آيات عظام سيد علی خامنه ای، صافی گلپايگانی، سبحانی، مکارم شيرازی و علوی گرگانی نظر شرعی خود را درباره ميزان فطريه اعلام كردند.
 
 

رحماء:نظرات برخی از مراجع تقلید پیرامون پرداخت مبلغ میزان فطریه رمضان المبارك 1432 اعلام شد.

آیت‌الله آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مدظله العالی):

زكات فطره 2400 تومان

دفتر مقام معظم رهبری میزان زكات فطره به ازای هر نفر را دو هزار تومان اعلام كرد.

زكات فطره بر هر مسلمانان عاقل و بالغ كه توانایی گرفتن روزه را دارد و همچنین معذورین و همچنین كسانی كه عمدا روزه خود را خورده‌اند، واجب است.

آیت‌الله علوی گرگانی:

زكات فطره 2400 تومان، كفاره 800 تومان

بر اساس اعلام دفتر این مرجع تقلید، میزان فطریه برای کسانی که قوت غالب آنها گندم است، مبلغ دو هزار و چهارصد تومان اعلام شد. همچنین افرادی که قوت غالبشان برنج است به گفته این مرجع تقلید باید مبلغ شش هزار تومان به عنوان زکات فطره بپردازند. میزان کفاره برای افرادی که نتوانسته‌اند روزه بگیرند نیز به ازای هر روز مبلغ 800 تومان است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

قیمت سه كیلو گندم یا برنج را پرداخت كنید

در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است:« با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران محترم در این ماه مبارك به اطلاع مومنین گرامی می‌رساند با توجه به اینكه قیمت گندم در شهرها متفاوت است، لذا روزه‌داران عزیز لازم است قیمت سه كیلو گندم یا برنج را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه و به عنوان فطریه پرداخت كنند.»

آیت‌الله سبحانی:

فطریه بر اساس گندم نفری 2000 تومان است

این مرجع تقلید در پایان جلسه تفسیر قرآن در مسجد مدرسه حجتیه قم در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره میزان فطریه امسال و اهمیت آن تصریح كرد: قرآن به دادن زكات توصیه فراوانی كرده است و زكات‌دهندگان را انسان‌های سعادت‌مند معرفی كرده است.

وی ادامه داد: اگر مومنان بخواهند گندم بدهند باید به میزان سه كیلو پرداخت كنند كه دو هزار تومان می‌شود.

سبحانی افزود: اگر افراد بخواهند برنج از نوع متوسط بدهند باید به میزان سه كیلو و یا شش هزار تومان را بدهند و اگر بخواهند برنج درجه یك بدهند باید 9 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت كنند.

این مرجع تقلید درباره مصرف فطریه نیز اظهار كرد: موارد مصرف فطریه بسیار زیاد است و هر فردی در شهر خود می‌تواند به فقرا، همسایگان فقیر، كسانی كه در اطراف شهرها و در وضعیت نامناسبی زندگی می‌كنند و وسایل اولیه زندگی ندارند و همچنین به ایتام پرداخت كند.

وی تاكید كرد: فطریه تشكر از خداوند برای انسان‌های مومنی است كه موفق شده‌اند یك ماه رمضان را روزه بگیرند و خدا را عبادت كنند.

آیت‌الله سبحانی گفت: شكرگزاری نعمت‌های الهی در پایان این ماه در دو چیز است؛ یكی در اینكه نماز عید فطر را به جا آوریم و دیگر این كه زكات فطره بدهیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

زکات فطره بر مبنای گندم نفری 2000 تومان است

این مرجع تقلید در این باره گفت: اگر قوت غالب برنج باشد به ازای هر نفر شش هزار تومان و اگر به قیمت برنج اعلاء محاسبه شود زکات فطریه به ازای هر نفر 9 هزار تومان خواهد بود.

وی تاکید کرد: پرداخت زکات فطره ضامن سلامتی انسان است و باید برای همه افراد زکات را پرداخت کرد، حتی باید برای بچه‌های شیرخوار زکات فطریه پرداخت شود.

آیت‌الله مكارم شیرازی با بیان اینکه تمام کسانی که زندگی آنها تامین است باید نسبت به پرداخت فطریه اقدام کنند، اظهار كرد: برای کسانی که در زندگی خود با کمبود مواجه هستند و درآمد آنها از خرج‌شان کمتر است زکات فطره واجب نیست و می‌توانند زکات دریافت کنند

  
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:rohama.org
 
 
مطالب داغ اجتماعی:
آثار تجاوز جنسی در آرش دو ساله دیده شده است!
اينجا زنی در انتظار معجزه است+عکس
برخی اعمال شب و روز عید فطر
قرائتی: مزاحم‎ آرایش ‌حلال ‎دختران‎ جوان‎ نشوید
ماجرای ضرغامی و ویلای 5 میلیاردی!