پشت پرده ی ناوهای آمریکا درخلیج فارس!
از هفته گذشته تا به حال، نیروها و ناوگان نظامی آمریكا در خلیج فارس افزایش یافته است و رسانه‌های غربی و عربی تنها یك گزینه را مطرح می‌كنند و آن هم تقابل با ایران است، حال آنكه واقعیت را باید جای دیگری جستجو كرد.

از ماه‌های اخیر به خصوص بعد از هشدار رئیس کل ستاد نیروهای مسلح مبنی بر اینكه "ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم، ولی اجرای آن مستلزم تدبیر و دستور فرمانده معظم کل قوا است"[1] و بعد از رزمایش پیامبر اعظم 7 كه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، رسانه‌های غربی و عربی همسو با آنها، مسئله حضور ناوگان نظامی در آمریكا را با حمله و تقابل با ایران پیوند داده و حضور نظامی آمریكا در منطقه را تنها در جهت مراقبت از تنگه هرمز و خلیج فارس عنوان می‌كنند؛ حال آنكه شرایط متشنج بعد از شروع موج بیداری اسلامی در منطقه حاكی از واقعیت دیگری است كه رسانه‌های غربی و عربی در عملیات فریب خود به دنبال سانسور و سرپوش گذاشتن بر روی آن هستند.
رسانه‌های غربی، همواره در راستای پروژه ایران هراسی خود، حضور نظامیان آمریكا در منطقه را برای كنترل فعالیت ایران در خلیج فارس معرفی می‌كنند حال آنكه در شرایط كنونی و بعد از شروع موج جدید دومینوی بیداری اسلامی در بحرین، یمن و ... بعد از فروپاشی حكومت آل سعود، مسئله‌ای است كه برای حضور آمریكا در خاورمیانه، گران تمام خواهد شد.

همزمان با شروع تنش و اختلاف میان شاهزادگان سعودی بعد از مرگ دو ولیعهد، خطر سقوط حكومت آل سعود و همچنین شروع موج جدیدی از بیداری اسلامی در شهرهای عربستان، ناوگان آمریكا نیز در منطقه در حال افزایش است.

وجود منابع عظیم نفتی در عربستان و نفوذ این كشور در اتحادیه عرب و كشورهای حاشیه خلیج فارس در سطحی بوده است كه هم آمریكا و هم عربستان برای پیش برد راهبردهای خود در منطقه به یكدیگر نیاز داشته و دارند، لكن در این بین عربستان تبدیل به مهره‌ای در شطرنج رقابت آمریكا با حركت‌های اسلام گرایانه در منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران شده است.

عربستان در کشور عراق پس از سقوط صدام همیشه با گروه‌های سلفی و بعثی همراه داشته و در بسیاری از فعالیت‌ها از جمله طرح کودتا و ترور علیه نوری المالکی نخست وزیر این کشور با آمریکایی‌ها همراه بود، حمایت از تشكیل گروه 14 مارس در لبنان، حمایت مستقیم از سرنگونی بشار اسد با كمك مالی و تسلیحاتی به مخالفین در سوریه، حمایت از دیكتاتور یمن و مصر، وارد كردن نیروهای نظامی برای كشتار مردم مسلمان در بحرین و در حمایت از آل خلیفه نمونه‌هایی از اقدامات عربستان در پازل آمریكا به عنوان شریك راهبردی با آمریكا در منطقه است.
حال با توجه به تمام شواهد و سیاست‌های اعلامی و اعمالی عربستان سعودی در منطقه، چندی است كه اخباری مبنی بر گسترش اعتراضات به خصوص در مناطق شرقی این كشور به گوش می‌رسد.

