او که تا پیش از وزارتش، پای ثابت استیضاح کنندگان سه وزیر آموزش پرورش پیشین بود و در اکثر استیضاح‌ها هم نامش به چشم می‌خورد،حال خود با امضای 30 نماینده مجلس شورای اسلامی در آستانه استیضاح قرار دارد.
 
به گزارش «تهران امروز»،  شاید حاجی بابایی همزمان با استیضاحش حرفهای وزرایی که استیضاح کرده را به یاد بیاورد، روزی که علی احمدی با بغض گفت:«کسری بودجه ذلیلم کرد. ما زور خودمان را زدیم یک سوم مبلغ کسری را به آموزش‌وپرورش دادند. در آن زمان چند بار بغض کردم و داشت اشکم در می‌آمد.

وزیر آموزش‌وپرورش که نباید ذلیل شود. استیصال مرا به این روز انداخته است.» به گفته قاسم محمدی، نماینده اردبیل تبعیض و اعمال نظر در گزینش معلمان در آزمون استخدامی آموزش و پروش مهم‌ترین دلیل این درخواست است. در روزهای گذشته تعداد زیادی از معلمان حق التدریس و داوطلبان آزمون استخدامی با تجمع در مقابل مجلس خواستار رسیدگی نمایندگان به تبعیض‌های اعمال شده در این آزمون شدند. چندی پس از اعلام نتایج آزمون و بالا گرفتن اعتراض‌ها عباسپور رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تاكید بر نبود نظارت بر این آزمون اظهار امیدواری كرده بود این آزمون به سرنوشت آزمون دستیاری تخصصی كه به دلیل لو رفتن سوالات ابطال شده بود مبتلا نشود.

ساماندهی نشدن آموزشكده‌های فنی دلیل دیگری است كه محمدی با اشاره به آن گفته است: علاوه بر این دلیل، دیگر اعتراضات گسترده معلمان در سطح حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی است كه با وجود مصوبه مجلس با كوتاهی و تعلل ساماندهی درستی انجام نشده است.

این نماینده مجلس به ایلنا گفته است: ما نگرانی‌های جدی را در بخش نیروی انسانی می‌بینیم كه امنیت و بهداشت نظام تعلیم و تربیت را زیر سوال برده است. همچنین برخوردهای نامناسبی با معلمان انجام می‌شود و كرامت انسانی آنها در توزیع معلمین در سراسر كشور رعایت نمی‌شود. دیروز نیز تعدادی از معلمان خرید خدمتی كه خواستار استخدام در وزارت آموزش‌وپرورش هستند برای چندمین بار در ماه گذشته در مقابل مجلس تجمع كردند. به گزارش ایسنا این تجمع‌كنندگان پلاكاردهایی حمل می‌كنند و شعارهایی از جمله «نمایندگان مجلس، حمایت حمایت» و «حفظ شأن معلمان، حذف معلمی نیست» سر دادند.

حاجی‌بابایی در دوره اصلاحات منتقد سر سخت سیاست‌های دولت در حوزه آموزش‌وپرورش بود. نماینده همدان بارها در جلسات كانون صنفی معلمان شركت و از خواسته‌های آنان برای رفع تبعیض و افزایش حقوق و مزایا حمایت كرد. 12 سال پیش او در جلسه استیضاح مرتضی حاجی مهم‌ترین ضعف وزیر وقت را در حوزه‌های «رفاه، معیشت، رفع تبعیض و احقاق حقوق معلمان» تشریح كرد و گفت: «شما كدام تشكل آموزش‌وپرورش و نمایندگان معلمان را دارید كه احساس رضایت از وضعیت بكند؟». در مجلس ششم نمایندگان تشكل‌ها بارها با او دیدار كردند. در مجلس هفتم با این كه مخالفت‌های حاجی‌بابایی كمتر شد اما باز هم چشم امید معلمان در مجلس به او بود. در دولت هشتم باز هم این نماینده لحن ملایم تری پیدا كرد اما سابقه معلمی و نقشی كه همواره در جلسات استیضاح وزرا داشت باعث شد مجلس رای بالایی به او دهد و نماینده همدان را در مقام وزارت وزارتخانه پر مخاطب آموزش‌وپرورش تایید كند. محمود فرشیدی و علی احمدی وزرای پیش از حاجی بابایی نیز طعم استیضاح را چشیده‌اند.

فرشیدی پس از گذر از ماجرای استیضاح شش ماه وزیر بود اما به یكباره بر كنار شد و دوست دیرین رئیس‌جمهور علی احمدی جای او نشست اما او هم پس از هفت ماه به پای میز استیضاح فرا‌خوانده شد. استخدام نیروهای حق التدریس یكی از دلایل استیضاح او بود. علی احمدی اما معتقد بود هر استخدام تازه‌ای آموزش و پرورش را نابود می‌كند. او پس از طرح استیضاح خود در نشست مشترک میان دولت و مجلس گفت: «کسری بودجه ذلیلم کرد. ما زور خودمان را زدیم یک سوم مبلغ کسری را به آموزش‌وپرورش دادند. در آن زمان چند بار بغض کردم و داشت اشکم در می‌آمد. وزیر آموزش‌وپرورش که نباید ذلیل شود. استیصال مرا به این روز انداخته است.» وزارت آموزش‌وپرورش سرانجام مجبور به استخدام نیروهای حق‌التدریس شد اما این روند تا وزارت حاجی بابایی به طول انجامید.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tehrooz.com