آقای احمدی‌نژاد
اصرار بر کاهش سود بانکی، یکی از شعارهای محوری آقای احمدی‌نژاد در دولت نهم بود. شهری نبود که رئیس‌جمهور به آن سفر نکند و در جمع مردم آن از عزم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی و حذف مخالفان این طرح، سخن نگوید.

 
در آن زمان، اکثر اقتصاددانان کشور نسبت به کاهش دستوری نرخ سود بانکی به کمتر از نرخ تورم، هشدار می‌دادند چرا که چنین اقدامی در میان‌مدت و بلندمدت سبب افزایش نرخ تورم می‌شود.اما آقای احمدی‌نژاد، با بدترین شیوه به انتقادات، پاسخ می‌داد و در هر جا سخنرانی می‌کرد، منتقدان کاهش نرخ سود بانکی را یا «احمق» می‌خواند یا وابسته به غارتگران بیت‌المال.اما به تدریج به هویدا شدن آثار زیان‌بار کاهش دستوری نرخ سود بانکی و به هم ریختن تعادل بازار پولی کشور و تشدید تورم، گویا خود رئیس‌جمهور نیز به مضرات آن پی برده و اکنون دیگر نه از شعار کاهش نرخ سود بانکی خبری هست و نه تهدید به برکناری مخالفان این اقدام.

مورد دیگر، بازار مسکن بود. رئیس‌جمهور هیچ‌گاه افزایش شدید قیمت مسکن و همینطور تحلیل‌های واقع‌بینانه و اقتصادی درباره علل گرانی مسکن را نپذیرفت. در حالی که به گواه آمار منتشر شده دولت، قیمت مسکن در پایتخت به عنوان نماد اصلی بازار مسکن کشور، از سال ۱۳۸۴ تا تابستان امسال بیش از ۵/۴ برابر شده است،‌ اما آقای احمدی‌نژاد همواره در بزنگاه‌ها تلاش کرده با طرح ادعاهای عوام‌گرایانه‌ای چون مافیای مسکن یا زدوبند غارتگران بیت‌المال با مخالفان سیاسی دولت، این عوامل را ریشه گرانی مسکن معرفی کند و از پذیرش نقش سیاست‌های مخرب دولت در افزایش هفت هشت برابری نقدینگی سرگردان، پرهیز کرده است.

بنابراین، اکنون فرصت خوبی است تا آقای رئیس‌جمهور به اتهاماتی که آن روزها نثار اقتصاددانان می‌کرد، نگاهی بیاندازد و ببیند چه کسی راست می‌گفت؟ آیا کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی، تاثیری روی تورم و قیمت مسکن نگذاشت؟از آقای احمدی‌نژاد می‌خواهیم با مرور این جملات چند سال پیش، خودشان قضاوت کنند آیا این نوع سخن گفتن درباره اقتصاددانان کشور، درست بود؟

«واقعاً انسان‌ تأسف‌ می‌خورد كه‌ عده‌ای‌ اسم‌ خود را اقتصاددان‌ می‌گذارند و می‌گویند سود بانكی‌ را پایین‌ آورده‌اید، باعث‌ شده‌ مردم‌ پولهایشان‌ را از بانك‌ بردارند و در بازار ببرند و تورم‌ درست‌ شده‌ است‌. من‌ نمی‌دانم‌ اینها خودشان‌ را احمق‌ فرض‌ می‌كنند یا ملت‌ را احمق‌ فرض‌ می‌كنند... سیاستهای‌ دولت‌ بسیار بسیار روشن‌ است‌. ما باز هم‌ سود بانكی‌ را پایین‌ می‌آوریم‌، به‌ نفع‌ تولید. اما باید درست‌ توزیع‌ بشود. این‌ را تا آخر خط‌ ایستاده‌ایم‌. اگر كسی‌ گوشه‌ای‌ فكر كند ما زیر آبی‌ می‌زنیم‌ و كارشكنی‌ می‌كنیم‌، دوره این‌ دولت‌ می‌گذرد و خسته‌ می‌شود و...بدانند كه‌ اشتباه‌ می‌كنند. من‌ پای‌ آن‌ هستم‌ و همه‌ پای‌ آن‌ هستیم‌. این‌ طوری‌ نیست‌...

ما همین‌ امروز ان‌ شاءالله‌ راجع‌ به‌ مسكن‌ تصمیم‌ می‌گیریم‌. سر و صداهایی‌ می‌شود، البته‌ بالا نرفته‌ است‌. من‌ افرادی‌ را به‌ عنوان‌ مشتری‌ در همین‌ تهران‌ برای‌ خرید مسكن‌ به‌ بنگاههایی‌ فرستادم‌، گفتند بیایید بخرید، قیمت‌ آن‌ قدر بالا نرفته‌ است‌، چه‌ كسی‌ می‌گوید این‌ قدر بالا رفته‌ است‌؟ بسم‌ الله‌، بیایید هر جا می‌خواهید بخرید، بخرید.... مدتهاست‌ كه‌ بحث‌ سهمیه‌بندی‌ بنزین‌ مطرح‌ است‌، افراد غیرمسئول‌ یا مسئول‌ مسئولیت‌ نشناس‌ هرچه‌ به‌ ذهنشان‌ می‌رسد، همین‌ طوری‌ می‌روند و وراجی‌ می‌كنند و خبر منتشر می‌كنند. من‌ در میان‌ تمام‌ حرفهایی‌ كه‌ زده‌ شده‌ تا الان‌ یك‌ حرف‌ درستی‌ كه‌ مستند قانونی‌ داشته‌ و بررسی‌ شده‌ باشد، ندیده‌ام‌. همین‌ طوری‌ از خودشان‌ حرف‌ می‌زنند.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: alef.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
اصولگرایان به اصلاح‌طلبان چشم دوخته‌اند
مرگ 4460 نفر بر اثر آلودگی هوای تهران
اوباما به سمت لغو تحریم در ازای بازرسی‌های شدید حرکت می‌کند
اعترافات قاتل راز جنایت را برملا کرد
قطر سامانه موشکی خریداری می کند