بعد از خبر مرگ "سلطان بن عبدالعزیز" ولیعهد اسبق عربستان و انتصاب مستقیم "نایف بن عبدالعزیز" به عنوان ولیعهد سابق این كشور از سوی ملك عبدالله و همچنین بعد از انتشار خبر مرگ نایف و انتصاب مستقیم "سلمان بن عبدالعزیز" بدون مراجعه به نظر هیئت بیعت به عنوان ولیعهد جدید عربستان، دور جدید از اختلافات میان شاهزادگان قدرت طلب عربستانی ایجاد شده است.
به موازات اختلاف میان شاهزادگان قدرت طلب سعودی و به دنبال شروع موج بیداری اسلامی از آفریقا به سمت خاورمیانه، در طول یك سال گذشته مردم عربستان بویژه در منطقه قطیف قیام علیه سلطه طلبی آل‌ سعود را آغاز كردند. به رغم سركوب‌های گسترده صورت گرفته نه تنها این اعتراض‌ها خاموش نشده بلكه هر روز ابعاد گسترده‌تری گرفته است بگونه‌ای كه دامنه آن به ریاض نیز كشیده شد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد ترور و دستگیری شیخ اانمر روحانی برجسته و شیعی عربستانی، كاتالیزور و ایجاد كننده موج جدیدی از اعتراضات مردمی به خصوص در چهار شهر قطیف، عوامیه، هفوف و دمام را بوجود آورده است و مردم عربستان خواستار پایان یافتن حكومت پادشاهی آل سعود هستند.
در كنار تمام این حوادث، ورود 2100 نفر از تفنگداران آمریكایی در بندر جده توسط كشتی جنگی آیوجیما در اردیبهشت سال جاری كه از 21 سال قبل یعنی از زمان جنگ سال 1991 خلیج فارس، این اولین باری است كه سعودی‌ها به این تعداد از نیروهای دریایی و هوایی آمریكا اجازه داده‌اند در پایگاه عربستان لنگر بیاندازند ، وارد ساحل شوند و حضور نظامی آمریكا را در عربستان علنی كنند.

یك منبع خبری اگاه درباره حوادث اخیر عربستان به گزارشگر مشرق گفت: دیدار "دیوید پترائوس" رئیس سازمان اطلاعاتی آمریكا با ملك عبدالله در هفته گذشته، به دنبال نگرانی آمریكا از گسترش اعتراضات در شهرهای مختلف عربستان بوده و دستگیری شیخ نمر نیز یكی از نتایج این دیدار بوده است.

به موازات تمام این حوادث، ورود ناو تداركاتی یو‌اس‌اس پونس آمریكا در 15 تیر سال جاری به آبهای خلیج فارس و پیوستن به ناوگان پنجم آمریكا در بحرین در كنار ناوهای هواپیمابر "یو‌اس‌اس انترپرایز"، "یو‌‌اس‌اس آیزنهاور" و "یو‌‌اس‌اس آبراهام لینکلن" اگر چه با تبلیغات رسانه‌های خارجی برای موضوع جنگ با ایران و كنترل تنگه هرمز اعلام شد، لكن ورود همزمان این ناو با تنش‌های آغاز شده در شبه جزیره عربستان این واقعیت را بیش از پیش در ذهن تأیید می‌كند كه آمریكا برای جلوگیری و كنترل بیداری اسلامی در منطقه به خصوص عربستان، نیروهای خود را افزایش می‌دهد، زیرا كنترل بحرین و یمن توسط آمریكا تنها به واسطه حضور عربستان میسر می‌شود و درگیر شدن عربستان در اختلافات و بیداری اسلامی سبب شكست طرح آمریكا در یمن و بحرین خواهد شد.

از سوی دیگر، تلاش آمریكا برای جلوگیری از گسترش اعتراضات مردمی و موج بیداری اسلامی در عربستان در حالی صورت می‌پذیرد كه بنابر انتشار اخبار رسانه‌ها، آمریكا به دنبال تجزیه عربستان به سه كشور مجزا است تا بتواند ذخایر نفتی و مناطق حساس عربستان را تحت كنترل خود قرار بدهد.

با توجه به شواهد بسیار مبنی بر قرار گرفتن حكومت آل سعود در سراشیبی فروپاشی، نظامیان آمریكایی خود را برای سركوب قیام مردمی در عربستان آماده می‌كنند زیرا به دنبال سرنگونی حكومت فعلی عربستان، موج بیداری اسلامی در بحرین و یمن پیروز خواهد شدو در دیگر حكومت‌های دیكتاتوری وابسته به غرب شروع خواهد شد .



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mashreghnews.ir


مطالب داغ سایر بخش ها:
افتتاح پروژه ی ناتمام!
مردان خیابانی7 برابر زنان خیابانی اند!
تنگه هرمز بسته می ماند تا لغو تمام تحریم ها!
وقتی سود سپرده های بانکی را تورم ببلعد!
دست از مبارزه با بدحجابی بر ندارید به بهانه ی تحریم!
برچسب ها: