وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت: واشنگتن تصمیم هایی که ترکیب دولت ایران را مشخص می کند و تحولاتی که توسط مردم ایران رقم زده می شود را از نزدیك دنبال می كند.

هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه آمریكا از واكنش به خطبه های نماز جمعه تهران و  استعفای غلامرضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران خودداری كرد و در عین حال افزود كه واشنگتن در امور داخلی ایران دخالت نمی كند.
 به گزارش عصر ایران كلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از ارائه پاسخی مستقیم به این سوال كه نظر واشنگتن نسبت به استعفای آقازاده و نیز خطبه های نماز جمعه تهران با امامت هاشمی رفسنجانی چیست ؟ خودداری کرد، اما گفت آمریکا تصمیم هایی که ترکیب دولت ایران را مشخص می کند و تحولاتی که توسط مردم ایران رقم زده می شود را از نزدیك دنبال می كند .
 وی افزود كه این ایرانی ها هستند كه سرنوشت خود را تعیین خواهند كرد.
 وزیر امور خارجه آمریكا در ادامه افزود : منافع بلند مدت ایران ایجاب می كند كه مقامات تهران گزینه های متفاوتی را از آنچه كه اكنون در پیش گرفته اند به مورد اجرا بگذارند.
 هیلاری کلینتون  گفت: "ما متوجه اهمیت تلاش برای گفتگو با رهبران ایران هستیم." 
 وزیر امور خارجه آمریكا در عین حال از قضاوت خوشبینانه نسبت به ثمر بخش بودن گفتگوی آمریكا و ایران خوددای كرد و گفت كه پیشنهاد دولت آمریکا برای گفتگوی مستقیم با ایران به معنی خوشبینی او و باراک اوباما به موفقیت حتمی این طرح نیست اما افزود كه گفتگو نکردن با جمهوری اسلامی نمی تواند مانع از پیشرفت برنامه اتمی این کشور و آنچه كه او  حمایت تهران از تروریسم و بدرفتاری با شهروندانش خواند ،شود.
 کلینتون گفت: "ما برای گفتگو (با ایران) آماده ایم ولی الان زمان عمل است... آمریکا به ایران خواهد گفت که دو حق انتخاب دارد؛ یا به عنوان یک عضو متعهد به جامعه بین المللی بازگردد یا به حرکت در مسیر انزوا ادامه دهد.
 وزیر امور خارجه آْمریكا بار دیگر با تكرار این نكته كه واشنگتن یك ایران مجهز به سلاح هسته ای را نخواهد پذیرفت افزود: به شرطی که ایران اعتماد را به جامعه جهانی بازگرداند از حق برخورداری از انرژی اتمی صلح آمیز برخوردار خواهد بود ولی تاكید كرد كه تهران نمی تواند  انرژی هسته ای نظامی در اختیار داشته باشد.
 
 گردآوری:گروه خبرسیمرغ
www.seemorgh.com/news