«كيش»؛ شب‌ها آب ندارد، روز‌ها برق
دمای هوا در این فصل از سال در وسط آب‌های خلیج‌فارس و جزیره كیش تا 50 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. این دما وقتی در كنار رطوبت 90‌درصدی قرار می‌گیرد به هیچ وجه بدون داشتن كولر و دیگر وسایل خنك‌كننده قابل تحمل نیست.

با این حال این روزها ساكنان و گردشگرانی كه در كیش به سر می‌برند هر شبانه‌روز در چندین نوبت با مشكل قطعی برق مواجه می‌شوند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد كه كیش را قطب گردشگری ایران می‌نامند، كیش هرچه دارد از پتانسیل‌های گردشگری‌اش است. با این حال آن‌گونه كه خبرگزاری گردشگری ایرانسو خبر داده است چند روزی است همزمان با آغاز جشنواره تابستانی كیش مشكل قطعی برق در این جزیره نیز آغاز شده است.

چراغانی خیابان‌ها و برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های مرتبط با این جزیره موجب وارد آمدن فشار بیشتر به توان خطوط برق این جزیره شده و نتیجه آن قطعی هر از گاه برق در برخی ساعات شبانه‌روز شده است. این مشكل در حالی در كیش رخ می‌دهد كه این روزها بیش از 250 گردشگر ورزشی و بسیاری از مقامات كنفدراسیون اسكواش آسیا خود را برای برگزاری مسابقات اسكواش جام قهرمانی آسیا در كیش آماده می‌كنند.

در همین حال در بسیاری از خانه‌ها و هتل‌های كیش به دلیل كم بودن فشار آب، شهروندان برای حل مشكل، اقدام به نصب پمپ‌های تقویت فشار آب كرده‌اند، با این حال هنگام قطع برق به دلیل روشن نشدن این پمپ‌ها امكان آب‌رسانی نیز از بین می‌رود. «آریا» یكی از شهروندان اهل كیش در این‌باره می‌گوید: «مشكل قطع شدن برق در تابستان و اواخر بهار سال‌هاست كه در كیش رخ می‌دهد، هنوز هم مسوولان تلاش خاصی برای رفع این مشكل نكرده‌اند.

این در حالی است كه با قطع برق در دمای 50 درجه كیش و خاموش شدن كولرها برای چند دقیقه هیچ كسی توان تحمل چند دقیقه ماندن در این هوا را ندارد. بسیاری از شهروندان برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا به كولر ماشین‌های خود پناه می‌برند و مدت‌زمان قطع بودن برق را در ماشین‌ها می‌گذرانند، با این حال اما همه اهالی كیش هم ماشین ندارند و علاوه بر این بالارفتن قیمت سوخت هم بر مشكلات افزوده است چون اهالی كیش مجبور هستند چندین ساعت ماشین‌های خود را روشن نگه دارند تا از گرمای شرجی نفس‌گیر فرار كنند.»

علاوه بر این، «طاهری» یكی دیگر از ساكنان كیش و كارمند یكی از هتل‌های این جزیره به «شرق» می‌گوید: «قطع برق سراسری مشكل فنی نصف بیشتر جزیره است، البته قطعی برق در سال‌های قبل بسیار بیشتر بود، امسال هم شب آغاز جشنواره تابستانی كیش و چراغانی خیابان‌ها و برگزاری جشن‌ها برق كیش قطع شد. در كنار این، مشكل آب جزیره هم سال‌هاست كه پابرجا مانده و هنوز رفع نشده است.

كیش سال‌هاست كه 24ساعته آب ندارد و هر شب از ساعت 11 یا 12 شب آب قطع می‌شود و تا زمان اذان صبح وصل نمی‌شود. علاوه بر این به دلیل فرسوده بودن و زنگ‌زدگی دستگاه‌های تصفیه آب در جزیره، آبی كه از لوله‌ها خارج می‌شود زرد رنگ و حاوی زنگ آهن است.» قطعی دایم آب و برق در جزیره‌ای كه عنوان دهان پركن قطب گردشگری كشور را به همراه یدك می‌كشد، قطعا آسیب بزرگی به جایگاه آن در میان مقاصد گردشگری گردشگران داخلی و خارجی وارد می‌كند.

 



 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:
tabnak.ir


مطالب داغ سایر بخش ها:
خبر فوری از سوریه: سرنگونی جنگنده ترکیه و سرنوشت نامعلوم خلبانان آن
گزارشی از پشت پرده ثروتمندترین و با نفوذترین خانواده آمریکایی
مادری که قرباني خشم پسر شد
هجوم ایدز از طریق روابط جنسی
بالاترین نرخ تورم در تاریخ معاصر ایران