فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ گفت: در اغتشاشات اخير تهران ‪۳۰‬ درصد توان اين نيرو به كار گرفته شد.

 

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ عبدالله عراقی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با وجود این كه نظام از روز اول می‌توانست بسیار مقتدرانه با اغتشاشات برخورد كند، اما كرامت به خرج داد و اغتشاشگران را دستگیر نكرد.

وی با تاكید بر این كه مردم خود را از اغتشاشاگران جدا كرده و نظام نیز به دنبال دستگیری بانیان و مسببان اصلی این اغتشاشات است، اظهار داشت:
حضور افراد مختلف در راهپیمایی‌ها و دعوت گروه‌هایی كه خواهان براندازی بودند، غیرقانونی بود به شكلی كه فقط در حد تذكر با آنها تا چند روز اول برخورد شد.

عراقی با برشمردن حوادث از روز ‪ ۲خرداد و اجتماع و جشنی كه در سالن ‪۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد، تصریح كرد: پایه اغتشاشات از روز ‪ ۲خرداد ماه بود كه ‪ ۱۲هزار نفر را آشوبگران در مجموعه ‪ ۱۲هزار نفری آزادی جمع كردند اما نظام براساس كرامتی كه داشت به آنها اجازه داد و برخوردی نكرد كه البته بعد از آن شروع خیابان گردی‌ها اتفاق افتاد به شكلی كه از ‪ ۱۶تا ‪۲۰ خرداد خیابان گردی‌های عظیمی شروع شد و تمام میادین اصلی شهر پر شد و متقابلا سران آشوب با این عمل می‌خواستند مردم را در برابر هم قرار دهند.

وی ادامه داد: در روز ‪ ۲۱و ‪ ۲۲خرداد بر اساس ممنوعیت تبلیغات هیچ حركت خاصی روی نداد و شهر در آرامش بود اما از ساعت ‪ ۲بعدازظهر روز ‪ ۲۲خرداد این افراد می‌خواستند جلوی فرمانداری و وزارت كشور تجمعی را برای اعلام پیروزی خود ترتیب دهند.

سردار عراقی افزود: با اعلام نتایج و بعد از انتخابات و محرز شدن شكست عوامل آشوب در آن اجتماعات به شكل گسترده تری انجام شد به شكلی كه روز ‪۲۵ خرداد اجتماع بسیار عظیمی از مردم و عوامل اغتشاش از میدان انقلاب تا آزادی راهپیمایی كردند كه بر اساس تذكرات قبلی این راهپیمایی نیز غیرقانونی بود اما نظام باز از خود سعه صدر نشان داد و به آنها فقط تذكر داد.

وی با اشاره به وظیفه سپاه پاسداران و زیر مجموعه آن در قانون اساسی برای حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن تاكید كرد: بر این اساس، سپاه بخشی از نیروها و توانمندی‌های خود را در بعد نظامی آموزش داده و در عرصه‌های مختلف به كار گرفته است به شكلی كه در طول تاریخ انقلاب بسیاری از غائله ها مانند كردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به وسیله همین بخش نظامی از بین رفته است.

سردار عراقی با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر حضور سپاه و بسیج برای جلوگیری از تهدید نظام جمهوری اسلامی كه به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، تاكید كرد: در غائله ‪ ۱۸تیر ‪ ۷۸كه به دست بسیجیانی كه از متن جامعه بودند، غائله ختم شد و در غائله ‪ ۳۰خرداد ‪ ۸۸نیز سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ كه بازوی اجرایی این نیرو در شهر تهران است با كمك نیروی انتظامی و فرماندهی آن در تهران وارد شد و بر اساس تقسیم كار صورت گرفته از ساعت ‪ ۲و ‪ ۳۰بعدازظهر روز شنبه در تهران مستقر گردید.

وی افزود: از ساعت ‪ ۳و ‪ ۳۰بعدازظهر همان روز تجمعات غیرقانونی شكل گرفت اما سپاه مردم را دعوت به آرامش كرد و صف اغتشاشگران را از افراد عادی جدا نمود، اما با توجه به حجم بسیار بالای از مردم كه به خیابان‌ها آمده بودند، این كار زمان بسیاری برد.

فرمانده سپاه تهران بزرگ ادامه داد: بعد از پراكنده شدن مردم به وسیله اخطارهایی كه از طرف سپاه و بسیجیان گرفتند، عده قلیلی در خیابان ها آماده برای اغتشاش شده بودند اما سپاه و بسیج در مرحله اول با آنها برخورد نكرد، افراد شروع به شكستن شیشه‌های مغازه ها، حمله به مردم، مزاحمت نوامیس و پرتاب سنگ كردند.

