات اصلی رهبری کشور نزدیک‌تر و نزدیک‌تر بشود.»

«ایندیپندنت» در مصاحبه با سی فرانک فیگلیوذی، دستیار مدیر اف‌بی‌آی می‌گوید: «جاسوس‌ها آن‌قدر به مقامات اصلی کشور نزدیک شده بودند که به یکی از اعضای کابینه رسیده‌اند و ما دیگر نمی‌توانستیم اجازه دهیم چنین روندی ادامه پیدا کند.» دستیاران چاپ‌مَن در سال 2010 بازداشت شده بودند ولی فعالیت‌های اخیر وی باعث شد تا اف‌بی‌ای دوباره دست به کار شده و ناگهان او را دوباره بازداشت کند.

دستیار مدیر اف‌بی‌آی نمی‌گوید این مقام دولتی که آن چاپ‌مَن این‌قدر به او نزدیک شده بود کیست. هرچند حدس زدن این ماجرا برای هر روزنامه‌نگاری فریبنده است. اما شاید این کار خیلی هم سخت نباشد. (من فقط حدس می‌زنم که شما می‌توانید وزیر سابق دفاع، رابرت گیتس را از کتاب کوچولوی چاپ‌مَن به‌راحتی خط بزنید!)

چاپمَن در تاریخ جهان با لقب «زشت‌ترین جاسوس جهان» دفن نخواهد شد بلکه در کتاب‌های تاریخ همراه با سیاست‌مدارانی خواهد شد که خودشان را متقاعد ساختند تا از امتیازهای قدرت استفاده کنند، از جمله از جذابیت‌هایشان برای رسیدن به مسائل اروتیک استفاده کنند. اما آن چاپمَن ظاهراً جاسوس خارق‌العاده‌ای بوده است.

گفته می‌شود همکاران او از «تکنیک‌های اولیه‌ رادیویی» استفاده می‌کردند و آن‌ها آزادانه و آشکارا اخبار خود را از طریق اینترنت منتقل می‌کرده‌اند. آن‌ها همیشه گوش به زنگ شایعه‌های سیاسی بوده‌اند و از گفت‌وگوهای سیاسی حداکثر استفاده را می‌برده‌اند. آن‌ها در حقیقت دنبال رازهای واقعی نرفته‌اند. ظاهراً او فقط پا از گلیم‌اش فراتر گذاشته و قاپ یک مقام بلندپایه‌ دولتی را ربوده بود.

این روزها می‌توانید چاپمَن را در میان چهره‌های سرشناس روس بیابید، او از مکانیسم‌های سیاسی پوتین خبرسازتر شده است، آن‌هم با علاقه‌اش به مدل‌های عجیب‌وغریب لباس و مو.  اما شاید اف‌بی‌ای حتی به حل مساله نزدیک هم نشده باشد، شاید چاپمَن جایی در یادداشت‌های آزاد اینترنتی خود، مسائلی را پنهان ساخته باشد.

 


 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fardanews.com
 
 
مطالب داغ سایر بخشها:
عکس:‌ سید محمد خاتمی ، محمود احمدی نژاد و بشاراسد!
عریان کردن زنان مسلمان در میدان التحریر + تصویر
فرق ازدواج موقت با زنا چیست؟
واکنش احمدی‌ نژاد به اهدای دستبند طلا
عکس العمل جالب هیلاری کلینتون پس از دیدن کرزای/عکس