مذاکرات شبه نظامیان مرتبط با القاعده در بورکینافاسو درباره مالی و آمادگی تروریست ها برای کاهش روابط با القاعده از جمله رویدادهای مرتبط با بحران مالی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، نمایندگانی از شبه نظامیان مرتبط با القاعده که کنترل شمال مالی را در دست دارند، روز گذشته برای مذاکره با "بلیس کومپائوره" رئیس جمهوری بورکینافاسو که در تلاش برای میانجیگری بحران در این کشور غرب آفریقا است، وارد بورکینافاسو شدند.

همچنین یک هئیت مذاکره کننده دیگر از شبه نظامیان برای گفتگو با رهبران منطقه ای برای پایان دادن به بحران مالی پیش از مداخله احتمالی نظامی به رهبری نیروهای آفریقایی وارد الجزایر شدند.  

به نوشته آسوشیتد پرس، دولت مالی در نشست بورکینافاسو قرار است از آمادگی این کشور برای مذاکره با گروههای مسلح و پایان دادن به خشونت ها در شمال مالی خبر دهد.  

"تیمان کولیبالی"، وزیر خارجه مالی پس از ورود به پایتخت بورکینافاسو در جمع خبرنگاران از انجام تمام اقدامات لازم برای حل این بحران و بررسی گزینه ها برای پایان دادن به اوضاع کنونی خبر داد.  

وزیر خارجه بورکینافاسو نیز در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: حتی اگر لازم باشد از سلاح و زور برای اخراج گروه شبه نظامی انصارالدین از مناطق اشغال شده شمال مالی استفاده می‌کنیم.

خبر دیگر اینکه گروه شبه نظامی انصارالدین آمادگی خود را برای کاهش روابط با شاخه القاعده در آفریقای شمالی اعلام کرده است.

پس از کودتای 22 مارس در مالی شورشیان "طوارق" و القاعده بخش گسترده ای از شمال این کشور را به تصرف خود در آوردند.

علاوه بر آن از ماه ژانویه به این سو نبردهای شدیدی میان شورشیان طوارق و ارتش مالی در شمال آن کشور جریان دارد. این درگیری ها باعث آواره شدن بیش از 250 هزار نفر شده است.

نیرویهای وابسته به القاعده که شمال مالی را در دست گرفته ‌اند، مساجد و ضریح بزرگان صوفی در شهر تاریخی تمبکتو را تخریب کردند و این موضوع واکنش شورای امنیت و نهادهای بین المللی را به دنبال داشت.

در همین رابطه اعلام شد که فرانسه قصد اعزام هواپیماهای بدون سرنشین خود را به مالی دارد. پس از آنکه شش تبع فرانسوی در مالی به گروگان گرفته شدند، پاریس حساسیت بیشتری نسبت به اوضاع این کشور نشان داده و درصدد است تا با همکاری آمریکا دست به اقدام نظامی در این کشور آفریقایی بزند.

بر همین اساس در طی هفته گذشته پاریس با مقامهای آمریکا در خصوص اقدامات نظامی بین ‌المللی با هدف باز پس‌ گیری مناطق شمال مالی از دست شبه ‌نظامیان القاعده مذاکرات محرمانه انجام داد.

سازمان ملل بر این موضوع تاکید دارد که هرگونه مداخله نظامی برای باز پس گیری مناطق اشغال شده شمال مالی از دست شبه ‌نظامیان مرتبط با القاعده باید تحت رهبری نیروهای آفریقایی باشد، اما فرانسه که شش تن از شهروندانش در مالی به گروگان گرفته شده اند، نقش اساسی در مداخله نظامی خارجی در مالی ایفا می ‌کند.






گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news

منبع: mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخش ها:
بازجویی از برادر رییس جمهور کره جنوبی
دستگیری مادری به اتهام قتل پنج فرزندش
توضیحات نماینده زاهدان درباره حادثه تیراندازی 2 موتورسوار به مردم
آزمون از آموزشگاه های رانندگی سلب شد
قتل فجیع زن ایرانی در آلمان