پالس‌های جنگی
این روزها ایران و اسرائیل پالس‌های معناداری برای یكدیگر می‌فرستند كه به گونه‌ای نشان از زورآزمایی و سنجیدن آمادگی حریف دارد.


 پس از اینكه مقامات تل آویو جدیت شان را برای حمله به مراكز هسته‌ای ایران افزایش دادند،‌ تهران از كانال حزب‌الله لبنان هواپیمای اطلاعاتی خود را از گنبد آهنین آن گذراند و حتی به دیواره‌های تاسیسات دیمونا كه بر اساس شواهد سلاح اتمی در آن ساخته می‌شود،‌ نزدیك كرد.

اگر نیروهای هوایی اسرائیل این پهپاد را سرنگون نمی‌كردند شاید به این اندازه زمینه‌های تبلیغ و جنگ روانی علیه تل آویو به جود نمی‌آمد اما از سوی دیگر اسرائیلی‌ها چاره‌ای نداشتند چون دیمونا و عملیات‌های پنهان اسرائیل كاملا تهدید شده بودند. این حركت اطلاعاتی چیزی نبود كه اسرائیل آن را نادیده بگیرد و دست به اقدامی نزند. این اقدام روز دوم آبان و با حمله به كارخانه اسلحه‌سازی یرموك در جنوب خارطوم رخ داد. تل‌آویو بر اساس رویكرد «دیپلماسی ابهام» مسئولیت این حمله را – مثل همیشه - نپذیرفته است.

 اما چند مسئله در این باره قابل توجه است. در عموم گزارش‌ها و مطالب غربی نكاتی وجود دارد كه گویای این است كه اسرائیل در حال تست كردن حمله است. در این گزارش‌ها معمولا عنوان می‌شود كه فاصله پروازی جنگنده‌های اسرائیل تا خارطوم 4 هزار كیلومتر است. یعنی «كمتر از فاصله‌ای كه باید تا فردو، پارچین یا نطنز طی كند.» موضوع دیگری كه دراین گزارش‌ها به چشم می‌آید استفاده از نوع بمب‌هایی است كه گودال‌هایی تا 16‌متر ایجاد كرده‌اند. جدای از اینكه این توانایی بتواند تاسیسات هسته‌ای ایران را تهدید كند یا خیر، نشان می‌دهد كه نوعی تمرین اسرائیلی است. در موضعی معنی دار و بلافاصله پس از این حمله، اپوزیسیون سودان اعلام كردند كه یرموك متعلق به ایران است.

حتی در برخی از منابع همچون دبكا (نزدیك به موساد) آمد كه در این مكان شهاب ساخته می‌شود. برخی دیگر نیز از ساخت و ساز پهپادها در آن نام بردند. اگر چه بین ایران و سودان توافقات نظامی وجود دارد اما هیچ‌یك از این اخبار مورد تایید تهران و خارطوم قرار نگرفته است. در هر صورت در گیرودار انتخابات آمریكا كه هر اتفاقی می‌تواند جهت‌ها را تغییر دهد و همچنین تحولات پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی خاورمیانه با مركزیت سوریه، اسرائیل در حال تمرین و آزمایش ایران برای واكنش‌های بعد از حمله احتمالی است.

 دلیل آن نیز ترسی است كه از عكس العمل غیرقابل پیش‌بینی ایران دارد. در میان اخبار رد و بدل شده طی چند روز گذشته یك مسئله دیگر نیز بسیار مهم است و آن اینكه منابع غربی اعلام كرده‌اند از این كارخانه، تسلیحاتی برای غزه ارسال می‌شود. درست یا غلط بودن آن به كنار اما واكنش‌های ایرانی نشان می‌دهد كه حمله موضعی به ایران نمی‌تواند بی‌پاسخ باشد. همین روز گذشته اخبار نیمه پنهان حكایت از آن داشتند كه «غزه با موشك‌های گراد «دیمونا» را هدف قرار داده است.» به هر حال این تست‌های متقابل، اسرائیل را در اجرایی كردن افكارش برای حمله سرگردان كرده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخش ها:
کشف شباهت های مغزی کوسه با انسان
مردم باید از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور مطلع شوند
صادرات 50 قلم کالا ممنوع شد/ فهرست کامل این کالاها
حالت فوق العاده در 10 ایالت آمریکا
جزئیات طراحی سئوالات در کنکور ارشد