با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از هزار شهر سالم جهان معرفی شد.

کردپرس : همایش بزرگ شهرسالم با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی دی ماه سالجاری در استان اصفهان برگزار شد.



در این همایش بزرگ که با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی، مسئولان و مدیران مرکز سلامت بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و 70 تن از شهرداران کشور و نمایندگان آنها در استان اصفهان آغاز شد، متن پیام دکتر مصداقی نیا معاون بهداشت وزارت بهداشت از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان قرائت شد.



مهندس فاروق مصطفی پور شهردار پیرانشهر درباره علت انتخاب این شهر بعنوان یکی از هزار شهر سالم جهان گفت: شهرستان پیرانشهر تا حدودی امکانات و شرایط یک شهر سالم را داراست. وجود شبکه معابر درست، شهرسازی و معماری اصولی، فضای سبز استاندارد (۲۱ مترمربع به ازای هر نفر)، وجود کوههای مرتفع بویژه کوه قندیل، جنگلهای سرسبز وزیبای پردانان، وجود رودخانه های خروشان، وجود امکانات تفریحی رفاهی و ورزشی مناسب و استفاده از رنگ های شاد در زیباسازی شهر و وجود شادابی و طراوت در سطح شهر به علت جوانی و رشد پایین جمعیت، پایین بودن آمار بزهکاری و تکدی گری، نبود صنایع آلاینده، نظافت روزانه معابر اصلی و فرعی شهر، فعالیت بیش از 700دستگاه تاکسی فعال وچندین مینی بوس در آژانس ها برای سرویس دهی مناسب به شهروندان، همچنین راه اندازی کارخانه سایت بازیافت زباله و ایجاد کود آلی از جمله شاخص هایی است که این شهرستان را در زمره یکی از شهرهای سالم جهان قرار داده است.


 

وی همچنین وجود جمعیت باسواد بالای ۹۷ درصدی شهر را یکی دیگر از شاخص های مهم این شهر عنوان کرد و گفت: تمامی این ویژگی ها، این شهر را به شهری با قابلیت های بالابرای تبدیل شدن به یک نمونه کامل و مناسب شهر سالم در جهان بدل کرده است.
 

مصطفی پور در ادامه ضمن تقدیر وتشکر از همه شهروندان پیرانشهر تاکید کرد: مطمناً چنین امتیازی بدون همکاری مردم خوب وفهیم یک شهر کسب نخواهد شد بنابراین لازم است که از تلاشهای همه شهروندان عزیز بویژه همکاران زحمتکش در شبکه بهداشت ودرمان پیرانشهر تشکر وقدردانی کنیم.

وی در ادامه گفت: با این انتخاب وظیفه ما وشهروندان بسیار سنگین تر از قبل شده است وباید بیش از پیش در راستای سالم سازی فضای شهر مان کوشش کنیم.
 
  209 شهر از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی جهت انتخاب به عنوان هزار شهر سالم جهان نام نویسی کرده بودند و از کشور ایران هم سه شهر پیرانشهر، نور و طوس معرفی شده بودند که شهرستان پیرانشهر توانست به عنوان یکی از هزار شهر سالم جهان از کشور ایران انتخاب شود.
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:kurdpress.com