وی تصریح كرد: با توجه به اطلاعاتی كه وجود دارد، گروهی از قبل از سنگ هایی را داخل زنبیل‌ها در سطل‌های زباله شهرداری پنهان كرده بودند و خود را برای اغتشاشات آماده كرده بودند. به شكلی كه حتی از پشت بام ها، آب جوش، اسید، آجر و حتی از برخی از ساختمانها تیر به سمت بسیجیان شلیك می شد.

وی از خط نفاق، ضد انقلاب، پژاك و سلطنت طلب‌ها به عنوان عوامل اغتشاش ها نام برد و ادامه داد: تا زمانی كه این افراد و آشوبگران شروع به ضرب و شتم مردم نكردند و به پایگاه‌های بسیج حمله ور نشدند، نیروهای این سپاه وارد معركه نشدند اما زمانی كه این افراد به حوزه ‪ ۱۱۷پایگاه تهران بزرگ حمله كردند، ‪ ۳و نیم ساعت درگیری وجود داشت.

وی كشته شدن مادر و دختر در این حوادث را بر عهده بسیج ندانست و تصریح كرد: براساس تشخیص پزشكی قانونی و دادستانی، تیر از طرف دیگری شلیك شده كه مسئولان به دنبال شناسایی ضاربین می‌باشند.

وی با بیان اینكه سپاه بعد از این جریانات خود را موظف به مقابله با اغتشاشگران دانست، اظهار داشت: بچه بسیجی‌هایی كه از نسل باكری ها، خرازی ها و زین‌الدین‌ها بودند هرگز اجازه نمی‌دهند كه آشوبگران هر كاری كه دوست دارند در این كشور انجام دهند و اگر كسی فكر می‌كند حقی از او پایمال شده، نظام قانون دارد و باید از طرق قانونی پیگیری مطالبات خود باشد.

وی همچنین با اشاره به جریاناتی كه در ‪ ۳۰خرداد اتفاق افتاد ادامه داد:
تا ساعت ‪ ۹و ‪ ۳۰شب در ‪ ۳۰خرداد و با توجه به گستردگی بالای اغتشاشات كه در تاریخ نظام بی‌سابقه بوده است، سپاه تهران بزرگ ‪ ۶۰۰نفر مجروح كه از ناحیه سر، پا و دست مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، داشت و ‪ ۸شهید نیز به انقلاب اسلامی تقدیم شدند.

وی با ابراز تاسف از این كه بعضی از اغتشاشگران حتی مجروحان را از آمبولانس پیاده كردند و او را شهید نمودند، گفت: در روز ‪ ۳۱خرداد نیروهای بسیج تهران بزرگ در همه میادین و مقرها مستقر شدند، اما هیچ حادثه‌ای و برخوردی در این روز روی نداد، بعد از آن روز نیز آشوبگران می‌خواستند در میادینی مانند بهارستان تجمع كنند و همچنین زنجیره انسانی تشكیل دهند كه موفق نشدند.

وی با تاكید بر این كه فتنه‌ای عظیم با كمترین خسارت و كمترین تلفات خاتمه یافت، گفت: بعضی از افراد به نام بسیج در میادین و خیابان‌ها با مردم برخورد كردند كه ما هرگز آنها را قبول نداریم و تایید نمی‌كنیم زیرا بسیج نام دارد، فرمانده دارد و حتی به آنها كاور پوشاندیم تا از نیروهایی كه خودسر عمل می‌كنند و برای نظام شناخته شده می‌باشند، تفاوت ایجاد شود.

وی با تاكید بر این كه این افراد خودسر می‌خواستند تصفیه حساب قومی و خانوادگی با برخوردهای خود انجام دهند گفت: اگر كسانی در جامعه فكر می كنند كه بسیجیان با آنها برخورد شدید كرده و بی‌گناه می‌باشند این نیرو دارای كمیسیونی است كه افراد شاكی می‌توانند به آنجا مراجعه كرده و احقاق حق نمایند.

عراقی گروه‌های خودسر را از همه جا عنوان كرد و گفت: بعضی از این افراد از شرق تهران و بعضی دیگر از خارج تهران وارد شده بودند كه اسامی این افراد و فیلم و عكس آنها موجود می‌باشد.

وی دستگیرهای صورت گرفته در اغتشاشات اخیر را بیش از هزار نفر عنوان كرد و گفت: عمدتا افراد آنها آزاد شدند و صد نفر از آنها كه در اغتشاشات گذشته نیز مانند همدان حضور داشتند، تحویل مقامات گردیده‌اند كه این افراد می‌خواستند كل نظام را به چالش بكشند.

وی مردم را از اغتشاشگران جدا دانست و گفت: در حال حاضر نیز افرادی هستند كه به صورت زیرزمینی و پوشیده به دنبال ایجاد اغتشاش می‌باشند كه باید این افراد نیز دستگیر شده و به مجازات برسند.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news